رحمان قهرمان‌پور در گفت‌وگو با «فردا» پاسخ داد

چرا تیم مذاکره‌کننده با رسانه‌ها ارتباط نداشت؟

کد خبر: 1142213

رحمان قهرمان‌پور گفت: متأسفانه تیم مذاکره‌کننده کنونی منتشرنکردن اخبار را به مثابه قطع ارتباط با رسانه‌ها تلقی کرده‌اند.

چرا تیم مذاکره‌کننده با رسانه‌ها ارتباط نداشت؟

گروه سیاست سایت فردا: مذاکرات وین در ابهام به سر می‌برد؛ نه مشخص است نتیجه نهاییِ آن چه زمانی حاصل می‌شود و نه معلوم است جزئیات توافق احتمالی چیست. اما چرا تیم مذاکره‌کننده تمایلی به ارائه اطلاعات به رسانه‌ها ندارد؟

رحمان قهرمان‌پور، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «باید به این موضوع از چندزاویه نگاه کرد. مسئله مهمی که همیشه در حوزه سیاست خارجی وجود دارد، آن است که نمی‌شود همه تصمیم‌ها را علنی اعلام کرد و این موضوع منافاتی با مردم‌سالاری هم ندارد و یک حکومت می‌تواند به صورت دموکراتیک اداره شود اما در عین حال تصمیمات همه تصمیم‌هایش را اعلام نکند؛ به‌ویژه در مسائل امنیتی و دیپلماتیک. فرض کنیم اگر قرار بود همه جزئیات مذاکرات گفته می‌شد، عملا بر روند مذاکرات تأثیر می‌گذاشت و ابتکار عمل را از طرفین می‌گرفت».

او ادامه داد: «اما مرز این ملاحظات امنیتی کجاست؟ تفاسیر زیادی وجود دارد. از زمانی که پرونده هسته‌ای ایران مطرح شد، فرازونشیب‌های زیادی را شاهد بودیم. درست است که بسیاری از اخبار مذاکرات نباید رسانه‌ای شود اما این به معنای قطع ارتباط تیم مذاکره‌کننده با رسانه‌ها نیست. ببینید در آمریکا هم خبر ویژه‌ای از جزئیات مذاکرات بیرون نیامده اما تیم آمریکایی‌ ارتباط خود را با رسانه‌ها حفظ کرده است و کاملا جریان‌سازی فکری می‌کنند و خط می‌دهند. در واقع آنها خط را برای رسانه‌ها ایجاد می‌کنند و رسانه‌ها با خطی که گرفته‌اند جلو می‌روند تا افکار عمومی متأثر از خود کنند. وقتی خطی که برای مثال آمریکا در رسانه‌ها راه می‌اندازد، فراگیر می‌شود، قدرت چانه‌زنی این کشور بالا می‌رود. چنین حالتی به معنی رسانه‌ای‌کردن اخبار مذاکرات نیست، بلکه در ارتباطِ میان تیم مذاکره‌کننده و رسانه‌ها خط‌های فکری ایجاد می‌شود. متأسفانه تیم مذاکره‌کننده کنونی منتشرنکردن اخبار را به مثابه قطع ارتباط با رسانه‌ها تلقی کرده‌اند و شاید تصور می‌کنند ارتباط با رسانه‌ها وقتشان را می‌گیرد یا هر چیز دیگر که به هر حال نتیجه‌اش همینی است که می‌بینیم؛ نداشتن امکان جریان‌سازی رسانه‌ای از سوی تیم مذاکره ایرانی».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «ارتباط با رسانه‌ها به معنی بیرون‌دادن اخبار مذاکرات نیست. اکنون شکل و شیوه کار رسانه‌ها خیلی متفاوت شده است. اکنون هر کدام از این شبکه‌های اجتماعی مانند توئیتر، اینستاگرام و فیس‌بوک نقش یک رسانه را ایفا می‌کنند. باید از این ظرفیت‌ها استفاده کرد تا افکار عمومی را به دست گرفت. تیم مذاکره‌کننده می‌توانند خط بدهند که رسانه‌ها در داخل روی چه محوری مانور دهند تا در فضای مجازی هم همان خط و مشی پر شود».

قهرمان‌پور در پایان درباره نتیجه احتمالی مذاکرات گفت: «برداشت شخصی من این است که مذاکرات به نتیجه می‌رسد زیرا هر دو طرف به توافق نیاز دارند؛ هرچند حصول این توافق از آن زمانی که پیش‌بینی می‌شد، دیرتر به وقوع می‌پیوندد».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها