خبر به روایت «فردا»

گشت ارشاد، لغو کنسرت، سانسور و سایر قضایا

کد خبر: 1163508

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

گشت ارشاد، لغو کنسرت، سانسور و سایر قضایا

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

ایران/ سلیقه‌ علیه مجوزهای قانونی

«ایران» بیست و نهمین سفر استانی رئیسی که مقصد آن استان مرکزی بود را عکس یک کرده. در گزارشی که تیتر یک شده اما به ماجرای لغو کنسرت‌ سیروان خسروی در اهواز که طی روزهای گذشته حواشی بسیاری به همراه داشت، پرداخته است. این روزنامه دولتی در این گزارش خود را در طرف شاکی قرار داده  و با عنوان «سلیقه‌ علیه مجوزهای قانونی» نوشته: «شورای تأمین مسئولیت تسهیل امور در یک استان را بر دوش می‌کشد، بنابراین چه شده که این‌چنین چندهزار نفر را در سردرگمی فرو برده و برای نظام اسلامی، هزینه‌ای این‌چنینی تراشیده است؟ ‌وقتی شورای تأمین از حساسیت‌های بالای آیت‌الله رئیسی در مخالفت با مجوزها و قوانین وزارت ارشاد مطلع است آن‌وقت چطور حاضر شده به شکلی تک‌بعدی به غائله‌ای ورود کرده و درحالی که تقریباً تمام کشور، این روزها درگیر برگزاری کنسرت و تورهای موسیقی است، مردم این شهر فرهنگی را از تماشای کنسرت محروم کند؟»

روزنامه ها اول مرداد

اعتماد/ سخنرانی را بر‌هم زدند

«اعتماد» تیتر یک امروز خود را به حواشی همایش «مسائل و مطالبات زنان در قرن جدید» که کمیته زنان خانه احزاب برگزار کرد پرداخته و با اشاره به اعتراضاتی که در زمان سخنرانی الهه کولایی مطرح شد و به خاموش کردن میکروفن او انجامید، نوشته: «این در حالی است که الهه کولایی با لحنی مشفقانه تلاش داشت این واقعیت را به گوش مدیران اجرایی و تقنینی برساند که مشکلاتی چون مهاجرت زنان نخبه، گشت‌های ارشاد، برخوردهای سلبی با مسائل زنان و... ظرفیت‌های کشور در این بخش را در مسیر اتلاف قرار داده است و باید فکر عاجلی برای آن کرد.» این روزنامه اصلاح‌طلب همچنین گفت‌وگویی با فاطمه راکعی دارد که می‌گوید: «یک مقام مسوول دولتی در سطح معاون وزیر ورزش و جوانان، اظهارنظری درباره زنان داشته که من شرم می‌کنم، این الفاظ را به کار ببرم. ... .چه کسی به این افراد، اجازه چنین رفتارهای بی‌ادبانه و ضد زنی می‌دهد. این فرد آیا خانواده ندارد. شخصیت همسر و مادر و دختر خود را هم این‌گونه می‌بیند؟این چه لحنی است که این‌گونه درباره زن ایرانی سخن می‌گوید و هیچ هراسی هم ندارد.»

روزنامه ها اول مرداد

جوان/ اجرای قانون حجاب، بدون سیاسی‌کاری

«جوان» بخش عمده‌ای از صفحه یک امروز خود را به سفر استانی رئیسی اختصاص داده است اما این به معنی غفلت از سایر موضوعات سیاسی و اجتماعی روز نیست. مثلا این روزنامه اصولگرا در یکی از گزارش‌های خود با عنوان «اجرای قانون حجاب، بدون سیاسی‌کاری» نوشته: « شرایط کنونی جامعه به واسطه کم‌کاری و اغفال سایر نهاد‌های ذی‌ربط به خصوص نهاد‌های مسئول در حوزه فرهنگ‌سازی و ذائقه‌سازی و با توجه به سیاسی‌سازی مقوله عفاف و حجاب به خصوص از سوی سیاسیون، نیازمند بازطراحی از گشت ارشاد هستیم، چراکه اجرای قانون نیازمند مقبولیت اجتماعی است.» این روزنامه اصولگرا در اداممه به نقد پویش «من محجبه‌ام و با گشت ارشاد مخالفم» پرداخته و نوشته: «پویشی که معلوم نیست طراحان اولیه آن چه کسانی هستند و اهداف پشت پرده آن چیست. به خصوص اینکه در شرایط کنونی جامعه این محجبه‌ها هستند که با وجود زندگی در جامعه‌ای با قانون حجاب برای زیست مؤمنانه خود با محدودیت‌های متعدد مواجهند. این پویش و حرکت‌هایی نظیر آن، زمانی شک‌برانگیزتر می‌شود که واکنش جریانات سیاسی خاص به ماجرا را مورد واکاوی قرار دهیم».

روزنامه ها اول مرداد

شرق/ سانسور با کمی هم والیبال

«شرق» در شماره امروز خود بیش از سیاست به فرهنگ و هنر و مسائل اجتماعی پرداخته است. از گفت‌وگو با علی رهبری به بهانه حضور در سن‌پترزبورگ و اجرا در سالن تاریخی مارینسکی تا معضلاتی در تامین شیرخشک و گشت ارشاد و مجازات یک آزارگر جنسی و ... . در این بین اما گزارشی هم دارد که به حواشی پخش مسابقه والیبال از رسانه ملی پرداخته است. این روزنامه اصلاح‌طلب با عنوان «شبی که تلویزیون اعصاب همه را خرد کرد» نوشته: «این برای اولین بار نبود که تصاویر مسابقات ورزشی در تلویزیون ایران با سانسور و بریده‌بریده پخش می‌شد. حدودا دو هفته پیش همین بازی ایران و لهستان در مرحله گروهی هم به این سرنوشت دچار شده بود و مورد انتقاد قرار گرفت. اتفاقات پنجشنبه‌شب اما در مقایسه با بازی 14 تیرماه هم یک زیاده‌روی محسوب می‌شد و قابل مقایسه با نحوه پخش مسابقات والیبال در گذشته نبود‌. گروهی نوشتند که پنجشنبه‌شب شاهد «سانسور با کمی والیبال» بودند. عده‌ای از صداوسیما خواستند اگر قرار است بازی‌ها را این‌گونه پخش کند بهتر است اصلا پخش نکند».

روزنامه ها اول مرداد

کیهان/ مسکن‌های درحال ساخت

«کیهان» سفر رئیسی به استان مرکزی را با چندین عکس و تیتر «استقبال پرشور کارگران کارخانه احیا شده هپکو از رئیس جمهور» پوشش داده است. در تیتر یک هم به اظهارات وزیر مسکن مبنی بر اینکه «یک میلیون و 350 هزار مسکن در حال ساخت است» استناد کرده و نوشته: « سه روز قبل یکی از رسانه‌های مکتوب در گزارشی تحت عنوان «سقوط تاریخی تولید مسکن» با استناد به آنچه آمار اختصاصی عنوان شده بود وضعیت ساخت‌وساز مسکن در شهر تهران را مورد بررسی قرار داده بود. در بخشی از این گزارش ادعا شده بود: «تیراژ تولید مسکن در فصلی که گذشت، حتی نسبت به برش فصلی رکود تاریخی تولید مسکن در سال 1401 هم 42 درصد افت کرده و پایتخت از کف تاریخی خانه‌‌‌سازی هم دوباره سقوط کرده است.» ... وزیر راه و شهر‌سازی گفت: بیش از 10 برابر سال‌های گذشته در شهر تهران پروانه ساختمانی صادر شده و در کل کشور هم یک میلیون و 358 هزار واحد در حال ساخت است که در چند ماه آینده به دو میلیون واحد می‌رسد.»

روزنامه ها اول مرداد

آرمان ملی/ گشت ارشـاد در ایستگـاه آخـر؟

«آرمان ملی» در گزارشی که امروز تیتر یک کرده با اشاره به اینکه از سوی مجلس هم صداهای در نقد گشت ارشاد شنیده می‌شود، تیتر زده: «گشت ارشـاد در ایستگـاه آخـر؟» و نوشته: « انتقاد بیش از موافقت است و بخشی از موافقان دیروز با مشاهده آنچه گذشت، سکوت را ترجیح‌ می‌دهند. انتقادات زمانی از محدوده مردم عادی خارج شد که کلیپی از برخورد یکی از واحدهای انتظامی منتشر شد. در آن کلیپ زنی میانسال از ماموران پلیس درخواست می‌کرد تا دختر وی را به دلیل بیماری از خودرو گشت پلیس پیاده کنند البته بازرسی نیروی انتظامی تهران با دعوت از زن میانسال از وی به صورت حضوری دلجویی کرد» ... اما این دلجویی پایان ماجرا نبود چنانکه در شبکه‌های اجتماعی کمپین‌هایی شکل گرفت که این بار زنان محجبه هم در پویش «من محجبه‌ام و با گشت ارشاد مخالفم» حضور داشتند.»

این روزنامه اصلاح‌طلب همچنین گفت‌وگویی دارد با محمد هاشمی درباره سال‌های مدیریت در صدا و سیما. او می‌گوید: «پخش اعترافات سیاسی خلاف نظر امام(ره) بود».

روزنامه ها اول مرداد

صبح نو/ ابرپروژه ضدتحریم

«صبح نو» عکسی که رئیسی با پوتین و اردوغان در جریان اجلاس آستانه در تهران انداخت را عکس یک کرده و در پرونده‌ای که با عنوان «ابرپروژه ضد تحریم» منتشر شده، به بررسی ابعاد مختلف تفاهم‌نامه 40 میلیارد دلاری تهران – مسکو پرداخته است.

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری هم با اشاره به اینکه «نشست تهران در ادلب به بار نشست» درباره «بازگشایی جاده «ام4» از سوی ترکیه» نوشته است. 

صبح نو نیز از موضوع حجاب و حواشی مربوط به آن غفلت نکرده و سرمقاله امروز را به این موضوع اختصاص داده است. 

روزنامه ها اول مرداد

سازندگی/ افزایش نقدینگی و تورم

«سازندگی» در صفحه یک امروز خود استفاده از عکس و کارتون و طرح را کنار گذاشته و یک 5 بزرگ و قرمز نوشته است. اشاره‌اش به 5 هزار هزار میلیارد تومان نقدیندگی است. این روزنامه اصلاح طلب نوشته: «نقدینگی سقف 5 هزار هزار میلیارد تومانی را پشت سر گذاشت. روزی 4 هزار میلیارد تومان به نقدینگی کشور اضافه می‌شود. وقتی حجم پول به این شدت افزایش پیدا می‌کند اما مقدار پول خارجی در اقتصاد ما افزایش نمی‌یابد به این معناست که ارزش پول ما در حال کاهش است. این رفتار به بی‌ثباتی مالی در کشور دامن می‌زند و تورم را بالا می‌برد.»

روزنامه ها اول مرداد

دنیای اقتصاد/ قیمت‌گذاری در مارپیچ اداری

«دنیای اقتصاد» شیوه جدید تعیین قیمت کالاها را در تیتر یک امروز خود بررسی کرده و با عنوان «قیمت‌گذاری در مارپیچ اداری» نوشته: «سازمان حمایت شیوه جدید تعیین قیمت کالا را اعلام کرد. ... این شیوه‌نامه نشان می‌دهد که دولت نه تنها عزمی برای کاهش دخالت در بازار ندارد، بلکه به دنبال مداخله بیشتر با بوروکراسی طویل‌تر است. بر اساس شیوه جدید تعیین قیمت کالا، فرآیند قیمت‌گذاری بعد از پیشنهاد‌های صنوف و کارخانه‌داران توسط دفاتر تخصصی وزارتخانه‌های جهادکشاورزی و صنعت، معدن و تجارت به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان اعلام می‌شود. سپس بعد از بررسی به کمیسیون اقتصادی دولت ارجاع و بعد از بررسی مجدد و تایید محتوای پیشنهاد در ستاد تنظیم بازار تصویب می‌شود و سپس به استحضار ریاست‌جمهوری رسیده و بعد از تایید نهایی اعلام رسمی خواهد شد.»

روزنامه ها اول مرداد

 


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها