«فردا» گزارش می‌دهد

توافق یا عدم توافق؟

کد خبر: 1133117

خبر تازه‌ای از وین نرسیده اما روزنامه دولت مثل روزهای گذشته از برابر بودن احتمال توافق و عدم توافق نوشته است.

توافق یا عدم توافق؟

گروه سیاست سایت فردا - مذاکرات برجامی در وین جاری است و همین دیروز مذاکره‌کنندگان اروپایی با نماینده آمریکا یعنی رابرت مالی و انریکه مورا ، هماهنگ کنده مذاکرات در وین دیدار کردند و مذاکره‌کننده ارشد انگلیس در صفحه توییتر خود با هشتگ «مرحله پایانی مذاکرات وین» از آن خبر داد.

طرف‌ها مذاکره کننده همچنان حرف‌های امیدوار کننده می‌زنند و مثلا سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در اظهاراتی با اشاره به اهمیت توافق هسته‌ای، نسبت به موفقیت‌آمیز بودن مذاکرات وین برای احیای این توافق، ابراز امیدواری کرده است. او همچنین تاکید کرده که برجام جایگزین معقولی ندارد.

در کنار این اظهارنظرهای خوشبینانه، اخبار غیررسمی و رسمی به گوش می‌رسد، که از امیدواری به حصول توافق می‌کاهد. مثلا «ایسنا» به نقل از «منابع نزدیک به هیأت مذاکره‌کننده کشورمان» نوشته « اکنون دستیابی به توافق تنها با اتخاذ چند تصمیم سیاسی مشخص از سوی طرف‌های غربی ممکن است». در ادامه این گزارش آمده است: «این منابع اعلام کردند که پیشرفت قابل توجه گفت‌وگوها و دستیابی به پیش‌نویس توافق تقریبا انجام شده است. آنها معتقدند اگر تاکنون توافق نهایی نشده، صرفا به این دلیل بوده است که طرف‌های غربی در چند موضوع از اتخاذ تصمیمات لازم خودداری کرده و تلاش دارند با تبدیل عنصر زمان به اهرم مذاکراتی، هیأت ایرانی را برای صرف نظر کردن از خواسته‌هایش تحت فشار قرار دهند.»

آنچه تردیدها را بیشتر می‌کند اما عدم مشاهده نشانه‌هایی از تمایل غرب به تغییر موضع است. مثلا اظهارات  اخیر ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که در کنفرانس خبری خود مدعی شد: «در صورتی که ایران در خصوص حصول پیشرفت از خود ناسازگاری نشان دهد، ما آماده کنار کشیدن خواهیم بود.»وی افزود که اگر ایران «با حسن‌نیت به تعامل نپردازد»، ایالات‌متحده به همراه متحدان و شرکایش به دنبال «راه‌های جایگزین» خواهند گشت!

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا البته درخصوص راه‌های جایگزین اطلاعات بیشتری ارائه نکرد. هشدار ایران تلاش آمریکا برای مقصر جلوه دادن ایران نشان داد که سر خانه اول برگشته‌ایم و قرار است این توپ همچنان از زمین ایران به زمین آمریکا و بالعکس در رفت و آمد باشد و توافق هم بلاتکلیف! به هر روی سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان سخنان توام با تهدید آمریکایی‌ها را بی‌جواب نگذاشت و توئیت کرد: «آمریکا سال‌هاست که از برجام کنار کشیده» است. از این‌رو است که باید اطمینان یابیم که این اتفاق دیگر تکرار نمی‌شود. همه کشورها برای خود «گزینه‌های جایگزین» دارند، هرچند که توخالی بودن گزینه جایگزین آمریکا پیش از این ثابت شده است. درشت‌گویی و بلوف‌زنی نتیجه نداشته و نخواهد داشت. این اتخاذ تصمیم است که نتیجه می‌دهد. اگر کاخ سفید تصمیمش را بگیرد، توافق کاملا در دسترس است. ایران برای توافق آماده است، اما تا ابد منتظر نمی‌ماند.» 

مجموع این شرایط و نگرانی‌هایی که با وقوع جنگ در اوکراین و سایه‌ای که شاید اختلافات روسیه و آمریکا بر مذاکرات هسته‌ای می‌اندازد، پیش‌بینی را برای تحلیلگران مسائل بین‌المللی سخت کرده، چنانچه حتی روزنامه دولت هم قادر به پیش بینی نیست.  روزنامه ایران در شماره امروز خود نیز مثل روزهای  گذشته نوشته که «احتمال توافق و عدم توافق برابر است».

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها