جوادی آملی: هر کسی در کنار سفره خودش بنشیند، نه اینکه برای دیگری کار کند و مزد بگیرد

کد خبر: 1145030

آیت‌الله العظمی جوادی آملی در پیامی به کنگره بین‌المللی «اقتصاد، اشتغال و تولید در آیینه قرآن و عترت» که در مشهد برگزار می شود خاطرنشان کرد: طرزی باید جامعه را با اقتصاد اداره کرد که هر کسی در کنار سفره خودش بنشیند، نه اینکه برای دیگری کار کند و مزد بگیرد. حیثیت یک ملّت در سایه کرامت‌های آنهاست.

جوادی آملی: هر کسی در کنار سفره خودش بنشیند، نه اینکه برای دیگری کار کند و مزد بگیرد

آیت‌الله‌العظمی عبدالله جوادی آملی از مراجع عظام تقلید در پیامی به کنگره بین‌المللی «اقتصاد، اشتغال و تولید در آیینه قرآن و عترت» که در مشهد برگزار می شود مسائلی را در ارتباط با اقتصاد و ارتباط آن با قرآن و وحی بیان کرد که بخش هایی از آن به شرح زیر است:

- قرآن کریم عناصر محوری اقتصاد را در چند آیه شریفه بیان فرموده است. در اوایل سوره نساء، مال را به منزله ستون فقرات یک ملت و جامعه معرفی می‌فرماید و بیان می کند که چنانچه این ستون محفوظ نماند و در اثر ربا و مانند آن آسیب ببیند، ملت فقیر می‌شود.

- ثروت در مملکت ستون فقرات آن ملت است. اگر ملتی نتواند ستون فقراتش را حفظ بکند، فقیر است یعنی ستون فقرات او شکسته است. ملتی که ستون فقراتش شکسته است، این قدرت قیام ندارد، چه رسد به مقاومت تا برسد به اقتصاد مقاومتی. مال، عامل قیام است، ملتی که عامل قیام ندارد یک ملت ویلچری است.

- ثروت نباید در دست دولت باشد، نباید در بخش خصوصی باشد، نباید در بخش خصولتی باشد بلکه باید در بخش عمومی باشد، یعنی برای توده مردم میسور باشد. از مال مملکت برای تامین معاش‌شان، زندگی آبرومندانه داشته باشند. البته هر کسی به اندازه استعداد اقتصادی، قدرت و ادراک و فهم اقتصادی، و تلاش و کوشش اقتصادی خود سهم بیشتری می‌برد و این به منزله خونی است که باید در رگ‌های این ۳۶۰ درجه دایره‌ای جریان داشته باشد و اگر این مال به بخشی نرسد، آن بخش فلج می‌شود، مثل اینکه اگر خونی به عضوی نرسد آن عضو فلج است.

- مال در اسلام به منزله ستون فقرات است. ملت بی‌مال فقیر است. یعنی ستون فقراتش شکسته است. اگر نظام دولت‌سالاری سوسیال شرق باشد که شکست می‌خورد. اگر نظام کاپیتال غرب باشد که سرمایه در دست گروه خاص باشد هم شکست می‌خورد. اگر تلفیقی از دولت و سرمایه‌داران باشد نیز شکست می‌خورد و اگر مردمی باشد، محفوظ می‌ماند. البته این بدون بانک‌های منزّه از ربا، مطهّر از نزول محقق نخواهد شد.

- تولید و اشتغال با ربا ممکن نیست و جنگ با خدا است.

- مزدوری در اسلام مکروه است. چون تمام حیثیت‌های علمی و عملی خود را در طَبق اخلاص برای کارفرما می‌گذارد. طرزی باید جامعه را با اقتصاد اداره کرد که هر کسی در کنار سفره خودش بنشیند، نه اینکه برای دیگری کار کند و مزد بگیرد. حیثیت یک ملّت در سایه کرامت‌های آنهاست.

گفتنی است کنگره بین المللی «اقتصاد، اشتغال، تولید» با حضور برخی از چهره‌های بین‌المللی و اعضا هیئت علمی دانشگاه‌های مختلف در پردیس رضوان دانشگاه امام رضا(ع) برگزارمی شود./آستان نیوز

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها