خبر به روایت «فردا»

از برجام عوامانه تا مذاکرات رو به جلو / رایزنی‌های رئیس مجلس در ترکیه/ فصل جدید کارگزاران

کد خبر: 1115368

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

از برجام عوامانه تا مذاکرات رو به جلو / رایزنی‌های رئیس مجلس در ترکیه/ فصل جدید کارگزاران

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

«وطن امروز» دیدار وزیرخارجه با آیت‌الله جوادی آملی را عکس یک کرده و از جدی شدن مذاکرات برجامی نوشته است. این روزنامه اصولگرا تیتر زده «برجام عوامانه بود» و اشاره‌اش به اظهارات جوادی آملی است که گفته بود: «مذاکره با جهان، یک فهم و سواد بالغ سیاسی بین‌المللی می‌خواهد، باید طرز توافق‌ها را نوشت که کسی نتواند زیر آن بزند و از آن خارج شود و از تعهد خود شانه خالی کند، اگر کشوری توانست یک‌طرفه و یک‌جانبه از توافق و قرارداد صورت گرفته خارج شود، این یعنی این قرارداد عوامانه نوشته شده است! این یعنی آن تکیه‌گاهی که محل سوءاستفاده دشمن قرار گرفته تا بر اساس آن از توافق خارج شود مورد غفلت قرار گرفته است، این یعنی در قرارداد دیده نشده که اگر یکی از طرفین به صورت یک‌جانبه از توافق خارج شود و آن را فسخ کند، چه عواقبی دارد. این یعنی همه جوانب کار دیده نشده است.»

روزنامه‌ها 20 آذر

«کیهان» نیز سفر وزیر خارجه به قم را در تیتر یک امروز خود دیده و نوشته «مراجع عظام تقلید در دیدار وزیر امور خارجه با انتقاد از برجام عوامانه، از رویکرد جدید ایران در دیپلماسی حمایت کردند.» 

این روزنامه اصولگرا در عکس دو خود نیز دیدار قالیباف با اردوغان را منعکس کرده و با تیتر «تسریع در نهایی‌سازی سند همکاری‌های ایران و ترکیه» نوشته است: «رئیس مجلس که برای شرکت در اتحادیه بین‌المجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی به استانبول رفته در این نشست به سخنرانی پرداخت و همچنین وی دیداری با اردوغان و مصطفی شنتوپ داشت که در آن دیدار از مراحل نهایی سند جامع همکاری‌های دو کشور خبر داد.»

روزنامه‌ها 20 آذر

«جوان» نیز در رویکردی مشابه کیهان و وطن امروز توجه ویژه‌ای به دیدار امیرعبداللهیان با آیت‌الله جوادی‌آملی و نظر وی درباره برجام و توافق عوامانه داشته است، آنقد که بخش عمده‌ای از صفحه یک امروز خود را به تصویری از این ملاقات اختصاص داده است. 

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری نیز به مذاکرات جاری در وین پرداخته و با عنوان «وین مثبت و رو به جلو» نوشته است: «در دومین روز از دور جدید مذاکرات وین که از روز پنج شنبه آغاز شد، منابع حاضر در مذاکرات فضای گفتگو‌ها را مثبت ارزیابی کرده‌اند و نماینده روسیه نیز مذاکرات را رو به جلو دانسته است.»

جوان البته در تیترهای کناری خود سفر رئیس مجلس به ترکیه و سفر استانی رئیسی به لرستان را مورد توجه قرار داده است.

روزنامه‌ها 20 آذر

«ایران» برای آنکه سفر استانی رئیسی به لرستان را پوشش دهد از تصویری بزرگتر از معمول استفاده کرده اما این به معنای آن نیست که سایر مسائل را نادیده گرفته باشد. مثلا در تیتر یک امروز خود سفر امیرعبداللیان به قم را مورد توجه قرارداده و سخنان آیت‌الله جوادی آملی از برجام را با تیتر «درس دیپلماسی آیت‌الله جوادی آملی» بازتاب داده است. 

این روزنامه دولتی در گفت‌وگویی با وزیر فرهنگ نیز عملکرد و نقشه راه دولت در این حوزه را مورد بررسی قرار داده است. آقای وزیر به «ایران» گفته است: « یکی از شعارهای محوری ما، بازسازی ساختارهای فرهنگی است. به این معنا که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید رویکرد حمایتی و هدایتی اتخاذ کند نه آنکه صرفاً در حد‌اعطا یا عدم اعطای مجوزها فعالیت داشته باشد» او همچنین گفته « ما به‌دنبال تحمیل هیچ چیزی در حوزه فرهنگ و هنر نیستیم. صرفاً براساس آسیب‌شناسی‌هایی که صورت گرفته است، معتقدیم باید اصلاحاتی صورت بگیرد که این اصلاحات هم بر عهده خود اهالی فرهنگ و هنر است»

روزنامه‌ها 20 آذر

«صبح نو» جلد امروز خود را به دیدار قالیباف و اردوغان اختصاص داده است. دیداری که در پی سفر رئیس مجلس به منظور شرکت در اجلاس روسای مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی انجام شد. 

این روزنامه اصولگرا اما از آنجایی که پنج‌شنبه‌ها منتشر نمی‌شود، در تیترهای کناری خود به موضوعاتی پرداخته که سایر روزنامه‌ها در آخرین روز هفته قبل به آن پرداخته بودند. مثلا جلسه جبهه اصلاحات با سیدمحمد خاتمی یا گرانی خودرو. 

روزنامه‌ها 20 آذر

«شرق» گفت‌وگویی دارد با حسین مرعشی دبیرکل جدید حزب کارگزاران سازندگی که با تیتر «اقرار می‌کنم تسامح کردیم» منتشر شده است. مرعشی در این مصاحبه می‌گوید: 

*دیگر نمی‌شود مانند گذشته ادامه مسیر داد؛ زیرا مطالبات عمومی در حوزه سیاست تفاوت یافته است

*ما مثل بعضی از دوستان اصلاح‌طلب نیستیم که می‌گویند اگر تصور کنیم مردم در انتخابات شرکت نمی‌کنند، در شرکت‌نکردن در انتخابات با مردم همراه می‌شویم؛ ما باور داریم که سیاسی‌ها باید به مردم راهنمایی درست بدهند و پیشگام باشند. ما باید فضای سیاسی در جامعه را بسازیم، نه آنکه تابع فضای عمومی باشیم.

* ما برای مقابله با تک‌صدایی اگر لازم باشد ائتلاف هم می‌کنیم؛ ائتلافی بر اساس حداقل‌های مشترک‌مان. اما انکار هم نمی‌کنیم که در جبهه اصلاحات نیروهایی هستند که باور دارند در شرایط کنونی نباید در انتخابات شرکت کرد که ما با این نگاه مخالفیم.

*مسامحه کردیم؛ من که دارم اقرار می‌کنم. ما اصلاح‌طلبان یک فراکسیون در مجلس تشکیل دادیم که می‌توانست فراکسیون قدرتمندی باشد اما اختلاف آقای لاریجانی و آقای عارف، فراکسیون را تضعیف کرد.

*ما در حزب کارگزاران سازندگی در عین حال که به آقای خاتمی و همفکران ایشان در جبهه اصلاحات احترام می‌گذاریم اما اصالت‌های خود را هم داریم.

روزنامه‌ها 20 آذر

«اعتماد» مذاکرات جاری در وین را با تیتر «خروج از بن‌بست اولیه» پوشش داده و نوشته است: «با بازگشت هیات‌های مذاکره‌کننده ایران و سه کشور اروپایی به پایتخت‌ها، اظهارنظرها درباره اختلاف به وجود آمده در وین بیشتر شد و در حالی که طرف غربی تلاش کرد ایران را مسوول بی‌نتیجه ماندن این دور از مذاکرات جلوه دهد، وزیر خارجه، رییس هیات مذاکره‌کننده و سخنگوی وزارت خارجه ایران در اظهارنظرهای متفاوت تاکید کردند که آنچه ایران روی میز قرار داده پیشنهادهای تهران بوده و طرف مقابل هم می‌تواند پیشنهادهای خود را مطرح کند.  در فاصله 7 روزه میان دو دور مذاکرات برای احیای برجام همزمان با همصدایی سه کشور اروپایی در اتخاذ مواضع یکسان در برابر ایران، تهران به مشورت مداوم با پکن و مسکو روی آورد و حتی علی باقری، رییس هیات مذاکره‌کننده ایران در سفری کوتاه و یک‌روزه به مسکو با همتای روس خود درباره روند احیای برجام گفت‌و‌گو کرد. 

همزمان با ادامه رایزنی‌ها در وین برای احیای برجام می‌توان گفت که روسیه نقش فعال‌تری را در کاستن از اختلاف میان ایران با تروئیکای اروپایی حاضر در برجام و ایالات‌متحده به عنوان عضو خارج از این توافق برعهده گرفته است.»

روزنامه‌ها 20 آذر

«آفتاب یزد» گفت‌وگوی خود با احمدی شیرزاد را عکس یک کرده و از احتمال «توافق سریع» می‌گوید. شیرزاد به این روزنامه اصلاح‌طلب گفته است: «« خواسته‌های دو طرف با اینکه فاصله زیادی از یکدیگر دارند اما کاملا قابل وصول هستند. من فکر می‌کنم اگر ما تمام مواد غنی‌سازی شده خود را تقلیل بدهیم و به شرایط قبل از برجام برگردانیم ملت ایران چیزی را از دست نخواهند داد البته در شرایطی که طرف مقابل عهد شکنی کرده و آن رفتار بسیار ناپسند را با ایران انجام داده است کاملا به مسئولان کشورمان حق می‌دهیم که به تعهدات خودشان عمل نکنند، بنابراین آن چه که صورت گرفته است کاملا عاقلانه بوده است. اما فرض کنیم که در یک توافقی ما همه مواد غنی‌سازی شده خود را تقلیل دهیم، در چنین شرایطی ما هیچ چیزی را از دست نمی‌دهیم چرا که آن چنان این دانش و توانمندی تکنولوژی در کشور ما نهادینه شده که حتی اگر همه آن چه تاکنون داشته‌ایم هم از بین برود شش ماهه همه آن را می‌توان بر گرداند. به همین دلیل هم می‌گویم که به نفع ما است که به یک توافق قطعی دست پیدا کنیم. کم کم و آرام آرام به توافق رسیدن ممکن است کار را بسیار سخت کند. ضمنا اصلا این را دور از ذهن نمی‌بینم که یک توافق خیلی سریع حاصل شود. شرایط اما خیلی موید این فرضیه نیست اما من فکر می‌کنم به لحاظ منطقی این موضوع دور از ذهن نیست. ما نیاز نداریم که یک صورت مبسوطی از آن چه که باید ایران انجام بدهد تهیه شود و یا صورت مبسوطی از تحریم‌هایی که باید لغو شود داشته باشیم، این اقدامات قبلا صورت گرفته و اسناد آن موجود است. ما باید به شرایطی که قبل از خروج نابخردانه آمریکا از پیمان برجام داشتیم ، برگردیم.»

روزنامه‌ها 20 آذر

«آرمان ملی» مصاحبه‌ای دارد با بهمن آرمان که عکس یک و با تیتر «ایران با قدرت اقتصادیِ پایین هم خواست غرب است؛ هم روسیه و چین» منتشر شده است. آرمان در این مصاحبه می‌گوید: «مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی بیشتر جنبه سیاسی دارد تا اقتصادی. هدف اصلی این مذاکرات وجه‌المصالحه قرار گرفتن ایران بین قدرت‌های بزرگ که ازیک‌طرف روسیه وجین است و از طرف دیگر کشورهای غربی و یا حتی کشورهای عربی منطقه است.هرکدام از این کشورها نیز در مذاکره با ایران به دنبال منافع خاص خود هستند. ازنظر تاریخی و به‌صورت سنتی روسیه هیچ‌گاه دوست نداشته در مرزهای جنوبی‌اش کشوری قدرتمند مانند ایران حضورداشته باشد که ازنظر اقتصادی بر کشورهای منطقه تأثیر بگذارد.در عمل نیز آنچه تاکنون مشاهده‌شده این است که روس‌ها همواره منافع خودشان را بر منافع ملی ما ترجیح داده‌اند.»

این روزنامه اصلاح‌طلب در تیتر یک امروز خود نیز از بحران آلودگی هوا در هفته جاری نوشته و تیتر زده «باز هم جان‌های بی‌ارزش ما».

روزنامه‌ها 20 آذر


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها