در گفتگو با فردا مطرح شد؛

رحمان قهرمان‌پور: توافق وین روزهای آخر خود را طی می‌کند

کد خبر: 1136509

تحلیل‎‎گر مسائل سیاست خارجی گفت: شواهد و قرائن نشان دهنده آن است که توافق روزهای آخر خود را طی می کند و باید منتظر ماند و دید چه روزی این اتفاق می افتد.

رحمان قهرمان‌پور: توافق وین روزهای آخر خود را طی می‌کند

گروه سیاسی فردا: بعد از توقف موقت مذاکرات، غربی ها روسیه را مسئول این اتفاق دانستند و حتی آمریکا 7 روز به روسیه فرصت داد تا موضعش را درباره گرفتن تضمین برجامی اصلاح کند؛ روز گذشته لاوروف وزیر خارجه روسیه از تضمین کتبی آمریکا به مسکو خبر داد که به نظر می رسد به زودی مذاکرات وین از سر گرفته شوند تا گام نهایی برای احیای برجام برداشته شود.

رحمن قهرمان‌پور در گفتگو با خبرنگار «فردا» درباره تضمین گرفتن روسیه از آمریکا گفت: گرچه آقای لاوروف اعلام کرد که روسیه تضمین کتبی گرفته است اما هنوز از طرف آمریکایی ها اعلام موضع نشده و به نظر می رسد این مسئله از طرف روس ها برطرف شده است. لذا می توان انتظار داشت توقف موقت مذاکرات برطرف شود.

وی افزود: اظهارات آقای امیرعبداللهیان بعد از سفر به مسکو موید این است که او نیز نسبت به انجام نهایی توافق خوشبین است. آقای گروسی مدیرکل آژانس انرژی اتمی نیز تأیید کرده که امکان توافق وجود دارد بنابراین فعلا شواهد و قرائن نشان دهنده آن است که توافق روزهای آخر خود را طی می کند و باید منتظر ماند و دید چه روزی این اتفاق می افتد.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی اظهار کرد: خیلی شاید مهم نباشد که توافق در سال 1400 نهایی می شود یا اوایل سال 1401. مهم این است که ایران اصرار می کند در مذاکرات خطوط قرمزش رعایت شود. هر زمان ایران احساس کرد آن خطوط قرمز رعایت شده توافق نهایی می شود. خیلی اهمیت دارد که توافقی به دست آید که در داخل قابل دفاع باشد و دستاوردهای خوبی هم برای کشور داشته باشد.

وی درباره آزادی نازنین زاغری و انوشه آشوری افزود: تبادل زندانیان دو تابعیتی جز پیش شرط مذاکرات نبود ولی هر دو طرف تأیید کردند که به نوعی نشان دهنده حسن نیت دو طرف است بنابراین این هم نشانه ای است که ما به مراحل نهایی توافق نزدیک می شویم.

قهرمان‌پور درباره تأثیر توافق وین بر مذاکرات منطقه ای ایران و عربستان یادآور شد: در مذاکرات ایران و عربستان قرار نیست متن مکتوبی همچون برجام منتشر شود بنابراین موضوعی جداگانه میان تهران و ریاض است. البته آمریکا به متحدان منطقه ای خودش تأکید کرده که بعد از برجام، مذاکرات منطقه ای با ایران تقویت شود.

وی افزود: براساس مجموع مسائلی که در منطقه دارد اتفاق می افتد، انتظار داریم بعد از برجام گفتگوهای منطقه ای تشدید شود که به نفع همه طرف ها خواهد بود. هدف اول این مذاکرات نیز کاهش تنش ها است حالا ممکن است در مسیر مذاکرات اهداف دیگری نیز تعیین شوند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها