در گفتگو با فردا مطرح شد؛

پایان توقف موقت

کد خبر: 1136223

تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: امیدوارم در فضای چالشی این روزها، هرچه زودتر توافق به نتیجه برسد چون فرصت های زیادی رو به روی ایران قرار خواهد گرفت.

پایان توقف موقت

گروه سیاسی فردا: حسین امیرعبداللهیان به روسیه سفر و با همتای روس خود دیدار کرد. لاوروف در نشست خبری مشترک با امیرعبداللهیان اعلام کرد «از آمریکا تضمین کتبی درباره همکاری در چارچوب برجام دریافت کردیم».

حشمت الله فلاحت پیشه در گفتگو با خبرنگار «فردا» درباره تضمین کتبی آمریکا به روسیه گفت: اگر درخواست روس ها همانی بود که اول اولیانوف مطرح کرده بود، عملا منعی شکل نمی گرفت چون ابتدا اولیانوف اعلام کرد «کار ویژه روس ها در قبال برجام نیازمند این است که تحریم های آمریکا شامل این قسمت نشود».

وی افزود: کار ویژه روس ها برای اجرای برجام مشخصا در سه حوزه «انتقال سوخت 20 و 60 درصد ایران به روسیه و تحویل کیک زرد به ایران»، «نیروگاه بوشهر» و «تبدیل فوردو» است که مسئله ای هم در این حوزه وجود نداشت. کما اینکه ترامپ نیز تا ماه های آخر حکومتش حتی بخشی از این حوزه را از تحریم مستثنی می کرد.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: آقای لاوروف چند ساعت بعد از گفته های اولیانوف موضوع را فراگیرتر مطرح کرد و گفت «کل مناسبات فناوری، هسته ای، اقتصادی، تجاری و نظامی با ایران باید از تحریم مصون بماند. معنای این حرف آن بود که ایران به عنوان یک گذرگاه برای دور زدن تحریم های آمریکا عمل کند. این درخواست علاوه بر شکست مذاکرات، معنایش باقی ماندن تحریم های ایران نیز بود چون کشوری که به دور زدن تحریم های کشور تحریم شده کمک کند، خودش مشمول تحریم می شود.

وی افزود: اگر واقعا گفته اخیر لاوروف واقعیت داشته باشد که در این زمینه آمریکا و روسیه در اجرای برجام توافق کردند، معنایش این است که عملا منع جدی برای اجرای برجام وجود ندارد و می شود منتظر توافق بود. البته آمریکایی ها یک هفته را برای رفع اختلاف خود با روس ها تعیین کرده بودند که 3 روزش باقی مانده است.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی یادآور شد: اگر واقعا توافق بین مسکو و واشنگتن صورت گرفته باشد و منعی برای اجرای برجام نباشد معنی اش آن است که طرفین می توانند هفته آینده به وین برگردند و مذاکرات را نهایی کنند. معتقدم باید منتظر ماند و دید واقعا چه اتفاقی افتاده است. امیدوارم در فضای چالشی این روزها، هرچه زودتر توافق به نتیجه برسد چون فرصت های زیادی رو به روی ایران قرار خواهد گرفت.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها