خبر به روایت «فردا»

شروط توافق / سقوط دلار/ نمایش مبارزه با قاچاق

کد خبر: 1130760

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

شروط توافق / سقوط دلار/ نمایش مبارزه با قاچاق

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

اعتماد/ اخبار مذاکرات و کاهش قیمت‌ها

«اعتماد» وضعیت بازارهای دارایی در ماه پایانی سال را عکس یک کرده و از کاهش قیمت ارز، طلا و سکه خبر می‌دهد. این روزنامه اصلاح‌طلب به آخرین اخباری که از مذاکرات وین رسیده، اشاره کرده و  نوشته است: « اگر این اخبار واقعیت داشته باشد؛ چند پیام مهم برای بازار ارز در پی خواهد داشت؛ اول اینکه بانک مرکزی می‌تواند ذخایر خود را بالا ببرد. یا اینکه با تزریق بخشی از این ذخایر ارز به بازارها، نقدینگی سرگردان را جمع‌آوری کند. دوم، افزایش امیدواری به فروش نفت و بالا رفتن درآمدهای دلاری است. ... در آخر هم باید به چشم‌انداز تورم توجه کرد. اگر بانک مرکزی به دنبال یک عدد خاص برای نرخ دلار باشد و بازار ارز را در این عدد خاص، تنظیم کند؛ بازیگران تجاری و به‌ویژه صادرکنندگان که بخش عمده‌ای از جریان تامین ارز را به دست دارند، علاقه بیشتری برای عرضه دلارهای خود خواهند داشت که درنهایت این موضوع به کاهش نوسان قیمت در بازار می‌انجامد.» 

اعتماد 1 اسفند

جوان/ نمایش مبارزه با قاچاق

«جوان» در گزارشی که امروز عکس یک کرده به اهمیت مبارزه با قاچاق پرداخته است و نوشته: « پیش از این رهبر انقلاب گفته بودند جنس قاچاق را آتش بزنید و اخیراً اضافه کردند که در دستگاه خردکن بریزید. این راهبرد نشانه شناخت آن مافیای تودرتویی است که از مبدأ تا مقصد کار وزین قاچاق را به شکلی آبرومند و سودمند بر عهده گرفته است و یک نمایش سبکی هم این وسط برای سرگرمی دستگاه‌های مبارزه با قاچاق به روی صحنه می‌برد. دستگاه‌های مسئول نهایتاً آنچه را که در این بگیر و ببند به اسم قاچاق از قاچاقچی می‌گیرند، در یک روند دیگر دوباره وارد بازار ‌می‌کنند تا تأثیری که علیه تولید داخلی دارد، به خوبی به اجرا درآید! حالا رئیس دولت سیزدهم یک دستورالعمل چند بندی برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز عطف به سخنان رهبری داده است که اتفاقاً آن «آتش زدن و خرد کردن» در هیچ کدام از بند‌ها نیست و در واقع دستور « تدوین دستورالعمل» است.» 

جوان 1 اسفند

شرق/ حلمه دوباره به ظریف

«شرق» محمدجواد ظریف را عکس یک کرده و با طرح این سوال که «آیا سیبل‌شدن مسئول سابق پرونده هسته‌ای ارتباطی به مذاکرات اخیر دارد؟» ضمن اشاره به اظهارات اخیر نبویان و سایر چهره‌های مخالف برجام از جمله ذوالنوری و ... می‌نویسد: «همه این حملات نیروهای رادیکال به تیم مذاکره‌کننده قبل، از دو جهت حائز اهمیت است؛ نخست آنکه حملات مستمر ایشان در حالی است که نگاه رهبر انقلاب درباره دستگاه دیپلماسی دولت قبل، خاصه محمدجواد ظریف همواره مثبت بوده است ... نکته دیگر آن است که رهبر انقلاب در 13 اردیبهشت سال جاری فرمودند سیاست خارجی در وزارت خارجه تعیین نمی‌شود. ... در این شرایط برخی نیروها همچنان می‌کوشند دولت قبل را مسئول بدعهدی آمریکا و خروج یک‌جانبه این کشور از برجام معرفی کنند؛ درحالی‌که چه آن زمان و چه حالا درباره موضوع مذاکرات و حتی محتوای آن تصمیم‌گیر نهایی دولت نبوده و نیست و به نظر می‌رسد ادامه حملات مکرر به ظریف صرفا برای تسویه‌حساب سیاسی و البته کنارزدن همیشگی رقیب سیاسی باشد.»

شرق 1 اسفند

کیهان/ توصیه به مجلس

«کیهان» با در نظر گرفتن اینکه بررسی جزئیات لایحه بودجه از امروز در مجلس کلید می‌خورد، توصیه کرده که «مجلس در تصویب بودجه از افزایش هزینه‌ها پرهیز کند». در این گزارش آمده است: «بررسی جزئیات لایحه بودجه 1401 در حالی از امروز در صحن علنی مجلس آغاز می‌شود که پرهیز نمایندگان از ایجاد درآمدهای غیر قابل اتکا و افزایش هزینه‌ها می‌تواند به کاهش کسری بودجه و تورم بیانجامد.»

این روزنامه اصولگرا در عکس یک امروز خود هم با توجه به نزدیک شدن خریدهای نوروزی از لزوم کنترل قیمت‌ها و مدیریت بازار گفته و با عنوان «ضعف دستگاه‌های نظارتی و لزوم کنترل بازار» نوشته: «پراکندگی مولفه‌های موثر بر قیمت نهایی کالا در بازار، بیش از هر چیز نشان دهنده این واقعیت است که ساماندهی بازار و تنظیم آن، ابتدائاَ به یک مدیریت متمرکز و پیگیر نیازمند است. مدیریتی که اولا توان اعمال قدرت در بخش‌های مختلف این ماتریس چندبعدی را داشته باشد و ثانیا وضعیت سفره مردم، دغدغه نخست او باشد.»

کیهان اول اسفند

آرمان ملی/ یک گـام تا اعـلام تـوافق

«آرمان ملی» با اشاره به آخرین اظهارنظرها و موضع‌گیری‌های طرف برجامی و همچنین سخنان وزیرخارجه کشورمان در حاشیه اجلاس امنیتی مونیخ، نوشته: «به نظر می‌آید پیشرفت در مذاکرات برای رسیدن به توافقی مرضی الطرفین به بیش از ۹۸درصد و هیات‌ها به کفایت مذاکرات رسیده‌اند و توافق در انتظار تصمیمات سیاسی در دو سوی میز است. آنچه بازگشت ایران به برجام را طی یک سال گذشته سخت کرده، تحریم‌های یک جانبه‌ای است که در دولت دونالد ترامپ علیه ایران وضع شد. ... دو موضوع دیگر که برای ایران دارای اهمیت و اولویت بود را شامل می‌شد؛ مساله راستی آزمایی از اجرایی شدن تعهدات آمریکا و اروپا و دیگری تضمین عدم تکرار آنچه از ۲۰۱۸ تا کنون این توافق شاهدش بوده است. منابع نزدیک به هیات مذاکره کننده تاکید دارند که ایران توانسته شاخص‌های مدنظرش برای راستی آزمایی را به دست آورد و در رابطه با تضمین تعهد آمریکا به تعهداتش در بخش‌های سیاسی، اقتصادی و بین‌المللی تضمین‌های قابل توجهی تا کنون به دست آمده است و البته تلاش برای اخذ تضمین‌های بیشتر تا دقایق پایانی کار ادامه دارد.»

آرمان ملی 1 اسفند

ایران/ شروط توافق

«ایران» رایزنی تلفنی رئیسی با همتای فرانسوی‌اش را تیتر یک کرده و آن را با عنوان «سه شرط توافق در وین لغو تحریم‌ها ، تضمین معتبر، پایان ادعاهای سیاسی» منتشر کرده است. 

این روزنامه دولتی در گزارش دیگری که عکس یک شده به وضعیت شیوع کرونا در کشور پرداخته و از چالش‌های مراکز درمانی اطفال و ضرورت واکسیناسیون کودکان زیر 12 سال در پیک اُمیکرون گزارش می‌دهد. در این گزارش با عنوان «کودکان روی موج کرونا» نوشته: «تغییر رنگ نقشه مناطق و همچنین آمار بالای مبتلایان حاکی از روزهای سخت در دو هفته آتی است. طبق اعلام وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی سرعت انتشار اُمیکرون در کشور فراتر از پیش‌بینی‌هاست و با ادامه تاخت و تاز اُمیکرون از امروز تا دو هفته دیگر منحنی پیک ششم به سمت قله صعود خواهد کرد و بعد از آن یعنی اواخر اسفند ماه شیب قله پیک ششم نزولی خواهد شد. در چنین شرایطی این روزها متخصصان حوزه سلامت علاوه بر تکمیل واکسیناسیون خانواده‌ها همچنین بر واکسیناسیون کودکان زیر 12 سال تأکید دارند.»

ایران 1 اسفند

سازندگی / جای خالی دولت توسعه‌خواه

«سازندگی» گفت‌وگویی دارد با محسن رنانی، اقتصاددان که با تیتر «جای خالی دولت توسعه خواه» منتشر شده است. او در این مصاحبه می‌گوید:

*وظیفه اقتصاد تولید رفاه است اما اگر در رفاه رضایت نباشد، به درد نمی‌خورد. گاهی ما حاضریم رفاه نداشته باشیم اما رضایت داشته باشیم.

*دولت‌های مدافع مدرنیته با پول نفت، یک مدرنیزاسیون وحشتناک راه انداختند.

*شهرهای ما در حال خفه شدن در دود هستند اما ما هنوز برای فروش خودروهای بیشتر از قبل مسابقه می‌دهیم.

*معلمان ما فرسوده، خسته، ناامید، بدون رفاه و چندشغله و ناراحت هستند. سرریز منفی‌های آنان روی دانش‌آموزان آوار می‌شود.

*اول باید نظام سیاسی ما توسعه را بفهمد تا بعد توسعه را بخواهد و حاضر باشد برای آن هزینه بدهد.

سازندگی 1 اسفند

وطن امروز / روحانی عبرتی برای همیشه

«وطن امروز» در گزارشی که امروز تیتر یک کرده با عنوان «روحانی عبرتی برای همیشه» بایسته‌های یک توافق خوب را شرح داده است. این روزنامه اصولگرا با اشاره به اینکه «تذکر اخیر رهبر انقلاب درباره عدم رعایت برخی نکات و ملاحظات مربوط به منافع ملی در زمان انعقاد برجام پیامدها و تبعات هولناک اشتباهات محاسباتی دولت‌ها به خصوص در تعاملات خارجی را گوشزد می‌کند» نوشته: «  متن هرگونه توافق احتمالی که از هتل کوبورگ به جهان مخابره شود، باید انتفاع کامل اقتصادی ایران و رفع همه تحریم‌های ضد ایرانی را تضمین کند و بدیهی است این تضمین هم عینی، عملیاتی و روی زمین باید باشد ... موضوع دیگری که باید مورد توجه قرار بگیرد، مشخص کردن وضعیت حفظ زیرساخت‌های هسته‌ای در پی توافق احتمالی است. ... عنصر «زمان» موضوعی است که همچنان به ضرر طرف آمریکایی و به سود ایران کار می‌کند و تهران باید استفاده حداکثری از آن برده و تبدیل به یک امتیاز نقد در میز مذاکرات کند که هنوز چنین اتفاقی نیفتاده است.»

وطن امروز 1 اسفند

صبح نو/ سه دیدار مهم

«صبح نو» محمدرضا باهنر را عکس روی جلد کرده و دلیلش مصاحبه اخیر او و ارائه توضیحات بیشتر درباره دولت در سایه و دیدارهای سیاسیونی مثل ناطق نوری، خاتمی، علی لاریجانی، خودش و ... است. این روزنامه اصولگرا با تیتر «روایت باهنر از سه دیدار» به دیدارهای او با رئیسی، روحانی و لاریجانی پرداخته است. بیش از همه اما آن بخش‌هایی مورد توجه صبح نو بوده که باهنر می‌گوید: «لاریجانی در حزبی که روحانی رئیسش باشد نمی‌رود»، «احیای نخست وزیری، محاسن و معایبی دارد»، «روحانی نمی‌تواند جای هاشمی را بگیرد»، «نیاز به تغییر قانون اساسی داریم»، «5 سال است خاتمی را ندیده‌ام».

این روزنامه اصولگرا در شماره امروز خود به موضوعات دیگری هم توجه دارد. مثلا از بی‌میلی آموزش و پرورش برای برگزاری غیرحضوری کلاس‌ها انتقاد کرده و تیتر زده «اصرار اشتباه بر آموزش حضوری».

صبح نو گزارشی هم درباره اوضاع یمن دارد و بازگشت پهپاد حزبالله پس از گریز از جنگنده‌های صهیونیستی را با تیتر «شکست گنبد آهنین از «حسان» پوشش داده است. سرمقاله امروز صبح نو هم درباره یمن و حزب‌الله است.

صبح نو 1 اسفند

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها