غریب آبادی: ترور شهید سلیمانی لکه‌ای ننگ در کارنامه آمریکا است

کد خبر: 1171944

معاون امور بین‌الملل و حقوق بشر قوه قضائیه گروهک‌های تروریسی را ابزار امریکا دانست و گفت: لازم است قربانیان تحریم و ترور از امریکا شکایت کنند.

غریب آبادی: ترور شهید سلیمانی لکه‌ای ننگ در کارنامه آمریکا است

کاظم غریب آبادی در همایش بررسی ابعاد حقوقی جنایات دولت تروریست ایالات متحده آمریکا بر علیه مردم ایران که پیش از ظهر چهارشنبه در سالن اجتماعات دانشگاه بین‌المللی قزوین برگزار شد اظهار کرد: ما هرچه از جنایات آمریکا در خصوص ملت بگوییم باز هم کم گفته‌ایم.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین ابعاد جهاد تبیین، تبیین جنایات رژیم آمریکا در درون و برون کشور است و باید پیگیری حقوق سیاسی این جنایات باشیم.

معاون امور بین‌الملل و حقوق بشر قوه قضائیه بیان کرد: ابتدا لازم است ماهیت رژیم آمریکا را شناخته و سپس باید بدانیم آمریکا چه جنایاتی را علیه ایران داشته و در برابر این جنایت چه راهکارهایی پیش روی ما است.

وی با بیان اینکه آمریکا خود را مدعی و پرچمدار حقوق بشر می‌داند افزود: حقوق بشر پدیده نوین در جامعه بین‌المللی است و بعد از دو جنگ بین‌المللی به عنوان ابزار حقوقی ایجاد شده اما بیشتر در عرصه ابزار سیاسی به کار گرفته می‌شود و شاهد آن هستیم که افراد جنایت‌کار، خود مدعی حقوق بشر هستند از جنایت خود پشیمان نبوده و هنوز به این نتیجه نرسیدند که مردم نیز حق دارند.

این مسئول ادامه داد: ما مخالف حقوق بشر نیستیم بلکه موافق نیز هستیم چراکه ما ۱۴ قرن پیش در اصول دین مبین اسلام نیز حقوق بشر را داشته‌ایم.

مردم بی‌گناه قربانی حقوق بشر امریکایی

دبیر ستاد حقوق بشر با اشاره به اینکه مردم بیگناه از نبود حقوق بشر رنج می‌برند و قربانی حقوق بشر امریکایی شده‌اند عنوان کرد: امروز مدعیان حقوق بشر بزرگترین نقص کنندگان حقوی بشر هستند.

وی تصریح کرد: آمریکا در حالی که مدعی حقوق بشر است بزرگترین متجاوز و اشغالگر در عرصه جهانی است چنانچه در ویتنام ۴ میلیون و نیم را کشت که نیمی از این جمعیت مردم عادی بودند.

این مسئول تشریح کرد: جمعیت ۲ میلیون کشته شدگان عراق بر اثر تحریم که نیمی کودک بودند نیز توسط این رژیم انجام شد و زمانی که از وزیر وقت سوال کردند که طی این تحریم یک میلیون کودک جان خود را از دست داده است وی صریح بیان کرد که چنین اقدامی برای رسیدن به اهداف لازم بوده است.

وی تاکید کرد: ۳۰۰ هزار نفر بر اثر استفاده آمریکا از سلاح هسته‌ای جان خود را از دست دادند و این در حالی بود که اولین رژیم متوسل به استفاده از این سلاح، آمریکا بود.

غریب آبادی تاکید کرد: ۲۰۰ هزار نفر حوالی آمریکا در اثر تجاوزات امریکایی، ۷۰ هزار نفر در افغانستان و ۳۰ هزار نفر در حین استفاده کشور آمریکا از پهباد در ۳۰ کشور جان خود را از دست داده‌اند.

وی با اشاره به اینکه آمریکا با جنایت بنا شده ادامه داد: در زمان کشور سازی آمریکا حدود ۲ میلیون سیاه پوست آفریقایی براثر بردگی و یا به این علت که بدن ضعیفی داشتند توسط آمریکایی‌ها به دریا انداخته شدند.

دبیر ستاد حقوق بشر با بیان اینکه حمایت آمریکا از صهیونیست‌ها بی سابقه است عنوان کرد: تاکنون ۷۰ قطعنامه در سازمان ملل وتو شده به این معنا که آمریکا اجازه نمی‌دهد قطعنامه علیه اسرائیل تصویب شود و در مجموع عمومی و شورای حقوق بشر آمریکا رأی مخالف می‌دهد.

وی با بیان اینکه آمریکا پشت جنایات صهیونیست قرار گرفته است ادامه داد: آمریکا مدعی پرچم داری حقوق زنان را دارد و این در حالی است که طبق گزارش اخیر تیم تحقیق و تفحص وزارت دفاع بیش از ۱۳۵ هزار تعرض جنسی در ارتش آمریکا به زنان انجام شده است.

غریب آبادی ادامه داد: گزارشات مبنی بر این است که بیش از ۵۰۰ هزار شکایت در خصوص تعرض جنسی به زنان ثبت شده که به هیچیک رسیدگی نشده است.

سالانه هزار و ۸۰۰ زن در آمریکا به قتل می رسند

وی تاکید کرد: سالانه هزار و ۸۰۰ زن در آمریکا به قتل می‌رسند و طبق بررسی‌های دقیق مؤسسات آمریکایی بیش از ۷۰ درصد زنان آمریکایی تجربه خشونت جنسی، فیزیکی و جسمی دارند.

معاون امور بین‌الملل و حقوق بشر قوه قضائیه عنوان کرد: در اثر خشونت اسلحه، ۲۵ هزار نفر سالانه جان خود را از دست می‌دهند و این در حالی است که آمریکا خود را حامی حقوق بشر دانسته و در تلاش است تا این فرهنگ را به جهان صادر کند.

وی افزود: جنایت آمریکا به ایران یک جنایت بلند بالایی است که اگر بخواهیم به اختصار به مواردی اشاره کنیم باید به کودتای ۲۸ مرداد سال ۳۲ که خسارات متعدد مادی و معنوی به کشور متحمل شد که با مشارکت انگلیسی‌ها بود اشاره کنیم

این مسئول عنوان کرد: آمریکا بعد از انقلاب تمام ظرفیت و ابزار خود را برای مقابله یا به زعم خود تغییر نظام به کار گرفت و اموال ایران را در حوزه‌های مختلف مصادره و بلوکه کرد.

وی ادامه داد: آمریکا در جنگ تحمیلی حامی رژیم صدام بود و تحریک این رژیم برای مقابله با ایران را به عهده داشت که نتیجه این عمل، شهادت تعداد وسیعی از مردم بود که از این تعداد ۱۳ هزار شهید شیمیایی و همچنین ۱۰۰ هزار جانباز شیمیایی بودند.

وی یادآور شد: علاوه بر خسارات جنگ، خسارات ناشی از کشتی و سکوهای نفتی و پرونده موجود در دیوان لاهه و ۲۹۰ مسافر هواپیمایی نشان می‌دهد آمریکا روی جنایتکاران جهان را سفید کرده است.

این مسئول تشریح کرد: خسارت اقدامات جاسوسی، خسارات حمایت و اقدامات رژیم صهیونیستی علیه ایران، خسارات تحریم و بیش از ۳۰ تحریم یک جانبه که در صدر آن‌ها جمهوری اسلامی است از دیگر اقدامات آمریکا بوده که با منشور ملل متحد و حقوق بشر مغایرت دارد.

وی با بیان اینکه تحریم‌های یک جانبه آمریکا، حقوق بشر را نقض می‌کند عنوان کرد: در ایام کرونا آمریکا مارا از تجهیزات پزشکی و دارویی تحریم کرد در حالی که تجهیزات دارویی، پزشکی و واکسن جزئی از تحریم‌ها نبود اما از طریق کانال مالی وارد این جریان شد که به یقین مرگ هم وطنان ما بر اثر کرونا یا بیماری‌هایی نظر تالاسمی و پروانه‌ای که به داروهای دسترسی ندارند جزئی از جنایات آمریکا محسوب می‌شود.

این مسئول با اشاره به اینکه تحریم‌ها نوعی سلاح جنگی است تصریح کرد: طبق گزارش نماینده سازمان ملل طی ۱۰ روز اقامت در کشور تحریم‌ها تمام ابعاد زندگی مردم ایران را تحت تأثیر خود قرار داده چنانچه به دلیل تحریم‌ها ۵۶ میلیارد دلار در هر سال به دلیل عدم فروش نفت به کشور خسارت وارد می‌شود که آمریکا در این حوزه مسئولیت بین‌المللی دارد.

وی با اشاره به اینکه حدود ۳۰ نفر ایرانی به بهانه دور زدن تحریم‌ها توسط آمریکا دستگیر و در زندان هستند تصریح کرد: یک نفر از زندانیان ایرانی که ساکن کشور دیگری بوده نیز در زندان خانگی محبوس است و به دستور آمریکا ملزم به پرداخت هزینه اجاره محله آمریکا با مبلغ ۲ هزار و ۳۰۰ دلار و خدمات پزشکی دریافتی است و باید تکلیف این ایرانیان که در زندان‌های آمریکا هستند و یا در کشورهای اروپایی منتظر استرداد به آمریکا هستند مشخص شود.

ترور شهید سلیمانی لکه‌ای ننگ در کارنامه آمریکا است

دبیر ستاد حقوق بشر ادعای آمریکا علیه مبارزه با تروریست را دروغ محض دانست و تشریح کرد: حدود ۱۷ هزار نفر قربانی تروریستی‌ها شده‌اند و این در حالی است که گروهک‌های تروریستی توسط آمریکا حمایت و پشتیبانی شده و خدمات دریافت می‌کنند.

وی با بیان تحت محاکمه قرار گرفتن دو گروهک تروریستی تندر و نزار توسط ایران گفت: منافقین دست به اقدامات تروریستی می‌زنند و این گروهک‌ها ابزار آمریکا هستند که ما این گروهک‌ها را در هر کجای دنیا باشند مورد تعقیب ما قرار می‌گیرند و هیچ جای دنیا برای آنها امن نخواهد بود

معاون امور بین‌الملل و حقوق بشر قوه قضائیه مطرح کرد: ترور حاج قاسم لکه ننگ و جنایت بزرگی در کارنامه سیاه آمریکاست که پرونده رسیدگی به آن تشکیل شده و کیفر خواست آن به زودی اعلام می‌شود و در ادامه تمام کسانی که در این ترور دخیل بودند باید محاکمه شوند.

وی افزود: مقام مسئول دولتی خود اعتراف می‌کند که در این ترور دست داشته و دستور آن از اتاق عملیاتش صادر شده است که با این وجود نباید مصونیتی برای آن قابل شد.

این مسئول یادآور شد: دستگاه قضائی جمهوری اسلامی ایران در این زمینه مصمم است و ما از دولت عراق انتظار داریم هرچه سریع‌تر این پرونده را رسیدگی کنند چرا که حاج قاسم میهمان این کشور بود و هر چه سریع‌تر باید به این پرونده رسیدگی شود.

جنایت آمریکا برای مردم تبیین شود

این مسئول تصریح کرد: وظیفه ما در گام دوم انقلاب و جهاد تبیین، تبیین جنایات آمریکا است که در این راستا باید تمام اقشار از جمله رسانه‌ها، دانشگاهیان و مجامع دیگر فعالیت همراهی لازم را داشته باشند.

وی ادامه داد: باید در زمینه حقوقی و قضائی ظرفیت‌های داخلی و خارجی ایجاد کنیم که البته حدود یکسال است که اقدامات خوبی را در این زمینه با دستگاه‌ها انجام شده و اما لازم است قربانیان تحریم و تروریست علیه آمریکا شکایت کنند که از دولت محترم می‌خواهیم برای حمایت از قربانیان جنایات آمریکا جهت طرح شکایات در محافل بین‌المللی بودجه‌ای ایجاد نمایند.

وی گفت: قوانین مختلفی برای رسیدگی به جنایات وجود دارد که از ۱۳۶۸ تا ۱۳۹۹ بیش از ۹ قانون برای رسیدگی به جنایات آمریکا مصوب شده است.

این مسئول در پایان گفت: اعتقاد داریم رسیدگی به جنایات تروریست‌ها ابتدا باید از محافل خود آغاز کنیم که در این راستا لازم است برنامه‌هایی برای ایجاد مجتمع قضائی امور بین الملل با کادر تخصصی جهت رسیدگی به پرونده قربانیان جنایات آمریکا ایجاد شود که در این میان نقش وکلا در این مجتمع برای شناسایی و ترغیب شکایت بسیار مؤثر است./مهر

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها