پیشنهاد ایران به طالبان برای مبارزه با داعش

کد خبر: 1143070

خطیب زاده: آمادگی داریم آموزش لازم را به مرزداران بدهیم و تجربیات خودمان را نیز در مبارزه با گروه های تروریستی به هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان منتقل کنیم

پیشنهاد ایران به طالبان برای مبارزه با داعش

از زمان روی کار آمدن طالبان، اختلافات ایران و افغانستان در مرزهای دو کشور در چندماه گذشته زیاد شده و به تازگی نیز بر سر همین اختلافات مرز دوغارون موقت بسته شده بود. ایران معتقد بود که طالبان به جاده‌سازی بدون هماهنگی قبلی در محدوده مرز دوغارون و نقض مرز اقدام کرده که مرزبانی جمهوری اسلامی ایران مانع آن شده است. افزون بر این، در هفته‌های اخیر در داخل افغانستان نیز سه حمله تروریستی مهم در کابل، بلخ و مزارشریف علیه اجتماعات یا محلات قوم هزاره و شیعیان افغانستان رخ داد که به شهادت غیرنظامیان منجر شد. گروه تکفیری داعش مسئولیت این حملات را بر عهده گرفت. تشدید حملات داعش علیه شیعیان، به ویژه زنان و کودکان، می‌تواند به مبادرت به نسل‌کشی شیعیان و قوم هزاره تعبیر شود. شیعیان به دلیل نداشتن نماینده در ساختار سیاسی کنونی کابل، هدف آسان‌تری برای ترور هستند. در عین حال داعش، با این اقدامات، اقتدار حکومت طالبان را به چالش می‌کشد و قصد دارد ادعای اقتدار و امنیت افغانستان تحت حکومت این گروه را خدشه‌دار سازد. یکی از تبعات حملات اخیر، چالش در نوع مواجهه ایران با حکومت طالبان است. ایران سعی کرده با رویکرد تعاملی، ضمن تأمین منافع خود در زمینه موادمخدر، تروریسم و مهاجران، از حقوق و آزادی‌های مردم افغانستان در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی نیز دفاع کند. در صورت بی‌توجهی حکومت طالبان به امنیت شیعیان، ممکن است نوع نگرش مسئولان ایران تغییر کند. شاید به این دلیل بود که سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری خود با اشاره به تنش‌های ایجاد شده میان ایران و افغانستان در مرز دوغارون، بیان کرد: مرزداران غیور ما در مرزهای ایران و افغانستان به دلیل اوضاع داخلی افغانستان، ناآشنایی احتمالی برخی از ماموران مرزی که هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان در مرزهای ایران مستقر کرده است با خویشتن داری رفتار کرده است. وی ادامه داد: البته این موضوع و تکرار آن جای نگرانی دارد؛ ضمن این که مرزداران ما دستور و ماموریت دارند که از هرگونه تردد غیرقانونی توسط هر کسی جلوگیری کنند. در عین حال ما همواره آمادگی داریم که تعالیم لازم را به مرزداران افغانستان در خصوص شناسایی نقاط مرزی و رفتار حرفه‌ای در مرزها بدهیم. ایران در این زمینه نگرانی جدی دارد و ما این را به هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان اعلام کردیم. سخنگوی وزارت خارجه همچنین درباره ناتوانی طالبان در تامین امنیت در افغانستان و وقوع انفجارهایی در این کشور بیان کرد: وضعیت افغانستان به شمول تمامی گروه های قومی و مذهبی این کشور برای ما از روز اول مهم بوده است و ما مسئولیت هیئت حاکمه افغانستان در قبال تمامی اقوام و گروه های افغانستانی را همواره یادآور شده ایم. در افغانستان اقلیتی نداریم. در افغانستان اقوام مختلف داریم که در امروز و فردای افغانستان شریک هستند. ما مسئولیت قطعی هیئت حاکمه افغانستان در قبال تأمین امنیت همه اقوام در افغانستان را بارها یادآوری کرده ایم و آمادگی داریم که تجربیات خود را در خصوص مبارزه با این گروه های تروریستی به هیئت حاکمه سرپرستی موقت افغانستان منتقل کنیم.

مذاکرات با عربستان؛ مثبت و رو به جلو 
خطیب زاده   در پاسخ به سوال خراسان درباره اخبار منتشر شده در خصوص برگزاری دور پنجم گفت وگوهای ایران و عربستان نیز گفت: دور پنجم گفت وگوهای ایران و عربستان در پنج شنبه هفته گذشته با تلاش هایی که دولت عراق انجام داد و تمهیدات و مساعدت های دولت عمان در بغداد برگزار شد. این گفت‌وگوها رو به جلو و مثبت بود. چارچوب هایی که از قبل پیش بینی شده بود در این گفت وگوها بررسی شد. گفت‌وگوها جدی بود و اگر به سطح سیاسی درجه یک ارتقا پیدا کند، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که به سرعت شاهد پیشرفت‌های جدی در حوزه های مختلف در چارچوب مذاکرات بین دو کشور باشیم. هنوز در نقطه ای قرار نداریم که وزیران امور خارجه دیدار کنند. او درباره مذاکرات وین نیز گفت: آن چه مربوط به ایران، اتحادیه اروپا، روسیه و چین است، تمام شده و هماهنگ کننده گفت وگوها در برجام در حال پیش بردن آن چیزی است که بین ایران و آمریکا باقی مانده. البته هر دو طرف ایران و اروپا یعنی آقای بورل و آقای امیرعبداللهیان بر این باور مشترک بودند که طولانی شدن تنفس در مذاکرات به نفع گفت وگوها نیست و هر چه زودتر این تنفس با یک دیدار حضوری تازه شود. هنوز تصمیمی درباره این که این دیدار در کجا و در چه سطحی انجام شود، گرفته نشده اما انجام این کار در دستور کار است.

منبع: خراسان

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها