خبر به روایت «فردا»

توصیف رهبری از سردار سلیمانی/ وعده مهار تورم/ بیکاری اصلاح طلبان

کد خبر: 1120221

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

توصیف رهبری از سردار سلیمانی/ وعده مهار تورم/ بیکاری اصلاح طلبان

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«اعتماد» تفاهمنامه بین وزارت صمت و بانک‌ مرکزی که موجب تغییر شیوه سنتی تامین مالی بنگاه‌ها است را عکس یک کرده و نوشته: «اگر این شیوه اجرایی شود بهتر از وضعیت تامین مالی مستقیم و استقراض از بانک‌هاست».

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری نیز نگرانی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان نسبت‌به تعطیلی «خانه احزاب»، به‌دلیل نوع نگاه وزارت کشور به فعالیت‌های حزبی را مورد توجه قرار داده است. اعتماد با تیتر «خانه‌ای روی آب» نوشته: «در شرایطی که فعالیت‌های قانونی خانه احزاب، پس از چند سال تعطیلی اجباری و بعد از ماه‌ها پیگیری درپی آغاز به کار دولت یازدهم و روی کار آمدن حسن روحانی، بالاخره از سال 94 ازسر گرفته شد و تا به امروز نیز ادامه یافته، حالا بار دیگر فعالان حزبی نگرانند که مبادا بار دیگر آن روزهای تلخ دولت احمدی‌نژاد را این‌بار در دولت رییسی تجربه کنند. نگرانی‌هایی که فارغ از نوع نگاه دولت به فعالیت احزاب و تحزب و همچنین اقداماتی که طی چندماهه گذشته ازسوی بعضی اعضای کمیسیون ماده 10 احزاب علیه برخی چهره‌های حزبی اصلاح‌طلب و دبیران کل احزاب منتسب به این جریان سیاسی صورت گرفته، عمدتا ناشی از انتشار فهرستی است که معاونت سیاسی وزارت کشور به عنوان فهرست احزاب قانونی مملکت منتشر کرده و آن‌طور که یکی از دبیران کل احزاب اصلاح‌طلب به «اعتماد» خبر داده، تنها شامل تعدادی معدود از احزاب و چیزی در حدود 10درصد مجموع احزاب فعال است.»

اعتماد  دی

«جوان» دیدار دیروز رهبری با خانواده و اعضای ستاد بزرگداشت شهید سلیمانی را که به مناسبت دومین سالگرد شهادت او برگزار شد با تیتر «از اسم و عکس حاج‌قاسم هم می‌ترسند» عکس یک کرده است. 

این روزنامه اصولگرا گفت‌وگویی هم دارد با نوروزیان، مدیرکل دفتر آفت‌کش‌های سازمان حفظ نباتات در وزارت جهاد کشاورزی. گفت‌وگویی که در پی ماجرای اخیر سهمی بودن برخی محصولات کشاورزی و برگشت خوردن آن انجام شده است. وی در این مصاحبه می‌گوید: «مصرف آفت‌کش‌ها در کشور ما از بسیاری از کشور‌ها کمتر است. ما حتی از اروپا و خیلی از کشور‌های پیشرفته هم کمتر سم مصرف می‌کنیم.»

جوان  دی

«کیهان» بخش عمده‌ای از صفحه یک امروز خود را به سالگرد شهادت سردار سلیمانی اختصاص داده است. دیدار دیروز رهبری با خانواده سردار را تیتر یک کرده و نوشته: «رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح روز گذشته در دیدار خانواده سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و تنی چند از همرزمان او، «صدق» و «اخلاص» را خلاصه و نماد و نمایه مکتب سلیمانی خواندند و با اشاره به الگو شدن حاج قاسم در میان جوانان منطقه افزودند: سلیمانی عزیز، ملی‌ترین و امتی‌ترین شخصیت ایران و دنیای اسلام بود و هست.»

حسین شریعتمداری نیز در یادداشتی در شماره امروز «کیهان» با عنوان «از پیامبر خدا اینگونه بخواه» به شرح خاطره‌از آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی در سالروز رحلت او پرداخته است.

کیهان  دی

«شرق» گفت‌وگویی دارد با کامبیز مهدی‌زاده داماد حسن روحانی که عکس یک شده است. او در این مصاحبه که با تیتر «حسن روحانی جعبه سیاه نظام است» منتشر شده ، گفته است:

*شناخت من و آقای رحمانی به زمانی برمی‌گردد که او رئیس کمیسیون صنایع مجلس بود. آقای روحانی کسی را توبیخ نکرد.

*شخصیت آقای روحانی این‌گونه نیست که در کنجی بنشیند و در خلوت خود باشد. ایشان همیشه در نظام بودند و در سیستم جزء چند نفر اول بودند. الان هم بیشتر وقت خود را به کارهای مطالعاتی و پژوهشی می‌گذراند و خاطرات خود را می‌نویسد. جلسات روزانه هفتگی خودشان را هم دارند و البته وقت بیشتری را برای خانواده صرف می‌کند.

*چیزی که من دیدم ایشان بین هفت و ربع تا هفت و نیم سر کار می‌رفتند.

*آقای روحانی خیلی اهل خواب نیستند و این حرف‌ها از اساس غلط است.

*آقای روحانی خارج از کشور تحصیل کرده است و بیشتر در فرنگ بوده‌اند. همچنین در بحث مسائل دیپلماسی و روابط بین‌الملل خیلی بیشتر از آیت‌الله هاشمی به کشورهای دیگر سفر کردند و به‌همین‌دلیل آقای روحانی بیشتر دنیا را دیدند. به‌ هر حال آقای روحانی جعبه سیاه نظام است، ایشان مدت‌ها نفر دوم کشور بودند و همیشه منافع ملی برای او مطرح بوده است.

*هیچ‌‌کس به آقای روحانی نگفته که ساکت باشد و چنین چیزی هم امکان ندارد.

*آقای سلیمی‌نمین صحبت‌هایی درباره این دیدار مطرح کرده بودند که خیلی خنده‌دار بود. اتفاقا دیدار آقای روحانی و مقام معظم رهبری جلسه‌ای بسیار صمیمی بوده است.

* آقای روحانی مرد گلایه نیستند که بروند و از شخصی گلایه کنند. یک دیدار خیلی خوب و برای احوال‌پرسی بوده و مثل همیشه درباره مسائل کلان کشور نیز صحبت شده است، آن هم با احترامی که آقای روحانی به‌عنوان یک پدر برای مقام معظم رهبری قائل هستند. دیدار خیلی خوبی هم بوده است.

*سخت است که آقای روحانی تصمیمی گرفته باشند و نظرشان عوض شود، البته نمی‌گویم که نظرشان هیچ‌ وقت عوض نشود اما باید با شواهد و مدارک کافی او را توجیه کرد.

*خط قرمز آقای روحانی کابینه و اطرافیانش نبود. ایشان گفت هر شخصی، حتی اگر پسر، برادر و دامادم خطایی کردند با آنها برخورد کنید و این را هم در عمل نشان داد. خط قرمز آقای روحانی منافع ملی بود نه منافع شخصی و خانوادگی. من اطلاعی از آقای فریدون ندارم چون با ایشان در ارتباط نیستم.

شرق 12 دی

«ایران» هم تصویری از دیدار دیروز خانواده سردار سلیمانی با رهبر انقلاب و هم تصویری از دست نوشته تازه منتشر شده او را عکس یک کرده است. 

این روزنامه دولتی در تیتر یک امروز خود به بسترسازی دولت برای مهار تورم پرداخته و با این سوال که «چرا تورم کاهشی می‌ماند؟» نوشته است: «کارشناسان می گویند با تغییر و اصلاح سیاست های پولی در ماه‌های اخیر، روند افت تورم ادامه خواهد داشت و بزودی منجر به کنترل مؤثر گرانی ها خواهد شد». در ادامه این گزارش آمده است: « نگاهی به روند رشد پایه پولی نشان می‌دهد که در مهرماه رشد این متغیر در مقایسه با تیرماه 6.2 درصد کمترشده است. برمبنای تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی درآبان ماه امسال هم رشد پایه پولی به 35.8 درصد رسید که اختلاف زیادی نسبت به ابتدای تابستان امسال دارد. بدین ترتیب رشد این شاخص تأثیرگذار در تورم درمقایسه با تیرماه امسال نزدیک به 7 درصد کمتر شده است. به طور قطع با تداوم این روند در ماه‌های پیش رو باید انتظار نرخ‌های تورمی به مراتب پایین‌تر بود.»

ایران 12 دی

«آفتاب یزد» در عکس یک امروز خود از انفعال و بیکاری اصلاح‌طلبان گزارش داده و با سه چهره سیاسی در این جریان گفت‌وگو کرده است. این روزنامه اصلاح‌طلب به نقل از داریوش قنبری نوشته: «نیاز به گذر زمان داریم و فعلا زود است که بگوئیم این انفعال به زودی بر طرف خواهد شد یا خیر. عملکرد طیف اصولگرا نیز در این مسئله بسیار تاثیر‌گذار خواهد بود. به هر حال آینده مشخص می‌کند که اصلاح‌طلبان می‌توانند در آینده سیاسی کشور نقش آفرین باشند یا نه». علی محمد نمازی در همین رابطه به آفتاب یزد گفته: «اصلاح‌طلبان خودشان را به مردم متعهد می‌دانند بنابراین کنار نمی‌کشند و از الان در حال آماده‌سازی برای انتخابات مجلس هستند.» علی صوفی هم اصرار دارد که «جریان اصلاح‌طلبی جریان پایدار و ماندگاری است و هیچوقت از بین نخواهد رفت بنابراین نیاز به یک پوست‌اندازی دارد تا بتواند اعتماد عمومی را دوباره به دست بیاورد.»

آفتاب یزد 12 دی

«آرمان ملی» گفت‌وگویی دارد با زهرا نژادبهرام درباره عملکرد معاونت زنان ریاست جمهوری و می‌پرسد که «دولت سیزدهم به چه میزان به مسائل زنان توجه کرده است؟ آیا دولت در مورد مطالبات اصلی زنان جامعه در سه حوزه کلیدی اشتغال،امنیت و تأمین اجتماعی و رفع تبعیض رویکرد شاخصی را در پیش‌گرفته است؟» نژاد بهرام، عضو شورای پنجم تهران در این مصاحبه که تیتر یک هم شده است، می‌گوید: «با بی‌برنامگی در حوزه زنان مواجه هستیم که در بخش‌های مختلف قابل‌مشاهده است. شاید بارزترین نمونه این وضعیت در لایحه بودجه بود که بودجه معاونت زنان ریاست جمهوری به‌صورت مستقل در نظر گرفته نشد و در زیرمجموعه نهاد ریاست جمهوری تعریف شد.این اتفاقات نشان می‌دهد که دولت نسبت به مسائل زنان بی‌توجه است. با حضور خانم خزعلی در معاونت زنان ریاست جمهوری این امیدواری به وجود آمده بود که شاید تحولاتی در حوزه زنان ایجاد شود که متأسفانه چنین اتفاقی رخ نداد.یکی از مهم‌ترین مسائلی که زنان جامعه به دنبال آن بودند جمع‌بندی لایحه امنیت زنان بود که متأسفانه در مجلس مسکوت باقی‌مانده و دولت نیز پیگیری‌های لازم را در این زمینه انجام نمی‌دهد» او همچنین گفته است: « پست‌هایی که درگذشته در اختیار زنان قرار داشته نیز در حال واگذاری به مردان است.همه این اتفاقات نیز در سکوت معاونت زنان رخ می‌دهد. البته مخاطب من تنها معاونت زنان ریاست جمهوری نیست و بلکه روی سخنم با دولت آقای رئیسی است که نسبت به مسائل زنان حساسیت در حد انتظار را ندارد.این وضعیت زیبنده زنان جامعه نیست. این نوع خوانش‌ها درگذشته مورداستفاده قرارگرفته و نتیجه نداده».

آرمان ملی 12 دی

«وطن امروز» بخش عمده‌ای از صفحه یک امروز خود را به پوشش دیدار دیروز رهبری و خانواده شهید سلیمانی اختصاص داده و آن بخش از سخنان ایشان را تیتر کرده که حاج قاسم را ملی‌تریین چهره دانستند. 

این روزنامه اصولگرا گفت‌وگویی هم دارد با سالار عقیلی که در مراسم مقام حماسه، یادبود سردار دل‌ها خوانده بود. او درباره اثری که در این مراسم اجرا کرد، گفته « این قطعه را حدود 5 سال پیش با آهنگسازی استاد مجید انتظامی ساختیم و این اثر را برای قهرمانان ملی ایران خواندم. »

وطن امروز 12 دی

«صبح نو» جلد امروز خود را به دیدار رهبری و خانواده شهید سلیمانی اختصاص داده است. برای تیتر هم توصیف رهبری از سردار سلیمانی را مورد توجه قرار داده است، آنجا که وی را یک چهره ملی دانستند. برای همین هم این روزنامه اصولگرا امروز تیتر زده «ملی‌ترین و امی‌ترین» . 

در صفحه یک نسبتا خلوت صبح نو البته به تجمع میلیونی در عراق به خاطر سالگرد شهدای مقاومت و همچنین به توزیع بزرگترین کمک‌های مومنانه به مناسبت دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی نیز اشاراتی شده است. 

البته این روزنامه مطلب دیگری هم به مناسبت سالگرد رحلت آیت‌الله مصباح دارد و نظرات و آرای ایشان را بررسی می‌کند. گزارشی که با تیتر «یاد فیلسوف والامقام» منتشر شده است.

صبح نو 12 دی

 


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها