«فردا» گزارش می‌دهد

احیای برجام؛ بیم‌ها و امیدها

کد خبر: 1169943

هنوز خبری از تصمیم آمریکایی‌ها نیست و این تاخیر از نگاه برخی مشکوک و از نگاه برخی دیگر پالس منفی تلقی می‌شود. این حرف‌ها و تحلیل‌ها اما همزمان است با تغییراتی در بازار که انگار دل به احیای برجام بسته است.

احیای برجام؛ بیم‌ها و امیدها

گروه سیاست سایت فردا - فضای مذاکرات این روزها متفاوت از قبل است. به عبارت دقیق‌تر اینکه طی یک هفته گذشته با موجی از خوشبینی به احیای برجام مواجه بودیم و این موج خیلی زود و به واسطه دست دست کردن آمریکایی‌ها به پاسخگویی درباره پیش‌نویس روی میز که ایران هم در آن تعدیلاتی انجام داده است؛ فروکش کرد.

رصد اخبار مربوطه در روزهای اخیر اما روایت تازه‌ای پیش روی ما اعم از عامه مردم، رسانه‌ها، سیاسیون و حتی مقامات قرار می‌دهد. روایتی مبنی بر پیشرفت در مذاکرات که البته با اما و اگرهایی همراه است.

پاسخ نسبتا مثبت ایران به پیش‌نویسی که اروپایی‌ها بر مبنای طرح جوزپ بورل تهیه کرده‌اند، گمانه احیای برجام را بیش از پیش تقویت کرده است. بگذریم از اینکه هنوز هم برخی سیاسیون بدبین بوده و احیای برجام را باور ندارند. مثل احمدی بیغش، نماینده مجلس و عضو کمیسیون انرژی و امنیت ملی که از عدم قطعیت حصول توافق و اختلاف مبنایی دو طرف گفته بود یا حتی نورنیوز، رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی که نوشت: «تا زمان مشخص شدن دیدگاه‌های ایران که به‌طور قطع با ایده‌های هماهنگ کننده اتحادیه اروپایی تطبیق صد درصدی ندارد نمی‌توان درباره فرجام گفت‌وگوها اظهار نظر قطعی کرد.»

در عین حال ند پرایس هم روز دوشنبه درباره نظرات ایران به درخواست اتحادیه اروپا گفت: «ما پاسخ خود را به پیشنهاد اروپا به صورت شفاف ارائه خواهیم داد و به محض اعلام تعهد ایران به توافق باز خواهیم گشت.»

پس از این مسأله بود که مجدد سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا در کنفرانس خبری گفت: «آنچه در پرونده هسته‌ای ایران قابل مذاکره است تکمیل شده و ما موضع خود را که به اروپایی‌ها تحویل داده‌ایم؛ فاش نمی‌کنیم.»

این واژه فاش نکردن بسیار از طرف آمریکایی‌ها محتاطانه و محافظه‌کارانه ارزیابی می‌شود. حالا باید منتظر ماند و دید پاسخ واشنگتن و اتحادیه اروپا به نظرات ایران درباره متن پیش‌نویس اتحادیه اروپا چه خواهد بود؟! که البته هنوز آمریکایی‌ها سکوت پیشه کرده‌اند و چیزی به بیرون درز نکرده از تحولات فرجام برجام که در اختیار جراید و رسانه‌ها قرار بگیرد و تنها ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده برای چندمین بار متوالی به رسانه‌ها اعلام کرده است که به‌زودی جواب دولت متبوعش را به اتحادیه اروپا تحویل خواهد داد.

با وجود بلاتکلیفی فعلی اما این روزها شاهد اثرگذاری اخبار برجامی و اتمسفر مثبتی که احساس می‌شود، بر بازارها هستیم و یک روند نزولی را در قیمت دلار و طلا که بر سایر قیمت‌ها نیز اثرگذار است، می‌بینیم. حال باید منتظر بود و امیدوار که در ادامه نیز خبرهای خوبی از طرف غربی شنیده شود و این رویه فعلی ادامه یابد. اگرچه که برخی از رسانه‌های آمریکا در روزهای اخیر مثل اکسیوس توافق احیای برجام را قریب الوقوع ندانسته‌اند. 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها