خبر به روایت «فردا»

منتظر پاسخ / اعتراضات آبی/ 31 سال انتظار برای خانه‌دار شدن

کد خبر: 1168863

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

منتظر پاسخ / اعتراضات آبی/ 31 سال انتظار برای خانه‌دار شدن

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

اعتماد/ دستاوردهای موقتی

«اعتماد» گفت‌وگویی دارد با سعید لیلاز، تحلیلگر مسائل اقتصادی که با تیتر « دستاوردهای احیای برجام موقتی است» عکس یک شده است. لیلاز در این مصاحبه می‌گوید: «به شما اطمینان می‌دهم به محض اینکه موازنه قوا عوض شود، به محض اینکه هیات حاکمه ایالات متحده امریکا احساس کند که نیاز دارد شرایط را تغییر دهد، دوباره برجام پاره خواهد شد، اصلا دموکرات و جمهوری‌خواه هم ندارد».

او مخالف خروج اورانیوم‌های غنی‌شده از ایران است و می‌گوید: «خطر حمله به ایران بدون اورانیوم غنی‌شده که ما در ایران نگه داریم به مراتب بیشتر خواهد بود».

لیلاز اصرار دارد که اتکای به حقوق حرف مفت است و تاکید می‌کند که «هیچ چیزی جز لوله توپ نمی‌تواند ضامن ثبات باشد».

وی با اشاره به اینکه «بین سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۸ بین ۸۰ تا ۱۰۰ میلیارد دلار ارز از ایران فرار کرده و رفته است» می‌گوید: «شوخی است از نظر من در کشوری با این آمار فرار سرمایه حرف از درآمد نفتی زدن».

اعتماد

جوان/ سختی «نه» گفتن برای آمریکا

«جوان» امروز در عکس یک خود گفت‌وگویی دارد با دختری که دختر، خواهر و همسر شهید هست. در تیتر یک اما به مذاکرات هسته‌ای و تحولات اخیر پرداخته است. این روزنامه اصولگرا با عنوان «ایران «نه گفتن» را برای امریکا سخت کرد» نوشته: «بعد از اتمام دور جدید مذاکرات، مقام‌های امریکا و اتحادیه اروپا مدعی شده بودند که یک متن نهایی به همه طرف‌ها ارائه شده که قابل تغییر نخواهد بود و باید یا پذیرفته شود یا شکست مذاکرات اعلام شود. این ادعا را یک مقام وزارت خارجه ایران رد کرد و گفت: «با توجه به ادامه بحث‌ها درباره چند موضوع مهم باقی‌مانده، هنوز در مرحله‌ای قرار نداریم که از نهایی شدن متن توافق در وین سخن بگوییم.»‌در پی پاسخ هوشمندانه ایران که راه را برای پیشدستی طرف‌های غربی بسته است، میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین و مذاکرات رفع تحریم‌ها، پاسخ ایران به اروپایی‌ها درباره پیشنهاد بازگشت به توافق هسته‌ای را سازنده توصیف کرد و گفت که توپ اکنون در زمین دولت امریکاست.»

جوان

شرق/ برجام «عکس» می‌شود؟

«شرق» با در نظر گرفتن اینکه امشب یا صبح فردا به پاسخ ایران به طرح اروپایی‌ها برای احیای برجام، پاسخ داده می‌شود؛ جهان را در آستانه دیدن یک تصویر یادگاری و تاریخی توصیف کرده و در گزارشی که با عنوان «برجام «عکس» می‌شود؟» تیتر یک شده، نوشته: «فضای سیاسی و رسانه‌ای کشور هم خود را مهیا پذیرش توافق کرده است؛ حتی جریان مخالف و منتقد برجام هم اکنون با ادبیاتی متفاوت از گذشته سعی در تبیین و توجیه حصول توافق احتمالی دارند. اینها علاوه بر آن است که همین فضای جدید در چند روز اخیر به نوعی به گسل و اختلاف‌نظر جدی در درون جریان منتقد برجام دامن زده است؛ چراکه بخشی از این طیف هنوز هم به دنبال تقابل با هرگونه توافقی احتمالی هستند.».

این روزنامه اصلاح‌طلب در ادامه به اظهارات محمود احمدی‌بیغش، نماینده و عضو کمیسیون امنیت ملی اشاره کرد که گفته: «به اعتقاد بنده هیچ توافقی صورت نخواهد گرفت، نه برجام و نه غیر برجام».

شرق

کیهان/ تاکید بر خطوط قرمز

«کیهان» که دیروز به مسئولان هشدار داده بود از خطوط قرمز عبور نکنند، امروز در گزارشی که تیتر یک کرده، با عنوان «عصبانیت خط تحریم و تحریف از تأکید کیهان بر خطوط قرمز در مذاکرات» نوشته: «گزارش‌های اخیر کیهان و تأکید بر ضرورت مقاومت بر شروط اصلی ایران و رعایت خطوط قرمز در مذاکرات هسته‌ای، صدای جریان تحریف را درآورده تا با وارونه‌نمایی و سانسور واقعیات، بار دیگر القا کند که همه حتی منتقدان برجام به این نتیجه رسیده‌اند که هر توافقی بهتر از عدم توافق است!»

در این گزارش آمده است: «مدعیان اصلاحات که برجام را به حیات و ممات سیاسی خود را به آن گره‌خورده می‌بینند در تلاش‌اند تا از رهگذر آن کاسبی سیاسی کرده و هویت ازدست‌رفته خود را بازیابند غافل از آنکه برجام بدون تضمین، سندی توخالی بود ... خط تحریم و جریان تحریف نمی‌خواهد برجام در دولت رئیسی با چهارچوب جدید خودش محقق شود چراکه در این صورت جوش‌وخروشی که در اوایل دولت روحانی آغاز شد و از رهگذر آن اصلاح‌طلبان از رحم اجاره‌ای دولت روحانی، پست‌های مدیریتی را اشغال کردند برای همیشه به خاموشی می‌گراید!»

کیهان

آرمان ملی/ خشک آمد کشتگاه من

«آرمان ملی» در تیتر یک امروز خود از «صدای پای توافق» گفته و امیدوار است که در نتیجه تحولات اخیر، مذاکرات هسته‎ای به نتیجه برسد و برجام احیا شود.

این روزنامه اصلاح‌طلب اما عکس یک خود را به مشکلات و اعتراضات در استان چهارمحال و بختیاری به دلیل قطع چند روزه آب اختصاص داده است. در این گزارش آمده است: «مشکل بی‌آبی مردم شهرکرد، از همان روزهای ابتدایی وقوع سیل آغاز شده بود و با وجود اینکه مسئولان از پیگیری خود از همان روزهای نخست برای ترمیم مسیر و بهبود کیفیت آب انتقالی خبر می‌دهند اما باید گفت که طولانی شدن این روند موجب نارضایتی مردم شهرکرد شده است. ... با توجه به اخباری که از رسیدگی مسئولان به گوش می‌رسد به نظر می‌رسد که ظرف روزهای آینده، مشکل آبرسانی به مردم استان چهارمحال و بختیاری حل شود. اما مردم استان چهارمحال و بختیاری با تجاربی که از عمل کردن به وعده‌ها در مسئولان سراغ دارند، نمی‌توانند به‌طور قطع، امیدوار باشند.»

آرمان ملی

ایران/ جهت تجاری در 12 ماه

«ایران» این روزها مدام در پی تشریح دستاوردهای دولت است و تیتر یک امروز خود را نیز به این موضوع اختصاص داده است. لذا برای توضیح آنچه «راز جهش تجاری در 12 ماه» می‌خواند با 15 کارشناس مسائل اقتصادی گفت‌وگو کرده است. این روزنامه دولتی نوشته: «کارنامه یک ساله تجارت ایران نشان می‌دهد دولت سیزدهم در این حوزه به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کرده است. ... اما چه عواملی سبب شده است این روزها تجارت کشور نسبت به گذشته رونق بگیرد؟ به اذعان فعالان اقتصادی مهم‌ترین دلیل این است که دولت سیزدهم می‌داند مسیر توسعه اقتصادی از صادرات و واردات کالاهای واسطه‌ای و مواد اولیه تولید می‌گذرد. از طرفی دولت سیزدهم بر این باور است که سیاست تجاری کشور با بخش خصوصی معنا و مفهوم پیدا می‌کند و به همین جهت در تمام سفرهایی که با هدف گشایش روابط تجاری و توسعه روابط است، بخش خصوصی سهم دارد. همین موارد باعث شده  سیاست تجاری دولت سیزدهم و دوازدهم فاصله معنا‌داری با هم داشته باشد.»

ایران

سازندگی/ دریاچه بحران

«سازندگی» خشکی دریاچه ارومیه را روی جلد امروز خود آورده با تیتر «دریاچه بحران» نوشته: «سخنان دیروز عیسی کلانتری دبیر پیشین ستاد احیای دریاچه ارومیه بازتاب‌های وسیعی داشت و توجهات را به مشک شدن این دریاچه معطوف کرد. سخنان او در کنار هشدارهای مسعود تجریسی و محمد درویس که در میزگرد سایت انصاف نیوز شرکت کرده بودند این سوال را پیش کشید که آیا مقامات مسئول متوجه وخامت اوضاع دریاچه ارومیه و تاثیرات زیست محیطی و امنیتی بر کل کشور هستند؟ ... اما در حالی که مسئولان مشغول هشدار دادن هستند، دریاچه ارومیه در حال جان کندن است و آنچه از تصاویر ماهواره‌ای بر می‌آید، سطح آبی دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته 31 درصد کاهش یافته و به نظر می‌رسد که این عدد نشان‌گر این است که سطح آب دریاچه ارومیه نسبت به پارسال، به یک‌سوم خود کاهش یافته است.»

سازندگی

وطن امروز/ اروپا در خشکسالی و جنگ

«وطن امروز» یک پرونده درباره جنایات آمریکا در افغانستان دارد که عکس یک شده. در تیتر یک اما به وضعیت اروپا پرداخته و با عنوان «اروپا در خشکسالی و جنگ» نوشته: «همزمان با موج جدید گرما و کاهش عرضه گاز توسط روسیه، قیمت گاز در اروپا رکورد شکست». در این گزارش آمده است: «کاهش سطح آب «راین» باعث محدودیت تردد کشتی‌های حامل زغال‌سنگ و توقف فعالیت نیروگاه‌های هسته‌ای در اروپا شده است قیمت گاز در اروپا به بیش از 238 یورو در هر مگاوات ساعت رسید که 11 برابر بیشتر از میانگین فصلی ۵ سال گذشته است».

این روزنامه اصولگرا روند مذاکرات هسته‌ای که این روزها بیش از هر وقتی مورد توجه است را نیز با عنوان «نوبت تصمیم آمریکا» مورد توجه قرار داده و نوشته: «ایران به طرف اروپایی اعلام کرد تا پایان امروز منتظر پاسخ به ملاحظات تهران درباره متن پیشنهادی توافق هسته‌ای خواهد ماند.»

وطن امروز

دنیای اقتصاد/ ماراتن مسکن

«دنیای اقتصاد» در گزارشی که امروز عکس یک کرده به تورم در این بازار و سختی‌های خانه‌دار شدن برای مردم پرداخته است. این روزنامه اقتصادی نوشته «مدت زمان انتظار خانوارهای ایرانی با لحاظ متوسط درآمد سالانه خانوارها و همچنین براساس میانگین قیمت مسکن در کشور در سال گذشته، به ۳۱سال رسیده است. این میزان در سال۹۹ برابر با ۳۶ سال بود.» بعد هم این سوال را طرح کرده که « مگر قیمت مسکن کاهش یافته یا حقوق و دستمزدها به میزان قابل توجه افزایش یافته که به دنبال این تغییرات دوره انتظار خانه‌‌اولی‌‌ها برای خرید مسکن نسبت به سال قبل از آن یعنی سال99 معادل 5سال کمتر شده است؟»

در ادامه این گزارش از دو عامل کاهش دوره انتظار مسکن سخن گفته شده و آمده است: «اولین تغییر مربوط به تغییرات درآمدی خانوارها در سال1400نسبت به سال99 است.» البته این توضیح هم داده شده که این افزایش درآمد به حقوق و دستمزد مربوط نبوده و مثلا ناشی از درآمد حاصل از افزایش اجاره‌بها برای عرضه‌کنندگان است. عامل دوم نیز نگاه این روزنامه کاهش سرعت رشد قیمت مسکن در یک سال گذشته است.

دنیای اقتصاد

صبح نو / مانور شرقی

«صبح» نو عکس یک امروز خود را به رزمایش روسیه، چین و ایران که در آمریکای لاتین در حال برگزاری است، اختصاص داده و نامش را «مانور شرقی» گذاشته است. 

ای روزنامه اصولگرا روند مذاکرات هسته‌ای و بحث احیای برجام را نیز در قالب گفت‌وگویی با ابوالفضل عمویی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس دنبال کرده و از این نوشته که «حل و فصل پادمان از دستور کارهای مذاکره است».

این روزنامه اصولگرا البته به موضوعات غیرسیاسی دیگری هم پرداخته از فرصت هفت ساله برای حل مشکل جمعیت گرفته تا تخلفاتی که پدیده تزریق ژل و عمل‌های زیبایی رقم زده است. 

صبح نو


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها