خبر به روایت «فردا»

برجام و بازار و بزنگاه نفتی / ترور در مسکو / تاخیر مشکوک

کد خبر: 1169893

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

برجام و بازار و بزنگاه نفتی / ترور در مسکو / تاخیر مشکوک

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

شرق/ تأخیر مشکوک

«شرق» از سکوت واشنگتن و ادعاها و کارشکنی‌های تل‌آویو در مورد وضع برجام گزارش می‌دهد و در تیتر یک امروز خود با عنوان «تاخیر مشکوک» نوشته: « با رصد موضع‌گیری منابع غیررسمی اروپایی و آمریکایی در ساعات ابتدایی دریافت پاسخ ایران در همان سه‌شنبه گذشته، واکنش‌ها به قدری مثبت بود که این انتظار وجود داشت در کمترین زمان ممکن شاهد حصول توافق باشیم. حال با گذشت هفت روز هنوز فضای ابهام بر سرنوشت برجام حاکم است. در این بین، الجزیره در واپسین ساعات شنبه از اعلام توافق گفت. این شبکه قطری به نقل از منابع خود با ادعای اینکه «به‌زودی توافقی برای احیای برجام اعلام می‌شود»، گزارش داد این توافق احیای برجام در چهار مرحله و طی دو دوره دوماهه اجرا خواهد شد. اما به فاصله چند ساعت بعد آکسیوس گزارش داد حصول توافق قریب‌الوقوع نیست. این پایگاه خبری – تحلیلی در گزارش خود به نقل از مقامات آمریکایی عنوان کرد کاخ سفید در روزهای اخیر به صهیونیست‌ها اطمینان داده‌ که در مذاکرات برجامی هیچ امتیاز جدیدی به ایران داده نشده است؛ بنابراین نمی‌توان به حصول توافق در کوتاه‌مدت خوش‌بین بود.»

شرق

کیهان/ حرکت جهادی دولت

«کیهان» تیتر یک امروز خود را به مشکل آب در شهرکرد و رفع آن اختصاص داده و در گزارشی با عنوان «آب به شهرکرد رسید حرکت جهادی دولت در کمتر از 2 هفته» نوشته: « مشکل آب شرب شهرکرد با همت دولت سیزدهم و عملیات شبانه‌روزی و جهادی در مدت کمتر از دو هفته تقریبا حل شد و تلاش برای حل مشکل آب همدان نیز در حال انجام است اما رسانه‌های مدعی اصلاح‌طلبی به جای پاسخگویی درباره ترک فعل دولت خود مدام مشغول تحریف و سیاه‌نمایی هستند. ... مثلا روزنامه تندرو هم‌میهن که بعضا با انتخاب سوژه‌های خاص دست به تولید شایعات داغ می‌زند در یکی از گزارش‌های خود به بهانه مشکل آب شهرکرد از اینکه چرا در اثر قطعی آب در شهرکرد اغتشاش صورت نگرفت اظهار ناامیدی کرد. ... به نظر می‌رسد با توجه به بی‌عملی دولت قبل و اقدامات شبانه‌روزی دولت فعلی که هر دو جلوی چشم مردم است، مدعیان اصلاح‌طلبی با این‌گونه تیترها و گزارش‌ها، واقعا نیاز به دشمن ندارند و بهتر است ته مانده اعتبار خود را صرف توهین به شعور مردم نکنند.»

کیهان

اعتماد/ خطر رویارویی مردم

«اعتماد» عکس یک امروز خود را به مشکلاتی که برای تدفین «سایه» در وطن پیش آمده اختصاص داده است. این روزنامه اصلاح‌طلب در یکی از گزارش خود اما به بررسی خطر رویارویی مردم پرداخته و با عنوان «نباید به بهانه حجاب مردم را روبه‌روی هم قرار داد» به گفت‌وگو با جلال رشیدی‌کوچی یعنی نماینده‌ای که دیروز تاکید کرده بود «پرونده رشنو را خارج از فضای رسانه‌ای و تبلیغاتی دنبال می‌کنم» پرداخته است. این روزنامه اصلاح‌طلب به نقل از وی نوشته است: « هرکسی در هر جایگاه و مقامی به شکل‌گیری دوقطبی در هر امری کمک کند، به این کشور و مردمش خیانت کرده است. در هر لباس و جایگاه با هر شأنی؛ در داخل یا خارج کشور نباید زمینه شکل‌گیری دوقطبی‌های مخرب فراهم شود. نباید به بهانه حجاب مردم را در برابر هم قرار داد.ماجرایی که در بی‌آرتی اتفاق افتاد و دو بانوی ایرانی با هم درگیر شدند، رخدادهایی که در مترو، خیابان و... به وقوع می‌پیوندد و... خطرناک هستند و باید نسبت به آنها حساس بود. این رویارویی میان ایرانی و ایرانی هیچ برنده‌ای ندارد.»

اعتماد

جوان/ نجات سرچشمه

«جوان» در عکس یک امروز خود به بحران آبی اخیر در برخی شهرها پرداخته و در گزارشی با عنوان «نجات سرچشمه» نوشته: «در بسیاری از شهر‌های غربی کشور بحران آب آن‌قدر جدی شده که با جیره‌بندی و قطعی آب مواجهیم و آب سرچشمه کوهرنگ به گونه‌ای گل‌آلود شده که قابل شرب نیست. همه این‌ها بدین معناست که بارش‌های تابستانی و سیلاب‌ها به دلیل بهره‌برداری‌نکردن از روش‌های آبخیزداری و مدیریت منابع تنها خسارت زد و حتی جان گرفت! و حالا هم در کنار خسارات سیلاب همچنان کم‌آبی و رفته رفته بی‌آبی بحرانی است که در کشور باقی مانده است. این در حالی است که منابع آبی ایران آن‌قدر‌ها هم کم نیست و از سوی دیگر تغییرات اقلیمی هم اگر مدیریت درستی بر منابع آبی موجود صورت بگیرد، نمی‌تواند این همه بر مسئله آب در کشورمان اثر بگذارد. شاه‌کلید این ماجرا در مسئله مدیریت آب است ... مدیریتی که سال‌هاست وجود نداشته و حالا خروجی این بی‌مدیریتی به دولت سیزدهم ارث رسیده است!»

جوان

سازندگی/ نقشه مجلس برای بانک‌ها 

«سازندگی» مصوبه دیروز مجلس در زمینه بانکداری را سوژه هجمه کرده و با اشاره به اینکه «نمایندگان به بانک مرکزی ماموریت داردند شرایط را برای استقرار بانکداری اسلامی فراهم کند» نوشته: «معنای مصوبه دیروز مجلس این است که در چهار دهه گذشته، بانکداری در ایران اسلامی و عادلانه نبوده و مصوبه دیروز و تصمیم‌های مرتبط با آن می‌تواند مقدمه اسلامی بودن و عادلانه بودن آن را فراهم کند».

این روزنامه اصلاح‌طلب که نگاهی صفر و صد دارد و انگار تلاش برای بهبود در ذهنش نمی‌گنجد، همچنین نوشته: «قرار است نظام بانکی کشور چرخش محسوسی به سوی اسلامی شدن داشته باشد. در شعب بانک‌ها روحانیون یا متخصصان بانکداری اسلامی  مستقر خواهد شد. فعالیت بانک‌ها خصوصی هم محدود می‌شود و برخلاف کشورهای توسعه یافته، بانک‌ها به طور کامل در دست سیاست‌مداران قرار می‌گیرند.»

این روزنامه اصلاح‌طلب در صفحه یک امروز خود اما نکته قابل توجه دیگری هم دارد و آن اینکه تیتر زده «دفتر جهانگیری تکذیب کرد» و نوشته: «گزارش هیات تحقیق و تفحص مجلس از فولاد مبارکه اصفهان با واکنش دفتر جهانگیری و حمیدرضا عظیمیان رئیس پیشین این شرکت روبه‌رو شد».

سازندگی

ایران/ گزارش عملکرد دولت

«ایران» امروز هم به «گزارش عملکرد دولت» پرداخته با این تفاوت که این بار این رئیس جمهور است که با اشاره به رویکرد عزتمندانه دولت مردمی در سیاست خارجی، برخی از اقدامات قوه مجریه را در یک سال گذشته تشریح می‌کند. 

این روزنامه دولتی به نقل از رئیسی نوشته: «درحالی که رسانه‌های غربی و برخی جریان‌های داخلی، عامدانه به اخبار غیر دقیق مذاکراتی دامن می‌زنند، رئیس جمهور روز گذشته همراستا با رویکرد محوری دولت سیزدهم مبنی بر پیوند نزدن مسائل کشور با نگاه بیگانگان، اعلام کرد که «با وجود تحریم‌ها و تهدیدها دولت کار را با جدیت ادامه خواهد داد.» ... «در هیچ نشست و مذاکراتی از حقوق ملت کوتاه نخواهیم آمد.» این نگاه مبتنی بر قدرت ملی را باید در این واقعیت جست‌و‌جو کرد که به تأکید رئیس جمهور، «کشور ما دارای قدرت متکی به آحاد مردم است و تلاش دولت مردمی بر این اساس استوار بوده که از چنین قدرتی بخوبی برای تأمین منافع ملت بهره بگیرد.»

ایران

آرمان ملی/ برجام با قیمت دلار چه می‌کند؟

«آرمان ملی» در گزارشی که امروز تیتر یک کرده، به بررسی آثار «برجام» بر بازار پرداخته و نوشته: «به‌رغم اینکه همچنان از نتیجه قطعی مذاکرات خبری نیست، اما سیگنال‌ مذاکرات هسته‌ای برای بازارها مثبت بود چنان‌که در این هفته قیمت دلار با کاهش همراه و وارد کانال 28 و حتی 27 هزارتومان قرار گرفت با این حال انتشار تدریجی برخی واکنش‌های مثبت در مورد حل‌شدن بخش زیادی از اختلافات و اخباری در مورد تضمین‌های آمریکا امیدواری‌ها را در مورد آینده برجام افزایش داده است این درحالی است که کارشناسان معتقدند مذاکرات برجام پس از شکست توافق اولیه تنها عاملی بود که می‌توانست بر بازار ارز تاثیر‌گذار باشد و این بازار را تلطیف کند، اما احیای نیمه‌کاره برجام با آنچه که در توافق پیشین رخ داد تفاوت‌هایی دارد که باعث می‌شود سطح توقعات ما را کاهش دهد حتی در بهترین حالت اگر تصور کنیم که به نتایجی مشابه توافق قبلی دست بیابیم اما بازهم تاثیر این توافق در بازار ارز کوتاه‌مدت خواهد بود.»

آرمان ملی

جام‌جم/ ویترین خالی پوشاک عفیف و ارزان

«جام‌جم» گفت‌وگویی دارد با رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور که با عنوان «ویترین خالی پوشاک عفیف و ارزان» تیتر یک شده است. وی در این مصاحبه می‌گوید: «درحوزه پوشاک اجتماعی آقایان با نبود تنوع، یکنواختی و کپی‌کاری و درحوزه پوشاک اجتماعی بانوان با فقدان پوشاک عفیفانه ‌و موقر مواجهیم؛ در مورد چادر هم قیمت‌ها طوری است که با وضعیت مالی مصرف‌کنندگان فاصله دارد. البته مانتوهای ارزان قیمتی در بازار وجود دارد که مشکل‌شان رعایت نشدن وقار و ارزش‌هایی است که لباس اجتماعی یک بانو باید با آنها زینت شود. البته درکشورمان تولیدکنندگانی هستند که درحوزه پوشاک، مسئولانه کار می‌کنند و متاسفانه توان رقابت با تولیدکنندگانی که به صورت توده‌ای، ‌مانتوهای ارزان و نامتناسب با شئون فرهنگی عرضه می‌کنند را ندارند. مشکل اصلی هم همین تولیدکنندگان خرد، فاقد شناسنامه و گریزان از نظارت است.» وی در دامه تاکید کرده که «ما از نظر الگو، المان و تنوع فرهنگی سرمایه‌های زیادی به‌ویژه در اقوام ایرانی داریم به طوری که می‌توانیم حداقل درغرب آسیا قدرت مد و پوشاک باشیم درحالی که گرفتار مساله پیش پا ‌افتاده‌ای به نام قاچاق هستیم.»

جام جم

دنیای اقتصاد/ نفت ایران در بزنگاه تاریخی

«دنیای اقتصاد» در گزارشی که امروز تیتر یک کرده با عنوان «نفت ایران در بزنگاه تاریخی» نوشته: «با پیشرفت در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی، به‌نظر می‌رسد فرصت بازگشت نفت‌خام ایران به بازارها در بهترین برهه زمانی ممکن رقم خواهد خورد و نفت ایران به راحتی جذب بازار می‌شود. بلومبرگ در گزارشی به احتمال افزایش تولید نفت ایران و بازگشت عرضه آن به بازارهای جهانی و بالاخص بازارهای شرق آسیا و اروپا پرداخته است. با اجرایی شدن تحریم نفتی علیه روسیه توسط اروپا، این احتمال وجود دارد که عرضه توسط این کشور بیش از یک‌میلیون بشکه در روز کاهش یابد و نفت ایران به آسانی می‌تواند جایگزین آن شود. این اتفاق، ابرفرصت بزرگی پیش‌روی نفت ایران ترسیم می‌کند که زمینه را برای تحویل محموله‌های ایرانی به اروپا فراهم خواهد ساخت. علاوه بر آن بررسی دور قبلی رفع تحریم‌ها نشان می‌دهد که این‌بار نفت ایران زودتر از انتظار و با حجم بسیاری روانه بازارهای جهانی خواهد شد که اروپا بهترین بازار برای جذب آن است.»

دنیای اقتصاد

وطن امروز/ نوبت بازسازی مراجع سیاسی

«وطن امروز» در گزارشی که امروز تیتر یک کرده به یکی از مهم‌ترین چالش‌هاه دولت سیزدهم پرداخته و باری آن راهکار ارائه کرده است. این روزنامه اصولگرا نوشته: «احیای گروه‌های مرجع و میدان‌داری جریانات معتبر در عرصه سیاسی مهم‌ترین عامل مهار امواج رادیکالیسم سیاسی به عنوان یکی از چالش‌های داخلی دولت سیزدهم است». در این گزارش همچنین آمده است: «آغاز به کار دولت سیزدهم همزمان با فصل آشفته‌ای از سیاست ایران بود. پایان 8 سال ریاست‌جمهوری حسن روحانی با کلکسیونی از تصمیم‌های ناکارآمد و غلط سیاسی و اقتصادی و مدیریت، جامعه را با سرخوردگی کم‌سابقه‌ای در دهه‌های اخیر مواجه کرد. از همین رو فارغ از مشکلات معیشتی و اقتصادی که حل کردن‌شان به عنوان ماموریتی دشوار شناخته می‌شد، دولت جدید باید فعالیت خود را در فضایی استثنایی از نظر سیاسی و اجتماعی آغاز می‌کرد. در این مسیر که یک سال از آغاز آن نیز گذشته است، بدون توجه به بایسته‌های ضروری برای تعادل بخشیدن به مناسبات دولت و ملت و عبور از میراث روانی روحانی در جامعه، چندان نمی‌توان برای بهبود شرایط عمومی کشور امکانی قائل بود.»

وطن امروز

صبح نو/ ترور در مسکو

«صبح نو» جلد امروز خود را به هدف قرار گرفتن دختر مشاور ضدیهودی پوتین در یک حمله تروریستی اختصاص داده و تیتر زده «ترور در مسکو». 

این روزنامه اصولگرا همچنین اظهارات محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس مبنی بر اینکه «هیچ قدرتی نمی‌تواند مانع افزایش توان بازدارندگی ایران شود» را مورد تاکید قرار داده و در صفحه یک امروز دیده است. 

این روزنامه اصولگرا در نوار پایینی صفحه خود به موضوعات غیر سیاسی هم پرداخته است. مثلا در گزارشی اقتصادی با اشاره به اینکه «درآمد لازم برای یک خانوار کمتر از 13 میلیون تومان نیست» تیتر زده «دخل و خرج نمی‌خواند». صبح نو همچنین در گزارشی با عنوان «سلبریتی‌های مالیات گریز» سعی کرده به این سوال پاسخ دهد که «چرا چهره‌های شناخته شده دنیای هنر همچنان از زیر بار پرداخت مالیات، شانه خالی می‌کنند؟»

صبح نو


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها