یوسفیان ملا در گفت‌وگو با «فردا» مطرح کرد

به سوی دو مجلسی شدن می‌رویم

کد خبر: 1127689

عزت‌الله یوسفیان ملا در واکنش به مصاحبه اخیر باهنر و احتمال بازنگری در قانون اساسی گفت که مساله مورد اتفاق نظر در شرایط فعلی کشور داشتن دو مجلس است.

به سوی دو مجلسی شدن می‌رویم

گروه سیاست سایت فردا – تبدیل نظام ریاستی به پارلمانی یا داشتن مجلس دیگری در کنار مجلس شورای اسلامی هر از گاهی مطرح می‌شود و این بار هم بعد از مصاحبه اخیر محمدرضا باهنر مورد توجه قرار گرفته. طرح این موضوع هر بار سوالاتی را مطرح می‌کند. اینکه قرار است پست ریاست جمهوری حذف شده و به دوران نخست وزیری برگردیم؟ چند مجلس خواهیم داشت؟ تکلیف نهادهایی مثل مجمع تشخیص مصلحت و شورای نگهبان و ... چه می‌شود؟

عزت‌الله یوسفیان ملا، نماینده پیشین مجلس و فعال سیاسی اصولگرا در گفت‌وگو با «فردا» در این رابطه گفته: «آقای باهنر از بازنگری در قانون اساسی گفته‌اند. قانون اساسی هم 177 اصل و 14 فصل دارد لذا باید دید که منظورشان ایجاد تغییر در کدام بخش و فصل است. کدام قوه بیشتر مورد نظر است و ... . قبل از آنکه جزئیات بیان نشود، نمی‌توان گفت که لزوما بازگشت به دوران نخست وزیری مورد نظر است».

وی افزود: «بحثی که اکنون مطرح شده خیلی کلی است، قبلا هم در مجلس و ... بحث شده بود. حتی حضرت آقا هم در سال 92 در سخنرانی کرمانشاه گفتند که می‌توان در آینده دور یا نزدیک درباره نظام پارلمانی بازنگری در قانون اساسی کرد و اشاره‌ای کرده بودند اما اکنون چون روشن نشده که موضوع چیست، نمی‌توان به این برداشت رسید که بحث حذف پست ریاست جمهوری است».

این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به اینکه فکر می‌کنند، در بازنگری احتمالی قانون اساسی چه موضوعی در اولویت باشد؟ گفت: «آنچه که همه احساس می‌کنند این است که یک مجلس در کشور پاسخگو نیست. در دنیا هم اغلب کشورها دو یا سه مجلس دارند. البته ما هم مجلس خبرگان را داریم اما وظیفه خاصی دارد و کار عمومی و اجرایی نمی‌کند. این موضوعی است که به نظر من اکنون از سوی خیلی‌ها مطرح است و ممکن است به سوی دو مجلسی شدن بریم».

یوسفیان ملا درباره اینکه در این صورت تکلیف مجمع تشخیص مصلحت نظام چه خواهد شد؟ گفت: « برای پاسخ به این سوال باید دید که چه تعریفی از مجلس بعدی می‌شود. باید دید که وظایف تعریف شده برای آن مجلس وظایف مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای عالی انقلاب فرهنگی یا سایر جاها را در برمی‌گیرد یا خیر؟ باید دید که همین امور جاری در مجلس فعلی بین دو مجلس تقسیم می‌شود یا شکل دیگری می‌گیرد. تا وقتی که جزئیات مشخص نباشد، نمی‌باید درباره آن صحبت کرد چون بحث سنگینی است».

وی با تاکید بر اینکه «آنچه اکنون بسیاری از کارشناسان و سیاسیون درباره آن اتفاق نظر دارند، داشتن دو مجلس است» گفت: « خروج از نظام ریاستی و ... هم ممکن است در کنار آن مطرح شود. به هرحال وقتی دو مجلس باشد، قطعا در قوه مجریه هم باید تغییراتی ایجاد شود اما به هرحال از حالا نمی‌توان قضاوتی کرد».

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها