از نطنز تا وین / وزیر علیه رئیس/ میهمان کره‌ای در تهران

کد خبر: 1060354

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

از نطنز تا وین / وزیر علیه رئیس/ میهمان کره‌ای در تهران

گروه سیاست سایت فردا – روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

«جوان» که بعد از خرابکارای در نطنز خواستار توقف مذاکرات جاری در وین شده بود، امروز در تیتر یک خود با عنوان «ارتقای نطنز روی میز وین» نوشته است: « یک روز مانده به دور دوم مذاکرات برجامی، امریکا با اعلام محرمانه رضایت از خرابکاری در نطنز و اروپا با تحریم فرماندهان نظامی ایران، عملا تلاش کردند میز وین را به گونه‌ای دیگر بچینند. اما ایران اعلام کرد با برنامه ارتقا نطنز به سانتریفیوژهای پیشرفته که قدرت غنی‌سازی‌ دهها برابری دارد، به وین باز می‌گردد. باید دید آیا آمریکا و اروپا این بار نیز زیر میز وین می‌زنند؟!»

این روزنامه اصولگرای در یادداشتی نیز با عنوان «روح برجام زیر آوار نطنز» نوشته است: «مهم نیست؛ ما آدم بد‌های این ماجرا می‌شویم، اما نمی‌شود نگوییم که هیچ مذاکره‌ای در جهان، وقتی موضوع مذاکره همزمان با مذاکرات هدف حمله قرار می‌گیرد، نمی‌تواند نشان از صلح‌طلبی و اهمیت به حل مناقشات از طریق گفتگو تلقی شود. بلکه اولین پیامی که به دوست و دشمن مخابره می‌کند، این است که ما خواهان «توافق به هر قیمتی» هستیم. این اصرار بر مذاکره و اصرار بر توافق – به‌رغم وقوع هر رویدادی- گرچه با این انگیزه انجام می‌گیرد که مذاکرات به هم نخورد، اما در عمل با القای این پیام به طرف‌های مذاکره که «مهم نیست چه هزینه‌ای به ملت ایران تحمیل می‌کنید، ما در هر حال سر میز مذاکره نشسته‌ایم» راه را برای فشار‌های بیشتر آنان بر ایران و سست کردن بیشتر پایه‌های این میز هموار می‌کند.»

جوان 24 فروردین

«وطن امروز» اختلاف بین روحانی و وزیر بهداشتش را عکس یک کرده و با تیتر «کارد به استخوان رسید» نوشته است: «آش مدیریت ناکارآمد کرونا چنان شور شده که حتی اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا هم افسار کنترل این ویروس را از دست رها شده می‌دانند. در مقابل اما حسن روحانی به عنوان رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا به جای یافتن راهکاری علمی برای مبارزه با این ویروس قاتل - که پس از نوروز بی‌محابا به شهرهای مختلف کشور هجوم آورده- با هرگونه صدای مخالف برخورد کرده و می‌گوید: «باید همه یکصدا باشیم! چند جور نباید حرف بزنیم! اینکه ما برای ستاد یک سخنگو انتخاب کردیم برای همین بود که صدا واحد باشد! و الا اگر هر کسی بخواهد برود در تلویزیون مصاحبه کند و هر بیانی بخواهد به کار بگیرد، نمی‌شود. ما یک ستادیم و یک جمع هستیم. تصمیم وقتی می‌گیریم، این مسؤولیت تضامنی است، یعنی همه ما با هم مسؤولیم. ما یک تصمیم واحد می‌گیریم، همه هم مسؤولیم و همه هم باید از آن حمایت کنیم».اما روز گذشته وزیر بهداشت به عنوان متولی اصلی امر سلامت که طی ماه‌های گذشته به دلیل نبود نگاه علمی در دولت و ستاد ملی مبارزه با کرونا نتوانست آنچنان که شایسته است هدایت‌گری سلامت را به انجام برساند، به این سخنان روحانی تلویحا پاسخ داد و تهدید به استعفا کرد.»

این روزنامه اصولگرا در تیر یک خود نیز مساله خرابکاری نطنز که هنوز داغ است را مورد توجه قرار داده و با تیتر «وکیل مدافع شیطان نشوید» نوشته است: «در حالی که صهیونیست‌ها به هماهنگی با آمریکا در حمله تروریستی به تأسیسات غنی‌سازی نطنز اذعان کرده‌اند برخی چهره‌های دولتی در ایران تلاش دارند آمریکا را در این حمله تروریستی تبرئه کنند!»

وطن امروز 24 فروردین

«اعتماد» نیز واکنش‌ها به عملیات خرابکارانه در مجتمع غنی ‌سازی نطنز را بهانه تیتر یک خود کرده است. این روزنامه اصلاح‌طلب با عنوان «چراغ‌های نطنزدوباره روشن شد» می‌نویسد: « 24 ساعت پس از خرابکاری در مجتمع غنی‌سازی نطنز، ابعاد ماجرا اندک اندک روشن‌تر شده ‌است. استفاده علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی از عنوان «تروریسم هسته‌ای» برای توصیف این حمله و سخنان جواد ظریف، وزیر خارجه مبنی بر آنکه «نطنز را پیشرفته‌‌تر از قبل می‌سازیم» نشان داد که ضریب تخریبی این خرابکاری قابل توجه بوده است. همزمان رسانه‌ امریکایی نیویورک‌تایمز که معمولا محل رجوع مقام‌های اطلاعاتی و امنیتی امریکایی برای انتشار اخبار به نقل از منابع آگاه است، بامداد دوشنبه به وقت تهران در گزارشی اختصاصی ادعاهایی را درباره چند و چون این عملیات خرابکارانه منتشر کرد. مهم‌ترین بخش از این گزارش معطوف به دو محور بود: عملیات از چند ماه پیش برنامه‌ریزی شده و وقوع یک انفجار سنگین سیستم برق‌رسانی- مستقل و محافظت ‌شده- به سانتریفیوژها را مختل کرده است. احیای کامل نطنز با ظرفیت پیش از این خرابکاری به 9 ماه زمان نیاز خواهد داشت.  در حالی که علی‌اکبر صالحی عصر یکشنبه در بیانیه‌ای کوتاه، خرابکاری در نطنز را تایید کرده بود اما آغاز روز کاری دوشنبه با موج جدیدی از اظهارنظرهای رسمی درباره ابعاد فنی، امنیتی و سیاسی خرابکاری همزمان شد که تمام شواهد، اسراییل را عامل آن می‌داند.  محمدجواد ظریف، وزیر خارجه صبح دوشنبه مهمان کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی بود. با توجه به ابعاد خرابکاری صورت گرفته در نطنز بخش قابل توجهی از این جلسه به توضیحات وزیر خارجه در این باره و تحلیل ابعاد فنی، سیاسی و امنیتی این اقدام اختصاص یافت.»

این روزنامه اصلاح‌طلب البته دو گزارش انتخاباتی قابل توجه نیز دارد. اعتماد از یک سو به نیامدن سیدحسین خمینی بعد از مشورت با رهبری پرداخته و از سوی دیگر جلیلی را یک نامزد جدی در جبهه اصولگرایی معرفی می‌کند.

اعتماد 24 فروردین

«کیهان» مثل بسیاری از روزنامه‌های امروز توجه خود را معطوف به عملیات خرابکارانه در نطنز کرده است. راهکار پیشنهادی این روزنامه که در تیتر کی مطرح شده اما «خروج از مذاکرات وین و مجازات اسرائیل» است. کیهان می‌نویسد: «همزمانی مذاکرات هسته‌ای در وین با اقدام خرابکارانه در تاسیسات نطنز نشان می‌دهد که این دو رویداد با هدفی مشترک در حال اجراست و هدف اصلی قرار دادن ایران در موضع ضعف و امتیازگیری یکطرفه از کشورمان است.»

این روزنامه اصولگرا در یادداشت امروز خود نیز با تیتر «بازی خطرناک با خطوط قرمز» آورده است: «گذر زمان نشان داد تردیدها درباره توانایی و قدرت چانه‌زنی وزیر خارجه و تیم مذاکراتی او چندان هم بی‌راه نبود. در طول این مدت موارد مشخصی توسط رهبر انقلاب به عنوان خطوط قرمز ایران ترسیم شد که وزارت خارجه از آنها عبور کرد و البته در برخی موارد نیز قادر به حفظ آنها شد. ... دیگر فرصت آزمون و خطا و بازی با خطوط قرمز نیست اما به نظر می‌رسد تیم مذاکراتی ایران توانایی اجرای بدون تنازل سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران را برای بازگشت به برجام ندارد. اتفاقی که با توجه به سابقه آنها اصلا دور از ذهن نیست. در چنین شرایطی شاید بهتر باشد برای حفظ منافع ملت ایران و لغو واقعی همه تحریم‌ها طرحی تازه انداخت و پرونده هسته‌ای را مجددا به شورای عالی امنیت ملی بازگرداند. با این اقدام می‌توان امیدوار بود خرد جمعی و بهره‌گیری از نظرات کارشناسی جایگزین تعصب به مسیر خطای آزموده شده شود.»

کیهان 24 فروردین

«شرق» امروز صفحه یک خود را با واژه «محاصره» آزین کرده است! در عکس یک از قالیباف و محاصره پایداری می‌گوید و در تیتر یک از میهان کره‌ای و محاصره منتقدان. این روزنامه اصلاح طلب به اعلام کاندیداتوری برخی از اعضای هیات رئیسه در انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرده و می‌نویسد: «یک عضو دیگر هیئت‌رئیسه مجلس هم به فهرست نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری اضافه شد. تا اینجای کار فقط سه نفر از همکاران قالیباف در هیئت‌رئیسه رقیب بالقوه او شده‌اند. صادق محصولی، دبیرکل جبهه پایداری، به‌تازگی گفته بود که صلاح نیست قالیباف وارد رقابت‌های ریاست‌جمهوری شود. احمد امیرآبادی‌فراهانی دیروز گفته که برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام می‌کنم. او که به‌لحاظ فکری و جریانی به جبهه پایداری نزدیک است. ... در انتخابات مجلس یازدهم هم مشخص شد که جبهه پایداری ابتدا حتی مخالف حضور قالیباف در فهرست اصولگرایان بود؛ تا جایی که قالیباف اعلام کرد برای مخدوش‌نشدن وحدت از فهرست کنار می‌رود. بعدا قالیباف بحث میثاق را پیش کشید تا به این وسیله قالیباف را که سودای ریاست مجلس در سر داشت، از سودای ریاست‌جمهوری منع کند؛ اما باز هم موفق نشد. در‌نهایت در یک بده‌بستان سیاسی به ریاست قالیباف تن داد.»

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری که تیتر یک شده نیز به سفر نخست وزیر کره جنوبی به ایران پرداخته و از تیتر «‌میهمان کره‌ای در محاصره منتقدان» استفاده کرده است. درحالی که در سراسر گزارش اشاره‌ای به منتقدان نشده و صرفا شرحی از دیدارهای دیروز «چانگ سیه کیون» با محمدباقر قالیباف، علی لاریجانی و اسحاق جهانگیری رفته است لذا معلوم نیست که منظور نویسنده از منتقدان مقامات ایرانی که قاعدتا به بلوکه شدن دارایی‌های ایران منتقد هستند، بوده است یا چیز دیگری!

شرق 24 فروردین

«ایران» تیتر یک خود را به «پشت پرده خرابکاری هسته‌ای» در نطنز اختصاص داده و نوشته است: «انگشت اتهام به سوی رژیم صهیونیستی است». این روزنامه دولتی در گزارش خود آورده است: «اینکه مسئولان وزارت خارجه و سازمان انرژی اتمی حادثه خرابکاری یکشنبه در نطنز را «تروریسم هسته‌ای» خوانده‌اند، نشان دهنده عمق این رویداد و پیامدهای خطرناک هسته‌ای است که می‌‌توانست به دنبال داشته باشد. سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه، با اشاره به اینکه خوشبختانه در پی وقوع این حادثه هیچ آسیب انسانی یا محیط زیستی به وجود نیامده، ابعاد این خرابکاری هسته‌ای را این طور تشریح کرد: «اما قطعاً می‌‌توانست به فاجعه‌ای بینجامد که جنایت علیه بشریت است و انجام چنین اقداماتی از ذات گردن‌کش رژیم صهیونیستی به دور نیست.» حالا از نقل قول‌های مسئولان و برخی خبرها و تحلیل‌های رسانه‌های خارجی معلوم شده که انگشت اتهام را باید به سمت رژیم صهیونیستی گرفت. چنان که سعید خطیب‌زاده گفت: «بارها رژیم صهیونیستی از قبل درباره این مسائل صحبت می‌‌کرد و این روزها نیز از منابع متعدد شنیده می‌‌شود که تأیید می‌‌کنند این رژیم پشت این داستان بوده است». روزنامه امریکایی نیویورک تایمز هم به نقل از مقامات اطلاعاتی امریکایی و اسرائیلی نوشته که رژیم صهیونیستی در این سانحه نقش داشته است. با این حال محور مهمتر تحلیل‌ها در این باره ناظر بر ارتباط این اقدام تروریستی با مذاکرات هسته‌ای برای احیای برجام است. جایی که نمایندگان ایران و 4+1 دو دور مذاکره در وین را پشت‌ سر گذاشته‌اند و قرار است فردا چهارشنبه هم این گفت‌و‌گوها از سر گرفته شود. »

این روزنامه سرگئی لاوروف وزیرخارجه روسیه را نیز به بهانه سفرش به تهران عکس یک کرده است. گویا این مقام روسی همزمان با سفر خود مصاحبه‌ای مکتوب با خبرگزاری ایرنا داشته که همزمان در روزنامه «ایران» نیز منتشر شده است. اهم اظهارات وی در این مصاحبه به شرح زیر است:

*طرف روسی معتقد است که جایگزین معقولی برای برجام وجود ندارد. همان‌طور که جناب آقای ولادیمیر پوتین بارها اظهار داشت مؤثرترین مسیر برای حفظ توافق‌های سال ۲۰۱۵، انجام دقیق تعهدات توسط کشورهای امضا کننده می‌باشد.

*موضع ما در برابر سیاست تحریمی واشنگتن تغییر نیافته است - ما همچنان مخالف هرگونه اقدام محدودیتی یک طرفه که به قشر آسیب‌پذیر جامعه ضربه وارد آورد هستیم.

* همکاری در حوزه بهداشت و مبارزه با سرایت عفونت ویروسی کرونا توسعه می‌یابد. ارسال محموله‌های واکسن روسی اسپوتنیک وی به ایران صورت می‌پذیرد و سازماندهی تولید آن در اراضی جمهوری اسلامی ایران برنامه‌ریزی شده است.

ایران 24 فروردین

«آفتاب یزد» تیتر یک خود را به گفت‌وگو با  ابوالفضل ظهره‌وند کارشناس مسائل هسته‌ای اختصاص داده و به نقل از او تاکید می‌کند که « ترک مذاکره به صلاح نیست». اهم اظهارات وی در این مصاحبه به شرح زیر است: 

*اگر بنا بر مذاکره نکردن بود که اکنون تیم مذاکره کننده‌ی ایران در وین حضور نداشت پس معلوم می‌شود مقامات ارشد جمهوری اسلامی و دکترین نظام جمهوری اسلامی ایران مشکلی با اصل مذاکره به عنوان ابزار دیپلماسی ندارد آن چه مهم و محل اختلاف است مسیر مذاکره و دستاوردهای مذاکرات است که چنانچه مراقب نباشیم برای همیشه باید گوش به فرمان غربی‌ها باشیم!

*وقتی مقام معظم رهبری گفته است رفع تمامی تحریم ها، تکلیف روشن و مواضع شفاف است پس مذاکره بر سر رفع تحریم‌های اوباما یا کنگره یا ترامپ یا در ارتباط با برجام یا فقط تحریم‌های هسته‌ای نکته‌ی انحرافی است و اگر کسانی هشدار می‌دهند صرفاً به این دلیل است که در زمین برجام کلاه سرمان نگذارند!

*هر حرکتی علیه ایران صورت بپذیرد زیر سر آمریکا است در این میان اساساً انگشت اتهام به سمت یک کشور گرفتن تبرئه‌ی کشورهای دیگر و آدرس غلط دادن به افکار عمومی است!

*مگر می‌شود اسرائیل بدون اطلاع، کمک و حمایت آمریکا و اروپا علیه ایران دست به اقدامی بزند؟

*مذاکره برای این گونه اوقات است که پشت میز بنشینیم و با اقتدار مطالبه کنیم که عامل خرابکاری که بوده؟ این گونه رفتار‌ها چه مناسبتی با اصل مذاکره دارد؟ خواست و مطالبه‌ی ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای و یک بازیگر بین‌المللی بعدِ این خرابکاری و حملات تروریستی چیست؟ نه این که تا مسئله‌ای پیش می‌آید فقط اصل مذاکره را زیر سوال ببریم. در مذاکره که اتفاقی نمی‌افتد در هر صورت ما در یک جایی باید حرف های‌مان را بزنیم و کجا بهتر از جایی که همه‌ی قدرت‌ها هستند!؟

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری نیز بازتاب سخنان دیروز وزیر بهداشت را در شبکه‌های اجتماعی بررسی کرده و به نقل از یکی از کاربران می‌پرسد «آقای نمکی واقعا هیچ‌کاره هستید؟». همچنین به نقل از چند کاربر آورده است: «به جای اینکه دکتر بشه باید بازیگر میشد، احتمالا نذاشتن هنر بخونه»، «فرق من با وزیر بهداشت اینه که آمارها زودتر به اون میرسه تا من!»، «وزیر بهداشت جای اینکه کارش رو انجام بده مدام حرف میزنه، یکجوریم حرف میزنه انگار هیچ نقشی تو مملکت نداره، اگه کاره‌ای نیستی نیاز به این همه داد و بیداد نیست استعفا بده برو».

آفتاب یزد 24 فروردین

«آرمان ملی» در حالی عکس یک خود را به سیدحسن خمینی و سید ابراهیم رئیسی داده و از احتمال رقابت آنان در انتخابات پیش رو نوشته است که همین دیشب خبر رسید سیدحسن خمینی بعد از مشورت با مقام معظم رهبری تصمیم گرفته که نامزد ریاست جمهوری نشود. گمانه‌ها درباره عدم کاندیداتوری رئیسی نیز در روزهای اخیر بیش از هر وقت دیگری پررنگ بوده است. آرمان ملی اما انگار در فضای دیگری انتخابات را رصد می‌کند!

این روزنامه اصلاح‌طلب اما در تیتر یک خود با عنوان «برنجِ انحصاری ؛همین را کم داشتیم» نوشته است: «براساس تازه‌ترین اطلاعات مرکز آمار کشور از وضعیت قیمت و تورم کالاهای مصرفی برنج وارداتی با رشد 150درصدی و برنج داخلی با افزایش 47.5درصدی یکی‌از مهمترین کالاهای اساسی بوده که در رقابتی نفس‌گیر در مرز خروج از سبد غذایی مردم قرار گرفته است‌. برنج که به‌عنوان خوراک اصلی در سفره مردم شناخته می‌شود درحالی با این میزان رشد قیمت مواجه شده که متولیان این بخش جولان دلالان و واسطه‌گران را عامل اصلی رشد افسارگسیخته این کالا دانسته و معتقدند عدم شفافیت در زنجیره تولید تا مصرف به حضور دلالان دامن می زند موضوعی که به اعتقاد کارشناسان ورود برنج به بورس کالا اگرچه ضمن حذف واسطه‌گری و کاهش قیمت‌ها می‌تواند به افزایش درآمد کشاورزان بینجامد، اما تجربه ثابت کرده ورود کالاهای استراتژیک به بورس کالا به واسطه انحصار در تولید و عرضه قطره‌چکانی به ناچار با ورود دولت و قیمتگذاری دستوری همراه شده و به ناچار بازار سیاه را تجربه کرده است.»

آرمان ملی 24 فروردین

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها