خبر به روایت «فردا»

برنامه‌ها یا آرزوها/ مهاجرت مجازی/ تورم کاهشی شد؟ / غیبت آقای وزیر

کد خبر: 1171363

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

برنامه‌ها یا آرزوها/ مهاجرت مجازی/ تورم کاهشی شد؟ / غیبت آقای وزیر

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

اعتماد/ چرا برنامه ششم توسعه محقق نشد

«اعتماد» به مناسبت تصویب برنامه هفتم توسعه در مجمع تشخیص مصلحت، به بررسی این موضوع پرداخته که چرا برنامه ششم توسعه محقق نشد. این روزنامه اصلاح‌طلب با تاکید بر اینکه «از برنامه اول تا ششم توسعه،میانگین تحقق برنامه ها از35 درصد کمتر بوده‌است» نوشته: «به نظر می‌رسد که مشکل اساسی برنامه‌های توسعه‌ای ایران از جایی آغاز می‌شود که قرار است یک برنامه «جامع» و «کامل» با اهداف «بلندپروازانه» و «رویایی» با اهدافی اجرا شود که فقط روی کاغذ می‌آیند و شیوه خاصی برای رسیدن به آن اهداف تعریف نمی‌شود.»

گزارش‌نویس اعتماد تاکید کرده: «برنامه‌های جامع نیاز به اطلاعات دقیق، نیروی انسانی ماهر و با دانش و محیط باثبات دارند در حالی که در کشورهایی نظیر ایران که با دگرگونی‌های شدید و محیط اقتصادی و سیاسی پرتنش همراه است، عملا این برنامه‌ها به خیال‌پردازی و بلندپروازی تبدیل می‌شود که در آن دولت‌ها آرزوهای خود را در قالب برنامه ارایه می‌کنند.»

اعتماد

جوان/ ختم کلام با زورگیران

«جوان» در گزارشی که امروز تیتر یک کرده با عنوان « ختم کلام با زورگیران» به اراده و تلاش‌های قوه قضاییه برای برخورد با جرایم خشن پرداخته و نوشته: «در پی افزایش انتشار فیلم‌ها و تصاویر مربوط به جرایم خشن در فضای مجازی که در جامعه رخ داده است، حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه دستور فوری شناسایی و برخورد با مجرمان حوزه جرایم خشن را صادر کرد. رئیس قوه قضائیه در این خصوص به دادستان کل کشور دستور داد ستادی ویژه برای مقابله با سرقت‌های خشن و زورگیری‌ها با کمک ضابطین تشکیل شود. محسنی اژه‌ای در این جلسه با اشاره به مقوله جرم سرقت به عنف و غیرقابل تحمل بودن این قبیل جرایم برای جامعه گفت: به واسطه سرقت‌های خشن و زورگیری‌هایی که در سطح شهر‌ها رخ می‌دهد، در جامعه ناامنی روانی ایجاد می‌شود و این موضوعی است که نه برای شهروندان و نه برای ما به عنوان مسئولان حکومتی قابل قبول و قابل تحمل نیست.»

جوان

شرق/ مهاجرت مجازی

«شرق» در گزارشی که با عنوان «مهاجرت مجازی» تیتر یک شده، ضمن اشاره به محدودیت‌های اینترنتی ایران و مشخصات شهر اینترنتی دبی نوشته: «رویکرد متفاوت دو کشور همسایه برای توسعه صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات حالا موجب شده است که موج مهاجرت متخصصان صنعت IT از ایران راه بیفتد. محمدرضا فرجی‌تهرانی، رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران، با اشاره به مشکلات متعدد شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات از موج مهاجرت فعالان این صنعت خبر می‌دهد و به «شرق» می‌گوید که مشکلات عدیده اهالی این صنف باعث شده که بسیاری از آنها به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به‌ویژه امارات و قطر مهاجرت کنند. مهاجرت متخصصان IT ایران با استقبال کشورهای عربی مواجه شده و امارات با وجود سخت‌گیری برای اعطای اقامت و حقوق شهروندی به مهاجران، مشوق‌هایی برای نخبگان این صنعت در نظر گرفته و به آنها ویزای طلایی می‌دهد. دستمزد متخصصان IT ایران در قیاس با مهاجران اروپایی، آمریکایی یا حتی هندی امارات پایین‌تر و حدود یک‌چهارم آنهاست و این کشور جذب متخصصان IT ایران را برای خود مزیت تصور می‌کند.»

شرق

کیهان/ کار ویژه سرمایه‌های اسرائیل در ایران

«کیهان» در گزارشی که امروز تیتر یک کرده به عنوان «وارونه‌نمایی و جعل اخبار کار ویژه سرمایه‌های اسرائیل در ایران» به برخی گزارش‌ها در روزنامه‌های شرق، اعتماد یا انصاف نیوز و همچنین برخی انتقادات عباس عبدی، فیاض زاده، محمد علی ابطحی و ... به «کیهان» اشاره کرده و نوشته: «این جماعت مدعی می‌شوند کیهان و رژیم صهیونیستی در موضوع برجام هم صدا هستند. باید از آنها پرسید یعنی اسرائیل هم مانند کیهان معتقد است که باید خطوط قرمز ایران حفظ شود؟! ... اما سؤال در این میان است که این همه هم راستایی و هم داستانی میان این شبکه داخلی و دشمنان ایران اتفاقی است؟! آیا اینکه به صورت مداوم از طرف اینها در داخل محتوا تولید می‌شود و از طرف آنها در خارج مورد استفاده قرار می‌گیرد تا به مدد آن به روح و روان مردم ایران تاخته شود اتفاقی است؟! یا ما با یک جریان تعریف شده و خط مشخص شده از سمت بیگانگان مواجهیم که اجیرشدگان باخبر و بی‌خبری در داخل به خدمت آن در آمده‌اند؟!»

کیهان

آرمان ملی/ دو روایت از تـــــورم مـــرداد

«آرمان ملی» در گزارشی که امروز تیتر یک به بررسی آنچه ادعای کاهش تورم دولت می‌خواند، پرداخته و به نقل از فرزین رحیمی زنوسی، کارشناس مسائل اقتصادی نوشته: « هر چند که بنا به گفته مسئولان دولتی در ماه‌های اخیر با افزایش درآمدهای وصولی مواجه بوده‌ایم اما کاهش تورم واقعی را به‌همراه نداشته است. ... خبر احیای برجام و نوسانات نرخ ارز هیچکدام تاثیر واقعی و بلندمدت بر میزان تورم در کشور نداشته است، چراکه حجم نقدینگی در کشور کاهش نیافته و دولت مجبور به تزریق پول به بدنه اقتصاد بوده و در نتیجه هیچ نشانی ازعواملی که باعث کاهش تورم شود دیده نمی شود چرا که متغیرهایی که باعث شود تا ما به نتیجه مطلوب برسیم به چند دسته تقسیم می‌شود، در حالی که عدم توازن در متغیرهای تاثیرگذار در کاهش تورم در کشور ما وجود دارد و انتظار کاهش تورم در حالی که ارزش ریال کاهش یافته و حجم نقدینگی افزایش یافته ممکن نیست.»

آرمان ملی

ایران/ کنترل تورمِ اصلاح ارز ترجیحی

«ایران» امروز بیشتر خبری است و گزارش قابل توجهی ندارد. این روزنامه اصولگرا عکس یک خود را به سفر رهبری به مشهد و مراسم غبارروبی از حرم اختصاص داده است. در تیتر یک نیز به اظهارات رئیسی در جلسه هیات دولت پرداخته و با عنوان « کنترل تورمِ اصلاح ارز ترجیحی» نوشته: «روز گذشته رئیس جمهور در جلسه هیأت دولت، «نظارت و تسهیل‌گری» را دو وظیفه مهم دولت در قبال زائران اربعین برشمرد و تأکید کرد: وزارت راه و شهرسازی باید به صورت دقیق و منظم بر روند جابه‌جایی زائران اربعین نظارت داشته باشد تا هیچ کمبود و کاستی در این مسیر احساس نشود.آیت‌الله رئیسی با یادآوری اهمیت آئین راهپیمایی میلیونی اربعین حسینی، از همه دستگاه‌های دولتی دارای مسئولیت در این حوزه خواست، وظایف خود را در راستای تسهیل حضور همه علاقه‌مندان و متقاضیان، با دقت و جدیت ایفا کنند.» در این گزارش تاکید شده که « پس از اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه ها تورم ماهانه در خرداد به 2/12 درصد رسید که این عدد در مرداد 2 درصد شد».

ایران

هم میهن/ غیبت آقای وزیر

«هم میهن» رستم قاسمی را عکس یک کرده و با تیتر «غیبت آقای وزیر» به بررسی شایعات منتشر شده درباره وزیر راه و شهرسازی پرداخته است. همچنین عملکرد یک ساله او را نیز زیر ذره‌بین گذاشته است.

این روزنامه اصلاح‌طلب در سرمقاله نیز با عنوان «حمل و نقل و مسکن در خواب» نوشته: «ایشان (رستم قاسمی) مدت‌ها در ضمیر ناخودآگاه خویش فکر می‌کرد که وزیر نفت است و اصولا خود را برای وزارت نفت و نه راه، آماده کرده بود. چراکه تعلق خاطی به وزارتخانه اخیر نداشت و اخباری که درباره چگونگی پیشنهاد این وزارتخانه به او وجود دارد، نشان دهند همین نکته است. از این رو، نمی‌توانست کارآیی کافی در این وزارتخانه داشته باشد. همچنان که تا کنون نداشته است ... بنابراین انتظار می‌رود که در مدیریت این وزارتخانه زیرساختی و بسیار مهم تجدید نظر شود. دولت نباید نگران باشند که کسی در نقد دولت بگوید که چرا وزرا در طول یک سال تغییر می‌کنند. حتی اگر این نقطه ضعف باشد که قطعا هست، ولی نقطه ضعف بزرگتر، تداوم این مدیریت بر وزارتخانه زیربنایی است».

هم میهن

صبح نو/ در آستان حضرت دوست

«صبح نو» جلد امروز خود را به حضور مقام معظم رهبری در حرم امام رضا (ع) و مراسم غبارروبی که با حضور ایشان انجام شد، اختصاص داده و تیتر زده «در آستان حضرت دوست».

این روزنامه اصولگرا در نوار پایینی صفحه امروز خود به موضوعات دیگری هم پرداخته است. مثلا تقطیع سخنان قالیباف درباره بانکداری و ربا و همجمه بی‌منطق برخی رسانه‌ها به رئیس مجلس را سوژه سرمقاله کرده و با عنوان «زرد نویسان» به آن پرداخته است. همچنین گزارشی درباره «نگاه تحقیر آمیز اصلاح‌طلبان به ارتقای قدرت نظامی کشور» دارد که با عنوان «غرب‌زدگان ضد غرب» منتشر شده است. 

صبح نو همچنین با اشاره به اینکه «بیش از 90 درصد مدارس، پوشیدن فرم مدرسه را اجباری‌ کرده‌اند» گزارشی نوشته که تیتر آن «تن‌پوش‌های تکراری» است.

صبح نو

سازندگی/ گزافه‌گویی

«سازندگی» کارتونی از الهام علی‌اف را عکس روی جلد کرده و با تیتر «گزافه گویی» به رمزگشایی از سخنان اخیر رئیس جمهور آذربایجان درباره اشغال جنوب ارمنستان و قطع مرز ایران با ارمنستان پرداخته است. رحمان قهرمان‌پور، تحلیلگر مسائل بین‌المللی در این باره نوشته: «کمتر از دو سال است که ترکیه و آذربایجان سودایی در سر ارند و می‌خواهند با اشغال جنوب ارمنستان و قطع مرز ایران با این کشور نقشه ادعایی دنیای بزرگ ترک را عملی کنند؛ در همین راستا الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان طی چند ماه در اظهارات ضد و نقیضا از الحاق کریدور زنگزور به خاک کشور خود صحبت کرده ... اظهارات صریح علی‌اف و توییت اخیرش در باب استقرار نیروهای آذربایجان در منطقه لاچین که در مسیر شهر خانکتدری در قره‌باغ و ارمنستان قرار دارد، نشان می‌دهد که رئیس جمهوری آذربایجان به دنبال تحقق کابوس شومی است و آن اتصال تمامی نفاط مرزی ایران و ارمنستان به خاک خود و ایجاد مدینه ادعایی و خیالی خویش است.»

سازندگی

جام جم/ سرنوشت جاماندگان یارانه

«جام جم» عکس یک خود را به حضور رهبری در مراسم غبار روبی حرم رضوی اختصاص داده است. در تیتر یک اما سراغ یارانه و سرنوشت جاماندگان از آن رفته است. این روزنامه اصولگرا نوشته: «تنها اقشاری که در گروه درآمدی۱۰ قرار داشته باشند امکان دریافت یارانه ندارند و بقیه افراد در صورت ثبت در سیستم یارانه می‌گیرند. هفته گذشته بود که سامانه جدید «حمایت» وزارت‌تعاون، کار و رفاه اجتماعی فعال شد و سرپرستان خانوار امکان مشاهده دهک اقتصادی خانوار و توضیحات در مورد علت دریافت یا عدم دریافت یارانه را به همراه اسامی اعضای خانوار داشتند. در سامانه جدید حمایت که به نشانی اینترنتیhttp://hemayat.mcls.gov.ir فعال است امکان مشاهده اطلاعات شناسنامه اقتصادی خانوار در سه بخش اطلاعات خرید از کارت‌بانکی، اطلاعات خودرو و اطلاعات درآمد به صورت تفکیک شده و مجزا فراهم شده و کاربرانی که درخواست بررسی دوباره این اطلاعات را دارند، می‌توانند درخواست خود را در مراحل مجزا و تفکیک شده، ثبت کنند.»

جام جم

دنیای اقتصاد/ تغییر موتور «ساخت چین»

«دنیای اقتصاد» در تیتر یک امروز خود با طرح این سوال که «اژدهای زرد چگونه با سه تحول اقتصادی در مسیر تکامل قرار گرفت؟» نوشته: «گام نخست که از ابتدای سال۱۹۸۰ آغاز شد، عبور از نظام برنامه‌ریزی اقتصادی متمرکز و ورود به اقتصاد بازار با اصلاح حقوق مالکیت بود. گام دوم، خصوصی‌سازی گسترده شرکت‌های دولتی بود که در نهایت با موتور نیروی کار ارزان باعث جهش رشد اقتصادی این کشور شد. در سال‌های اخیر نیز اقتصاد چین یک تحول جدید را تجربه می‌کند و آن عبور از نیروی کار ارزان و توجه به نوآوری است. بنابراین در این فرآیند موتور «ساخت چین» به نوآوری جدید مجهز می‌شود تا در مسیر آینده توسعه اقتصادی بتواند با سرعت مطمئن حرکت کند. شرکت‌های چینی در برخورد با مشکل احتمالی نیروی کار، با موفقیت به طرف نوآوری حرکت کرده و در وضعیت کنونی «نوآوری» را با مزیت سابق یعنی «نیروی کار ارزان» جایگزین کرده‌اند. تعداد حق ثبت اختراع اعطاشده به شرکت‌های کاربر در سال‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته که تاییدی بر تمرکز بر نوآوری در اقتصاد کشور چین است.»

دنیای اقتصاد

وطن امروز/ زیاده‌خواهی ممنوع!

«وطن امروز» در یکی از تیترهای کناری به مذاکرات و پاسخ آمریکایی‌ها که اکنون درحالی بررسی است، پرداخته و نوشته: « شنیده‌های «وطن‌امروز» حاکی از وجود برخی بندهای غیرمنطقی در پاسخ اخیر آمریکا به پیشنهاد ایران درباره توافق هسته‌ای است».

در این گزارش آمده است: «وطن‌امروز اطلاع کسب کرده برخی از تغییراتی که دولت آمریکا در پاسخ ارسالی خود به هماهنگ‌کننده اروپایی در متن پیش‌نویس اعمال کرده، کاملا زیاده‌خواهانه بوده و ارتباط مستقیمی در بی‌اثر کردن و خنثی‌سازی انتفاع ایران از توافق دارد و مغایر با خواسته‌های مشروع و قانونی کشورمان است. ... وب‌سایت اسرائیلی واللا گزارش داد: کاخ سفید به اسرائیل گفته حتی در صورتی که رئیس‌جمهور بعدی آمریکا از برجام خارج شود، هرچند همچنان شرکت‌هایی که با ایران تجارت می‌کنند تا ۲ سال و نیم از تحریم‌ها معاف خواهند بود اما در مقابل ایران هم متعهد می‌شود تا آن زمان به اجرای کامل تعهداتش در برجام ادامه دهد و حق خروج از توافق را نخواهد داشت.»

وطن امروز

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها