خبر به روایت «فردا»

جنگ اوکراین؛ روز سوم / تهدید فساد سیستمی/ ساز «عدم توافق»

کد خبر: 1132400

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

جنگ اوکراین؛ روز سوم / تهدید فساد سیستمی/ ساز «عدم توافق»

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

صبح نو / از کمدی به تراژدی

«صبح نو» عکسی از زلینسکی رئیس جمهور اوکراین را روی جلد آورده و با تیتر «از کمدی به تراژدی» به دنبال پاسخ به این پرسش است که اوکراین چگونه با زلینسکی به یک کشور کاملا وابسته و ضعیف تبدیل شد. 

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری هم به بررسی تاثیرات تنش در شرق اروپا بر اقتصاد بین‌المللی پرداخته و تیتر زده «بازار جهانی منتظر نفت ایران».

«صبح نو» در گزارش دیگری هم به سیاست داخلی و تاثیر آن بر سیاست خارجی پرداخته است. بهانه‌اش حرف‌ها دیروز محمود نبویان است که می‌گفت توافق احتمالی مطلوب نمایندگان نیست. این روزنامه با تیتر «نبویان علیه وین» به حرف‌ها و مواضع او پرداخته و پرسیده : «آیا پای سیاست داخلی به مذاکرات هسته‌ای باز می‌شود؟»

صبح نو  8 اسفند

شرق/ تجمع مقابل سفارت روسیه

«شرق» در گزارشی که امروز تیتر یک کرد به مرور تجمعات مقابل سفارت‌ها پرداخته و با عنوان «‌تجمع مقابل سفارت روسیه‌ مجاز نیست؟» نوشته: «روز گذشته تصویری از دیوار سفارت روسیه در تهران بین کاربران فضای مجازی دست به دست شد که در آن شعاری ضد پوتین نوشته شده بود. متعاقب این شعارنویسی، محمد مهاجری، فعال سیاسی و رسانه‌ای، در توییتی خطاب به وزیر کشور نوشت: «جناب آقای ‎وحیدی، وزیر محترم کشور، سلام. خواستم بپرسم اگر عده‌ای از هم‌وطنان برای اعتراض به ‎حمله نظامی روسیه به ‎اوکراین، قصد تجمع در برابر ‎سفارت روسیه را داشته باشند، با آن موافقت می‌کنید یا خلاف منافع ملی است؟ ضمنا اگر موافقت فرمودید، تضمینی هست که عشاق ‎پوتین به آن حمله نکنند؟». عباس‌زاده مشکینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز در واکنش به درخواست فعالان و مردم برای برگزاری راهپیمایی و تظاهرات علیه حمله روسیه به خاک اوکراین گفت: «در کشور ما تجمع، راهپیمایی و تظاهرات تابع قوانین خاص است و باید وزارت کشور در این خصوص تصمیم‌گیری کند».

شرق 8 اسفند

کیهان/ توافق بد یا عدم توافق

«کیهان» در تیتر یک امروز خود هشدار داده که «مراقب ترفند آمریکا باشید/ عدم توافق بهتر از توافق بد است». در این گزارش آمده است: «وقتی ساختار تحریم‌ها حفظ شده و آمریکا هم بتواند برای ادامه فشار به ایران و دسترسی به مکانیسم ماشه، بدون هیچ هزینه‌ای و تضمینی وارد برجام شود و تحریم‌های اصلی مانند آیسا و کاتسا و... باقی بماند، «توافق نکردن بهتر از توافق است.» کیهان همچنین نوشته: «اکنون فناوری هسته‌ای و بهبود مناسبات تجاری با سایر کشور و تقویت دیپلماسی اقتصادی و منطقه‌ای برگ برنده جمهوری اسلامی ایران است. از طرفی آمریکایی‌ها در افکار عمومی جهان تحقیر شده و خود آنها به شکست فشار حداکثری و کند شدن تیغ تحریم‌ها علیه ایران معترف هستند. بر اساس همین واقعیات است که باید یادآور شد که ضرب‌الاجل‌های طرف‌های برجام که تداعی‌گر استراتژی نخ نمای آمریکایی‌ها- «چیکن استراتژی یا بازی بزدل (Chicken Strategy)»- است، ترفندی برای تعدیل مقاومت تیم مذاکره‌کننده ایران و اساساً فرار آمریکایی‌ها از لغو تحریم‌هاست. ... بنابراین وقتی مسیر توافق، یک‌طرفه و کفه مذاکرات وین به نفع غربی‌ها سنگینی کند، عدمِ توافق بهتر از توافق بد است!»

کیهان 8 اسفند

اعتماد/ مقاومت غیرمنتظره

«اعتماد» صفحه یک امروز خود را به جوابیه جبهه پایداری و وضعیت در کی‌یف تقسیم کرده است. این روزنامه اصلاح‌طلب داستان یک مقاومت غیرمنتظره را روایت کرده و با تیتر «کی‌یف، مثل استالین گراد» نوشته: «برای روسیه که روی پیروزی سریع بر ارتش اوکراین و سقوط دولت در کی‌یف حساب ویژه‌ای باز کرده بود، قابل تحمل نیست که ارتش اوکراین، مردم عادی و رییس‌جمهوری که قرار را بر فرار ترجیح داده همچنان مقاومت کنند و با تمام توان جلوی ورود نیروهای مهاجم به شهرهای بزرگ خود را بگیرند. دقیقا به همین دلیل است که حجم نیروهای مهاجم به شهرهای شمالی کی‌یف و خارکیف هرروز بیشتر می‌شود و بمباران‌ها شدت می‌گیرد تا مقاومت شهروندان اوکراینی در هم بشکند و راه برای تسخیر کامل اوکراین باز شود. » در ادامه این گزارش آمده است: «سخنگوی کاخ کرملین روز شنبه مدعی شد که پوتین دستور توقف حملات را داده بود اما با سر باز زدن کی‌یف از مذاکره حملات از سر گرفته می‌شود. روایت اوکراینی‌ها اما متفاوت است. آنها می‌گویند تمام شب را جنگیده‌اند.»

اعتماد 8 اسفند

جوان/ غرب در تدارک جنگ فرسایشی

«جوان» عکس یک خود را به اوضاع اوکراین و مواضع غرب اختصاص داده و در گزارشی با تیتر «غرب در تدارک جنگ فرسایشی» نوشته: «جنگ در اوکراین به روز سوم رسید، بدون آنکه نشانه‌هایی برای پایان آن باشد. برعکس همه نشانه‌ها حاکی از طولانی شدن آن است. روسیه فرمان حمله همه‌جانبه داده و گفته «تا رسیدن به همه اهداف مورد نظر پوتین جنگ را ادامه می‌دهیم» و رئیس‌جمهور اوکراین نیز بعد از تماس با رئیس‌جمهور فرانسه گفته که «سلاح‌ها و تجهیزات شرکای‌مان در راه است. ائتلاف ضد جنگ کار می‌کند»، ولی بیشتر از همه، سخنان ماکرون بوی یک جنگ همه‌گیر و طولانی می‌دهد: «جهان برای یک جنگ طولانی‌مدت آماده باشد». به نظر می‌رسد غرب از فرسایشی‌شدن جنگ در هر نقطه از کره خاکی و حتی در قلب اروپا صرفه خود را می‌برد، خاصه اینکه چنین جنگی بین دو ملت روس‌تبار و شوروی مدار باشد که فرسایشی‌شدن آن از هرجهت روسیه را تضعیف اقتصادی و نظامی خواهد کرد.»

جوان 8 اسفند

آفتاب یزد/ تهدید فساد سیستمی

«آفتاب یزد» گفت‌وگویی دارد با احمد توکلی که عکس یک شده. او در این مصاحبه که با تیتر «فساد سیستمی کشور را تهدید می‌کند» می‌گوید: «در حال حاضر گستردگی فساد به این دلیل است که مدیران اجرایی کشور امر به معروف و نهی از منظر را نسبت به خودشان کنار گذاشتند و فقط از موقعیت بالا به مردم دستور می‌دهند.

این روزنامه اصلاح‌طلب در تیتر یک خود نیر با پیرمحمد ملازهی کارشناس مسائل منطقه گفت‌وگو کرده است. او در پاسخ به اینکه «آیا پکن به تایوان حمله خواهد کرد؟» می‌گوید: «چین، روسیه نیست – تایوان هم، اوکراین».

آفتاب یزد 8 اسفند

ایران/ پیش شرط توافق

«ایران» «جنگ در کی یف» را عکس یک کرده و با اشاره به اینکه «ارتش روسیه پس از توقف یک روزه حملات خود را از سر گرفت درگیری‌ها به خیابان‌های پایتخت اوکراین کشیده شده است» وضعیت پایتخت اوکراین را شرح می‌دهد. این روزنامه دولتی «از لزوم پایان یافتن ادعاهای سیاسی علیه فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان برای رسیدن به توافق احتمالی گزارش می‌دهد» و با تیتر «پایان پرونده‌سازی، پیش‌شرط توافق» نوشته: «گفت‌و‌گوهای ایران و کشورهای 1+4 با حل و فصل بسیاری از موضوعات اختلافی به یکی از خواسته‌های مهم تهران یعنی پایان یافتن ادعاهای سیاسی رسیده است؛ اختلافی که در رویکرد چند سال اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و نیز مواضع جسته و گریخته برخی کشورهای غربی رخ نموده است. این مهم نیز یکی از مسائلی بود که در گفت‌و‌گوی اخیر سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان و «امانوئل مکرون»، رئیس جمهور فرانسه مورد بحث قرار گرفت».

ایران 8 اسفند

آرمان ملی / ایران فریب روس‌ها را خورد

«آرمان ملی» گفت‌وگویی دارد با حشمت‌الله فلاحت‌پشه تحلیلگر مسائل بین‌الملل که عکس یک شده، او در این مصاحبه که با تیتر «روس‌ها نگذاشتند برجام قبل از حمله به اوکراین امضا شود» منتشر شده، می‌گوید: «معتقدم در این زمینه ایرانیان فریب خوردند. اگر ایران قبل از حمله روسیه به اوکراین برجام را امضا کرده بود در شرایط کنونی ایران کانون عرضه و تقاضا در بازارهای انرژی نوین جهانی بود. اگر این اتفاق رخ می‌داد بازهای نفت ایران بازیابی می‌شد و شرایط انتقال گاز ایران در کوتاه‌مدت با تبدیل گاز به گاز مایع و در بلندمدت با امضای قراردادهای جدید فراهم می‌شد. معتقدم در شرایط کنونی و با اتفاقاتی که رخ داد این فرصت از ایران گرفته شد. اولیانوف به‌عنوان واسطه در مذاکرات وین عمل می‌کرد و ایران نیز این نقش را باور کرده بود. با این‌ وجود وی در راستای منافع روسیه حرکت می‌کرد و بیش از اینکه به‌دنبال به نتیجه رساندن برجام باشد به دنبال تحقق منافع روسیه بود.»

آرمان ملی 8 اسفند

وطن امروز/ بازیگر عاقل

«وطن امروز» اوضاع و احوال اوکراین را با تیتر «بوی باروت در کی‌یف» پوشش داده و عکس یک کرده است. این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری که تیتر یک شده نیز، با عنوان «ایران بازیگر عاقل» نوشته: «همزمانی تحولات اوکراین با آخرین دور مذاکرات هسته‌ای ایران تلاقی معناداری پیدا کرده است. آنچه این روزها در کی‌یف می‌گذرد و اعترافات مقامات اوکراینی مبنی بر از دست دادن بازدارندگی هسته‌ای این کشور علاوه بر عبرت‌های فراوانی که در داخل خود دارد تحول معنایی در مفاهیم بنیادی روابط بین‌الملل را رقم ‌زده است. این روزها تلاش‌های دیپلماتیک قدرت‌های جهانی برای احیای برجام در شرایطی صورت می‌گیرد که این توافق یکی از مهم‌ترین توافق‌های اشاعه‌ای در جهان محسوب می‌شود؛ توافقی که قرار بود در قبال محدودیت‌های استثنایی وضع شده بر صنعت هسته‌ای، رفع تحریم‌های ضدایرانی را به دنبال داشته باشد اما در شباهت با مقامات اوکراینی، اعتماد دولت روحانی به قول آمریکایی‌ها ایران را از منافع توافق محروم کرد و این غربی‌ها بودند که برجام را تبدیل به یک بازی برد- باخت کردند.»

وطن امروز 8 اسفند

سازندگی/ احیای شوروی

«سازندگی» طرحی از پوتین کشیده تا نشان دهد که به دنبال احیای شوروی است و با همین تیتر نوشته: « هدف پوتین از حمله به اوکراین احیای نفوذ شوروی و تبدیل شدن به ضلع سوم قدرت جهان در کنار چین و آمریکاست.» این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری هم با عنوان «خیلی دور خیلی نزدیک» به بررسی ریشه‌ها اختلاف بین روسیه و اوکراین پرداخته است.

سازندگی 8 اسفند

 


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها