خبر به روایت «فردا»

بحران گشت ارشاد؟ / عقب نشینی آژانس؟ / تناقضات آماری؟

کد خبر: 1175629

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

بحران گشت ارشاد؟ / عقب نشینی آژانس؟ / تناقضات آماری؟

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

اعتماد/ مطالبه جمع‌آوری گشت ارشاد

«اعتماد» نامه الیاس حضرتی، مدیر گروه رسانه‌ای «اعتماد» به ابراهیم رییسی و طرح مطالبه جمع‌آوری گشت ارشاد را تیتر یک کرده و نوشته: «حضرتی با بازخوانی مسیری که کشور طی سال‌ها و دهه‌های اخیر طی کرده، از روزهای «حساس» و «سرنوشت‌سازی» صحبت می‌کند که در تاریخ معاصر کشور در حال سپری شدن است. روزها و ساعاتی که مدیر گروه رسانه‌ای «اعتماد»، گذار سلامت از آنها را در گروی اتخاذ تصمیمات «سخت»، «دشوار» و «تاریخی» می‌داند؛ تصمیماتی که بخشی از مسوولیت‌های آن به‌طور مستقیم مربوط به رییس دولت است و می‌تواند بخشی از زخم‌های موجود را التیام بخشد. حضرتی مهم‌ترین بخش از این تصمیم تاریخی را مرتبط با برچیده شدن و جمع‌آوری گشت‌های ارشاد می‌داند که عملکرد آن باعث جریحه‌دار شدن قلب میلیون‌ها ایرانی شده است. ساختاری که هرچند با هدف ترویج فرهنگ حجاب و عفاف فعالیت‌های خود را آغاز کرد، اما در عمل نه‌تنها باعث بهبود شاخص‌های حجاب در کشور نشده، بلکه ضد اهداف اولیه خود نیز عمل کرده است.»

اعتماد

جوان/ نشانه‌های بسته شدن پادمانی

«جوان» محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان را عکس یک کرده و با تیتر «نشانه‌های بسته شدن پادمانی» نوشته: «اینکه قرار است در نیویورک اتفاق جدیدی درباره مذاکرات هسته‌ای بیفتد یا نه، معلوم نیست، ولی تا جایی که به ایران مربوط می‌شود، چنین اتفاقی دور از دسترس نیست، به خصوص که رئیس سازمان انرژی اتمی از «پیغام و پسغام»‌های آژانس درباره آمادگی برای بستن پرونده ایران خبر داده است.»

این روزنامه اصولگار با اشاره به اظهارات دیروز سخنگوی کرملین که به جای تعبیر «بن بست» از «وجود موارد» اختلافی صحبت کرد، نوشته: «روشن است که چشم انداز روس‌ها از مذاکرات، با موضع وندی شرمن که از بن بست در مذاکرات صحبت کرده، تفاوت زیادی دارد. ... طی دو روز گذشته، مجدداً صحبت‌ها درباره احتمال برون رفت از بن بست در حال جدی شدن است. هرچند این به معنی نزدیک بودن توافق نیست، ولی نشان می‌دهد که سفر رئیسی به نیویورک می‌تواند پلی برای خروج از بن بستی باشد که امریکایی‌ها آن را در فضای انتخابات نوامبر، تبدیل به محتوای مذاکرات کرده‌اند.»

جوان

شرق/ بهارستان مقابل «گشت»؟

«شرق» با اشاره به اینکه «نمایندگان به دنبال طرحی برای پایان‌دادن به روش‌های غیرقانونی و قهری مواجهه با مقوله حجاب هستند» در گزارشی که تیتر یک کرده با عنوان «بهارستان مقابل «گشت»؟» نوشته: «مجلس و نمایندگان روز گذشته به ماجرای مرگ مهسا امینی واکنش نشان دادند و نماینده چابهار هم از تدوین طرحی خبر داد که بر اساس آن از آزارهای گشت ارشاد جلوگیری شود. ... معین‌الدین سعیدی‌ گفته: «گشت ارشاد باعث روگردانی مردم از حجاب شده است. این گشت هیچ محمل قانونی ندارد ... گروهی از نمایندگان به دنبال آن هستند که با پایان تعطیلات مجلس طرحی را در این زمینه برنامه‌ریزی کرده تا مردم دیگر آزاری از گشت‌های ارشاد نبینند. برخی مسئولیت این فاجعه را متوجه شخص وزیر کشور می‌دانند،‌ اما به نظر من موضوع ریشه‌ای‌تر از عملکرد وزیر کشور است و باید سرچشمه‌ها را اصلاح کرد». 

در ادامه انی گزارش به نقل از نماینده سقز آمده است: «قطعا با این نوع حرکت‌ها و این شیوه برخورد با مسئله نه‌تنها به هدف خود نمی‌رسیم بلکه از هدف اصلی نیز دور می‌شویم. ما خواستار پیگیری جدی این موضوع هستیم و ابعاد آن باید روشن شود».

شرق

کیهان/ دیپلماسی فعال از شانگهای تا نیویورک

«کیهان» حضور رئیسی در مجمع عمومی سازمان ملل را مورد توجه قرار داده و نوشته: «نگاهی به عملکرد دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی، بیانگر اجرای ابعاد نوینی از دیپلماسی گفت وگومحور و منطبق با اصول بنیادین سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است. دولت رئیسی طی یک‌سال گذشته از عمر خود بر اصل همگرایی منطقه ای، رفع سوء تفاهم میان همسایگان، توسعه و گسترش روابط با همه کشور‌های غیرمتخاصم با اولویت همسایگان تأکید داشته است. تقویت جایگاه ایران در سازوکار‌های مستقل بین المللی مانند سازمان همکاری‌های شانگهای، ایفای نقش مثبت در نشست‌های چندگانه همسایگان افغانستان، حضور ایران در بریکس پلاس و حضور فعال در ششمین دور نشست سران کشور‌های حاشیه دریای خزر که با استقبال شایان توجه و پاسخ‌های مثبت متقابل همراه بوده، نشان می‌دهد تغییر ریل در مدیریت اجرایی کشور سیاست خارجی جمهوری اسلامی را از انفعال خارج و به دیپلماسی فعال خارجی تبدیل کرده که در قالبی چند بعدی در حال پیشرفت است. ... در چنین شرایطی اولین سفر و تجربه حضور سیدابراهیم رئیسی به نیویورک و مقر سازمان ملل در حالی انجام می‌شود که ... سخنرانی از تریبون این سازمان همیشه مورد توجه جامعه جهانی بوده است.»

کیهان

آرمان ملی/ وضعمـــــان روی کاغذ خـــــوب است

«آرمان ملی» در گزارشی که تیتر یک کرده به بررسی تناقضات آماری پرداخته و با عنوان «وضعمـــــان روی کاغذ خـــــوب است» نوشته: «وصول درآمدهای نفتی و تحقق درآمدهای مالیاتی به‌همراه کاهش نرخ تورم از جمله آمارهای اعلام شده از سوی دولت در 5 ماه نخست سالجاری بوده که بنا به گفته کارشناسان هر یک ناقض دیگری بوده است و در حقیقت چیزی جز بازی با آمارها نبوده و نیست چراکه مدیر کل دفتر مطالعات بخش عمومی وزارت اقتصاد با تشریح وضعیت تحقق درآمدهای دولت در 4 ماهه نخست سالجاری از کسری بودجه خبر داده و دولت را به انضباط مالی دعوت کرده است این درحالی است که با وجود اعلام افزایش درآمدهای دولت ازمحل وصول درآمدها نفتی و تحقق درآمدهای مالیاتی اما همچنان نسبت به سهم 4 ماهه از رقم مصوب در بودجه سال 1401 عقب هستیم و با کسری بودجه مواجه هستیم.»

آرمان ملی

ایران/ تلاش برای ناامنی‌کردستان و اغتشاش در تهران

«ایران» در تیتر یک امروز خود از «تلاش برای ناامنی‌کردستان و اغتشاش در تهران» گفته و نوشته: «درحالی که رئیس جمهور و رئیس قوه قضائیه بر پیگیری دقیق ماجرای فوت مهسا امینی تأکید کردندروز گذشته برخی افراد و گروه‌های تروریستی وارد فاز عملیاتی اقدامات ضد امنیتی شدند».

این روزنامه دولتی در شرح اتفاقات دیروز نوشته: «عصر دیروز برخی افراد که تعدادشان به هزار نفر می رسید در تهران، بلوار کشاورز  و برخی خیابان‌های اطراف با نیروهای انتظامی درگیر شدند.  برخی افراد حاضر در تجمعات دانشگاه های تهران ، امیرکبیر، علامه طباطبایی و  شهید بهشتی  شعارهای هنجارشکنانه سردادند.  در شهر دیواندره در استان کردستان  آشوبگران و اغتشاشگران به مقر و خودروهای پلیس حمله کردند.  عبدالله مهتدی، دبیرکل حزب تروریستی وتجزیه‌طلب کومله در توئیتی خواستار آن شد که  اعتصاب عمومی تهران و شهرهای بزرگ و کوچک ایران را در برگیرد.  شبکه اینترنشنال وابسته به عربستان سعودی  آنتن زنده خود را در اختیار چندین نفر از اعضای کمیته مرکزی حزب تجزیه‌طلب کومله قرار داد و خواستار اغتشاش  و ناامنی در سایر شهرها و استان‌های ایران شد».

ایران

هم‌میهن / زمان تعیین تکلیف گشت ارشاد

«هم میهن» جلد امروز خود را به گشت ارشاد اختصاص داده و از زمان تعیین تکلیف آن را می‌گوید، اشاره‌اش نیز به بررسی طرح پیشنهادی ستاد امر به معروف و برخی نمایندگان مجلس است. 

این روزنامه اصلاح‌طلب به نقل از علی تقی‌زاده، مدرس حقوق و نماینده مجلس ششم، نوشته: «جرم انگاری ماهواره موفق نبود چون با باور عمومی جامعه همخوانی نداشت. در حوزه حجاب هم وضعیت چنین است و اگر بخواهد قانون وضع شود، پیشاپیش مشخص است که ناکارآمد است. من به عنوان شهروند دانشگاهی توصیه نمی‌کنم به سمت جرم‌انگاری بروند. این مسائل فرهنگی است و راهکار فرهنگی دارد».

این روزنامه اصلاح‌طلب همچنین به نقل از امیرحسین جلالی، عضو انجمن علمی روان‌پزشکان ایران نوشته: «سیاست گذاران باید به این مساله دقت کنند، وقتی نام نهادی که باید پاسبان امنیت عمومی باشد. بازنمود آن در اذهان عمومی خلاف آن می‌شود. این مساله برای انسجام اجتماعی و امنیت عمومی و برای قوام اجتماعی یک تهدید بسیار بزرگ روانی است و دود آن بیشتر از آن که به چشم مردم برود. چنین نهادهایی را تهدید می‌کند.»

هم میهن

صبح نو/ پیغام آژانس

«صبح نو» مسائل اختلافی بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی را سوژه گزارشی که عکس یک شده، کرده است. از این رو تصویری از گپ و گفت محمد اسلامی و رافائل گروسی انتخاب و با عنوان «پیغام آژانس» نوشته: «رئیس سازمان انرژی اتمی از احتمال حل و فصل موضوع پادمان خبر داد».

این روزنامه اصولگرا صحبت‌های دیروز محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه خطاب به خانواده مهسا امینی را نیز در صفحه یک دیده و تیتر زده: «نتیجه بررسی‌ها بدون هیچ ملاحظه‌ای اعلام می‌شود».

صبح نو البته در نوار پایینی صفحه یک خود به سایر موضوعات داغ سیاسی و غیر سیاسی پرداخته است. مثلا از «سایه مذاکرات بر نشست ملل متحد» گفته و «پایان کار ستاری پس از یک دهه». همچنین از راهیابی فیلم سینمایی «جنگ جهانی سوم» به عنوان نماینده ایران به معتبرترین جشنواره فیلم دنیا یعنی اسکار نوشته است.

صبح نو

سازندگی/ بحران گشت ارشاد

«سازندگی» تیتر زده «بحران گشت ارشاد» و آخرین اخبار و اظهارنظرها پیرامون درگذشت مهسا امینی را آورده است. از دستورات اژه‌ای برای پیگیری گرفته تا توضیحات سردار رحیمی.

این روزنامه اصلاح‌طلب در سرمقاله نیز به قلم مصطفی هاشمی‌طبا و با عنوان «گشت ارشاد یا گشت اقدام» نوشته: «علمای دینی و مسئولان دولتی با توجه به نیاز امروز جامعه تعریف دوباره‌ای از حجاب ارائه کنند». هاشمی طبا نوشته: «مساله حجاب در جامعه ما هم درگیر کج سلیقگی‌های داخلی است و هم بدون شک اسیر طراحی‌ای است که خارج از کشور می‌شود. این حوزه میدان بازی افراد و جریان‌هایی از خارج از کشور ما شده و این مساله کاملا روشن و قابل ملاحظه است و حتی در رسانه‌های خود تاکید دارند. اگر دولت در قبال این مسائل ایستادگی کند، دولت ظالم خوانده می‌شود و اگر رها کند جامعه به سمت عجیبی حرکت می‌کند.»

وی در ادامه آورده است: «خلا اصلی در این حوزه این است که ما مقررات لباس پوشیدن در کشور نداریم و باید در ابتدای امر یک چارچوب و مقررات جامع برای لباس پوشیدن در کشور تدوین کنیم.»

سازندگی

وطن امروز/ هشدار به دروغ‌پردازان

«وطن امروز» در تیتر یک امروز خود به ماجرای فوت مهسا امینی پرداخته و با تیتر «هشدار به دروغ‌پردازان» اظهارات رئیس قوه قضاییه و فرمانده انتظامی تهران را بازنشر کرده است.

این روزنامه اصولگرا سفر رئیسی به نیویورک و سخنرانی که قرار است در سازمان ملل داشته باشد یا مصاحبه‌ها و دیدارهای جانبه‌ای آن را در گزارشی با عنوان «دفاع بدون لکنت» پوشش داده است. وطن امروز در این گزارش از تیتری استفاده کرده که اگر یک روزنامه اصلاح‌طلب زده بود می‌شد تصور کرد به گاف‌های کلامی رئیسی جمهور کنایه می‌زند اما به کار بردن آن از سوی یک روزنامه همسو با دولت قابل توجه است.

وطن امروز در گزارش دیگری هم با تیتر «آژانس عقب‌نشینی کرد؟» به این اشاره کرده که «رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: پیغام‌هایی که از طرف آژانس آمده، نشان می‌دهد قصد بستن پرونده ۳ مکان ادعایی را دارند. امیدواریم صادق باشند و بیش از این وقت خود را تلف نکرده و فکر نکنند با چنین مواردی می‌توانند فشار حداکثری اعمال کنند.»

وطن امروز

دنیای اقتصاد/ کارآیی ابزار پولی در تحریم

«دنیای اقتصاد» در تیتر یک امروز خود به روسیه، تحریم‌هایش و تاکتیک‌هایش باری ثبات قیمت‌ها پرداخته و نوشته: « برخی این ادعا را مطرح می‌کنند که در زمان تحریم ابزارهای متعارف و نظریه‌های پولی، کارآیی شرایط طبیعی را ندارد و باید از روش‌های جایگزین برای مهار تورم بهره برد. روسیه یکی ‌از کشورهایی است که در ماه‌های اخیر تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار گرفته است‌، اما اجرای سیاست‌های مناسب پولی تحت رهبری الویرا نابیولینا، رئیس‌کل بانک مرکزی روسیه کارآیی ابزار پولی را حتی در زمان تحریم به خوبی نشان داد. پس از افزایش انتظارات تورمی، نرخ بهره در روسیه تا ۲۰درصد افزایش پیدا کرد؛ اما با کاهش انتظارات تورمی، رویه کاهش نرخ بهره آغاز شد و اخیرا به سطح ۵/ ۷درصد رسیده است. نابیولینا در جدیدترین موضع‌گیری، معتقد است که دیگر ظرفیت خالی برای کاهش نرخ بهره وجود ندارد و درنتیجه سیاست‌های پولی باتوجه به انتظارات تورمی جدید تنظیم خواهد شد. بانک مرکزی مستقل روسیه علاوه بر تکمیل سیاست کارآمد پولی، این نگرانی را دارد که مسیر تورم، افزایشی شود؛ به همین دلیل نرخ بهره را متناسب با رفتار خانوارهای روسی تنظیم می‌کند.»

دنیای اقتصاد

جام‌جم/ صدای طبل جنگ‌داخلی در آمریکا

«جام‌جم» در بحبوحه این همه خبر و ماجرای داغ داخلی نگران جنگ داخلی در آمریکا است! این روزنامه اصولگرا در تیتر یک امرو خود با عنوان «صدای طبل جنگ‌داخلی در آمریکا» نوشته: «نشانه‌های آشوب و جنگ داخلی در آمریکای امروز بیش از قبل نمود پیدا کرده است. در سال ۲۰۲۰، زمانی که انتخابات ریاست جمهوری این کشور با چاشنی ابهام و آشوب برگزار شد، بسیاری از جامعه‌شناسان آمریکایی معتقد بودند شکاف‌های داخلی در این کشور از سطح دوگانه سازی حزبی فراتر رفته و به نوعی هویت و مؤلفه‌های تشکیل دهنده جامعه آمریکایی را درگیر خودساخته است. البته صدای این جامعه شناسان به مانند صدای افرادی مانند رکس تیلرسون، وزیر خارجه سابق آمریکا  که حتی قبل از برگزاری انتخابات سال ۲۰۲۰ سخن از جنگ داخلی در آمریکا به میان می‌آوردند، شنیده نشد. ... در چنین فضایی استقلال‌خواهی ساکنان کالیفرنیا و تگزاس از ایالت فدرال بیشتر به نوعی شوخی تشبیه می‌شود ... رئیس‌جمهور سابق آمریکا هشدار داده است محاکمه و حذف وی از معادلات قدرت، عواقب و تبعات سختی را برای آمریکا در پیش خواهد داشت. منظور او دقیقا همان  جنگ داخلی است.»

جام جم

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها