خبر به روایت «فردا»

توصیه‌های رهبری به مسئولان نظام/ دغدغه مستاجران/ دور کند تورم

کد خبر: 1140655

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

توصیه‌های رهبری به مسئولان نظام/ دغدغه مستاجران/ دور کند تورم

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

شرق/ علیه مجلس

«شرق» که بر خلاف تحریریه در رویکرد خود هیچ تغییری نداده است، امروز هیات رئیسه مجلس را هدف گرفته. این روزنامه اصلاح‌طلب که دیروز به نقش «پایداری» در پیگیری طرح صیانت کنایه زده بود، امروز سراغ هیات رئیسه رفته تا ثابت کند فرقی بین نیروهای حاضر در مجلس قائل نیست و تر و خشک را با هم می‌سوزاند. «شرق» به اعتراضات و واکنش‌های حامیان طرح صیانت به جلسه غیرعلنی پرداخته و نوشته: «راهکارشان برای پیاده‌سازی این پروژه، دست‌گذاشتن روی ضعف عملکرد هیئت‌رئیسه مجلس است». شرق درحالی مدعی ضعف هیات رئیسه است که همگان می‌دانند اعضای هیات رئیسه در مجلس به اندازه سایر نمایندگان رای دارند و نه بیشتر. به اضافه اینکه با تلاش و رایزنی همین هیات رئیسه طرح صیانت به مرکز پژوهش‌ها رفت و ایراداتش مشخص شد و ... خلاصه اینکه کار به اینجا رسید. بگذریم از اینکه «شرق» و رسانه‌ها همسو با آن همیشه بهانه‌ای برای هجمه به مجلس دارند و اگر موضوعی با اعمال نفود هیات رئیسه به سرانجام برسد، از دیکتاتوری در مجلس و این قبیل مسائل خواهند گفت.

شرق

جوان/ دغدغه مستاجران

«جوان» عکس یک امروز خود را به دیدار دیشب رهبری و مسئولان و کارگزاران نظام اختصاص داده و بر آن بخشی از سخنان ایشان تاکید کرده که فرمودند «نتیجه مذاکرات چه مثبت، نیمه مثبت یا منفی شد بدون خلل در کار پیش بروید».

این روزنامه اصولگرا در یکی از گزارش‌های امروز خود به وضعیت بازار مسکن و اجاره‌بها و مشکلاتی که برای مردم ایجاد کرده، پرداخته است. جوان با عنوان «خانه به دوشان غم اجاره دارند» نوشته: «قریب به ۸ میلیون مستأجر در کشور خانه به دوشانی به شمار می‌روند که غم اجاره و اسکان دارند، زیرا می‌ترسند از پس سیلاب تورم اجاره بها که سال گذشته بیش از ۵۰ درصد بود، بر نیایند، از این‌رو برخی از مستأجران در همین ماه رمضان جست‌وجو برای یافتن مورد مناسب را آغاز کرده‌اند تا پیش از داغ شدن بازار مسئله اسکان سال ۱۴۰۱ خود و خانواده را حل و فصل کنند، به ویژه اینکه افزایش مهاجرت به ایران امکان دارد حل مسئله اسکان اجاره‌نشینان را پیچیده‌تر کند.»

جوان

اعتماد/ برنده و بازنده جنگ اوکراین

«اعتماد» تیتر و عکس یک امروز خود را جوابیه‌ای که روابط عمومی وزارت بهداشت به یکی از گزارش‌هایش داده، اختصاص داده و نوشته که «داروهای ژنریک افزایش قیمت نداشته‌اند». این روزنامه اصلاح‌طلب اما در مطالب دیگری به گفت‌وگو با محمود شوری، معاون اندیشکده ایراس پرداخته و تیتر زده «جنگ اوکراین فعلا برنده و بازنده قطعی ندارد. او می‌گوید: «رفتاری که روسیه انجام داده با هیچ معیاری قابل قبول نیست و هیچ عقل سلیمی چنین سیاستی را تایید نمی‌کند اما این مساله را هم باید درنظر گرفت که این اقدام روسیه نتیجه شکست 30 سال تلاش غرب برای یک‌دست کردن جهان بود و عملا ما شاهد بودیم که این تلاش‌ها به بن‌بست رسید.» وی همچنین معتقد است: «کلید پیش‌بینی و تحلیل حوادث آینده در روسیه تصمیمات اقتصادی کرملین است که باید آن را بیش از همیشه زیرنظر داشت و این تصمیمات می‌تواند نشان دهد آیا روسیه در آینده چه سیاستی را در قبال جنگ اوکراین در پیش خواهد گرفت.»

اعتماد

کیهان/ معطل مذاکرات نشوید

«کیهان» دیدار دیشب رهبری با مسئولان و کارگزارن نظام را عکس و تیتر یک و بیش از همه از آن بخشی از سخنان رهبری استقبال کرده که گفتند «مسئولان در برنامه‌ریزی مطلقاً معطل مذاکرات هسته‌ای نشوند».

این روزنامه اصولگرا در تیتر دو امروز نیز با عنوان «حاشیه‌سازی با گزارش‌های جعلی، برای اختلاف‌افکنی میان دو ملت ایران و افغانستان» نوشته: «اغراض امنیتی توطئه‌های مذکور، اختلاف‌افکنی و تفرقه‌اندازی میان دو ملت همسایه ایران و افغانستان است که پیوندها و‌اشتراکات دیرینه در زمینه‌های گوناگون دارند. هدف اقتصادی این سناریوها و جنایات نیز ضربه‌زدن به پروژه خنثی‌سازی تحریم‌ها است.»

کیهان در گزارش دیگری هم «جزئیات جلسه کمیسیون امنیت ملی با مدیران وزارت خارجه» را منتشر کرده و تیتر زده «تیم مذاکره‌کننده از خطوط قرمز عدول نکرده است».

کیهان

آفتاب یزد/ افزایش بازماندگان از تحصیل

«آفتاب یزد» مثل خیلی از روزنامه‌های امروز دیدار رهبری و مسئولان نظام را عکس یک و تاکید ایشان بر اینکه نباید معطل مذاکرات شد را هم تیتر کرده است. این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری که تیتر یک کرده به بررسی چرایی افزایش نرخ بازماندگان از تحصیل پرداخته است. آفتاب یزد به نقل از علیرضا شریفی یزدی جامعه شناس و روانشناس اجتماعی می‌نویسد: «این گروه از بازماندگان از تحصیل اصلا رنگ مدرسه را نمی‌بینند.برای مثال فردی در یک منطقه روستایی خیلی دورافتاده است که در آن روستا مدرسه نیست و باید برای رسیدن به مدرسه کیلومتر‌ها راه برود.... یک گروه دیگر هم کسانی هستند که وارد مدرسه می‌شوند اما در طول زمان از چرخه آموزش خارج می‌شوند که این مورد هم دلایل مختلف می‌تواند داشته باشد. یک بخشی از آن‌ها می‌تواند به دلیل تعصب خانواده‌ها مخصوصا روی دختران باشد ... بخش بزرگ دیگر این اتفاق به دلیل فقر مالی است. فقر مالی و به تبع آن خانواده‌ها اجازه ندهند که بچه‌ها ادامه تحصیل بدهند.»

آفتاب یزد

ایران/ دیدار رهبری و مسئولان

«ایران» صفحه یک امروز خود را تماما به دیدار دیشب رهبری و مسئولان و کارگزاران نظام اختصاص داده است. عکس بزرگ انتخاب کرده و بخش‌هایی از سخنان ایشان را نیز آورده است. برای تیتر اما آنجایی را انتخاب کرده که فرمودند «مردمی بمانید خسته نشوید». این روزنامه دولتی علاوه بر آنچه رهبری درباره مذاکرات گفتند، سه توصیه ایشان را نیز روی جلد امروز درج کرده است. از جمله اینکه «فرصت زودگذر مسئولیت را قدر بدانید»، «از اقدامات نمایشی پرهیز کنید» و «دولت و مجلس در حیطه وظایف عمل کنند».

ایران البته سخنان رئیس جمهور را هم پوشش داده و نوشته: «در 8 ماه گذشته تلاش کردیم با افزایش تولید نفت و گاز و افزایش صادرات نفتی و همچنین افزایش درامدهای مالیاتی از کسری بودجه و خلق پول منجر به تورم جلوگیری شود». 

ایران

سازندگی / غائله دارو

«سازندگی» در شماره امروز خود به وضعیت دارو اعم از گرانی و کمبود آن که این روزها نگرانی‌هایی را ایجاد کرد و منشا انتقاداتی شده است، پرداخته. یکی از این منتقدان یعنی مسعود پزشکیان که سابقه وزارت بهداشت را هم دارد، عکس کرده و به نقل از او نوشته: «مصوبه تفویض اختیار به دولت برای حذف ارز دارو «تصمیمی اشتباه» و «پیشنهادی بی‌اساس» بود». پزشکیان گلایه کرده و گفته که «قرار نبود این کار را بکنند، توافق کرده بودیم که امسال هم ارز دارو برقرار باشد و اگر تصمیمی درباره حذف ارز ترجیحی اتخاذ می‌شود در حوزه دارو نباشد و یارانه ارز دولتی دارو تداوم یابد». او می‌گوید که کمیسیون بهداشت و درمان مخالف حذف ارز ترجیحی دارو بود و در جریان بررسی بودجه سال 1401 هشدار داده بود که این تصمیم می‌تواند تبعات جدی برای سلامت جامعه داشته باشد.

سازندگی

دنیای اقتصاد/ تبخیر سوخت رشد اقتصادی

«دنیای اقتصاد» در تیتر یک امروز خود از تداوم سبقت استهلاک از سرمایه‌گذاری گفته و نوشته که «تشکیل سرمایه» طی ۱۰ سال نصف شد! این روزنامه اقتصادی در گزارشی با عنوان «تبخیر سوخت رشد اقتصادی» نوشته: «بررسی آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد سطح تشکیل سرمایه به قیمت‌های ثابت در سه‌ماه نخست سال۱۴۰۰ نسبت به سه‌ماه نخست سال‌۱۳۹۰ کمتر از نصف شده است. با این روند کاهشی برآورد می‌شود که در سال۱۴۰۰ برای سومین سال متوالی، میزان تشکیل سرمایه از استهلاک کمتر بوده است. این آمار در اقتصاد چه معنی دارد؟ رشد سرمایه‌گذاری سوخت اصلی رشد اقتصادی محسوب می‌شود. وقتی که این سوخت به مرور تبخیر شود و جایگزین نشود، باید منتظر بود که ماشین اقتصاد به مرور درجا بزند و نهایتا متوقف شود. با این روند، رشد اقتصادی در سال های آینده، در تله رشد پایین و منفی گرفتار خواهد شد.»

دنیای اقتصاد

صبح نو/ نباید معطل مذاکرات شد

«صبح نو» امروز سامانی به صفحه یک خود داده و از آن شلختگی سابق دور شده است. دیدار رهبری و مسئولان نظام و همچنین تاکید ایشان بر اینکه نباید معطل مذاکرات شد را عکس و تیتر یک کرده است. از سایر موضوعات مطرح روز نیز غافل نبوده و آنها را ضمن یکه طبقه‌بندی موضوعی در نوار پایینی صفحه دیده است. مثلا در سیاست روایت عباس‌زاده و مقتدایی از جلسه با علی باقری» را منتشر کرده و تیتر زده «فعلا؛ توقف مذاکرات». یا به ارائه طرح شفافیت قوای سه‌گانه و رسیدن آن به هیات رئیسه مجلس پرداخته است. 

این روزنامه اصولگرا البته گزارش دیگری هم دارد درباره وضعیت آلودگی هوا که آب پاکی را روی دستمان ریخته و نوشته » «گرد و غبار تا مرداد ماه مهمان ماست».

صبح نو

وطن امروز/ تورم کاهش یافته

«وطن امروز» مثل اغلب روزنامه‌های امروز سخنان دیشب رهبری در جمع مسئولان و کارگزاران نظام را عکس و تیتر یک کرده اما در انتخاب تیتر نگاه متفاوت‌تری داشته بو به جای اشاره به بحث مذاکره و اهمیت معطل آن نشدن، آن بخشی را تیتر کرده که رهبری گفتند «میدان تضعیف نشود».

این روزنامه اصولگرا در تیترهای کناری هم مطالب قابل توجهی دارد، مثلا  وضعیت تورم سال 1400 را بر پایه داده‌های مرکز آمار بررسی کرده و در گزارشی با عنوان «تورم روی دور کند» نوشته: «بر اساس گزارش‌های مرکز آمار، از مهر سال گذشته و پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم شتاب تورم کاهش یافته است».

در این گزارش آمده است: «راهکار تداوم کاهش نرخ تورم در کشور کنترل نقدینگی است. ... این بدان معناست که مجموعه‌های نظارتی و سیاست‌گذاری مانند بانک مرکزی باید سیاست‌هایی را اتخاذ کنند تا بر میزان تولید پول و خلق اعتبار نظارت بیشتری شود تا موازنه چاپ اسکناس و نقدینگی و همچنین نیاز جامعه به پول نقد به هم نریزد.»

وطن امروز


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها