خبر به روایت «فردا»

کارنامه 9 ماهه دولت به روایت روزنامه دولت/ گزارش آژانس؛ از احتمال صدور قطعنامه تا لزوم بازنگری در روابط

کد خبر: 1151121

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

کارنامه 9 ماهه دولت به روایت روزنامه دولت/ گزارش آژانس؛ از احتمال صدور قطعنامه تا لزوم بازنگری در روابط

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

کیهان/ لزوم بازنگری در همکاری با آژانس

«کیهان» به بهانه گزارش اخیر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از لزوم بازنگری در همکاری با آژانس گفته و در گزارشی که تیتر دو کرده، نوشته است: «هم‌زمان با گمانه‌زنی‌ها درخصوص به بن‌بست رسیدن مذاکرات هسته‌ای بین ایران و 1+4 و همچنین افزایش فشار غرب علیه جمهوری اسلامی ایران، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که یک نهاد فنی، حقوقی و کارشناسی است، طبق رویه سیاسی مسبوق به سابق، با انتشار دو گزارش غیرسازنده و خصمانه درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران ادعاهای جعلی و ساختگی رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی ایران را مطرح کرد.»

در این گزارش آمده است: «به نظر می‌رسد دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران باید ضمن هشیاری نسبت به تله‌گذاری غربی‌ها، بر برجسته‌سازی روند همکاری صادقانه ایران با آژانس متمرکز شود و ضمن اعتبارزدایی از گزارش‌های جعلی مبتنی بر داده‌های غلط صهیونیست‌ها، در همکاری با آژانس که قرار است گزارش‌هایش دستمایه تصمیمات شورای حکام قرار گیرد، بازنگری کند.»

کیهان

شرق/ رفاقت معکوس روسیه و چین

«شرق» در گزارشی که تیتر یک کرده از «رفاقت معکوس روسیه و چین» گفته و ضمن هشداری راهبردی به برنامه‌ریزان اقتصادی، نوشته: «سرمایه‌گذاران چینی و روس، کشورهای عربی را به جای ایران انتخاب کردند». در این گزارش آمده است: «اواخر دی‌ماه سال گذشته احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، خبر داد ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری، برای امضای قرارداد 15 میلیارد دلاری آب‌شیرین‌کن‌های هسته‌ای و خرید هزار لوکوموتیو و قراردادهای مشترک برای ساخت پالایشگاه و سوئیفت‌های مالی به روسیه رفته است و رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی، خبر داد قرار است روسیه در پروژه‌های حمل‌ونقلی زیادی از‌جمله راه‌آهن مهم آستارا‌-رشت سرمایه‌گذاری کند. جواد اوجی، وزیر نفت نیز سال گذشته خبر داد که قرار است چینی‌ها 15 تا 20 میلیارد دلار در میادین نفت و گاز ایران سرمایه‌گذاری کنند. ... اتاق‌های بازرگانی مشترک ایران و روسیه اعلام می‌کنند نه چینی‌ها و نه روس‌ها هیچ‌کدام برای سرمایه‌گذاری به ایران نیامده‌اند و در مقابل، چین و روسیه سرمایه‌های زیادی را به کشورهای عربی برده‌اند.»

شرق

ایران/ سرانجام 7 ماموریت ویژه

«ایران» صفحه یک متفاوتی دارد و همه نیم‌تای نخست را به بررسی کارنامه دولت در نه ماه نخست فعالیت اختصاص داده است. از متن به جای عکس استفاده کرده و با تیتر «سرانجام 7 ماموریت ویژه» عملکرد دولت رئیسی در زمینه‌های واکسن، یارانه، تحریم‌شکنی، دیپلماسی، بازگشایی مدارس، شفافیت و آزادسازی حریم دریاها بررسی کرده است. روزنامه دولت نوشته: «جهش در واکسیناسیون و مقاوم‌سازی ایرانیان مقابل کرونا، جهش در واردات واکسن مورد نیاز و زمینه‌سازی جهادی برای تحقق پویش سراسری واکسیناسیون بود ... دولت سیزدهم  حدود 9 ماه پس از فعالیت خود، اصلاحات اقتصادی را آغاز کرد که طی آن، هم زمینه‌های فساد و رانت گسترده برچیده شد، هم یارانه‌های نقدی واریزی به حساب سرپرستان خانوار تا 8 برابر افزایش یافت که همین امر زمینه‌ساز رفع فقر مطلق در کشور شد. ... آمارهای متعددی که نهادهای داخلی و خارجی از فروش نفت ایران زیر سایه تحریم‌های سنگین امریکایی منتشر می‌کردند، نشان داد که دولت تا چه اندازه در این مسیر موفقیت بزرگی را حاصل کرده است.» 

ایران

آرمان ملی/ تنها راه احیای برجام

«آرمان ملی» گفت‌وگویی دارد با صباح زنگنه تحلیلگر روابط بین‌الملل که با عنوان «ایران و امریکا از «درخواست های حداکثری برجام » کوتاه بیایند» عکس یک شده است. صبح زنگنه در این مصاحبه می‌گوید: « تنها مسیری است که می‌تواند برجام را به نتیجه برساند این است که طرفین به راه‌حل‌های میانه فکر کنند و درنهایت به راه‌حل‌های موقت رضایت بدهند. تنها در چنین شرایطی است که هر دو طرف به خواسته‌های خود دست پیدا می‌کنند. از یک‌سو ایران با گشایش‌هایی در زمینه تحریم‌ها و اقتصاد خود مواجه می‌شود و می‌تواند برخی از مشکلات خود را حل کند و از سوی دیگر آمریکا می‌تواند اعتبار از دست‌رفته خود درباره برجام را که با خروج ترامپ از برجام صورت گرفت را دوباره به دست بیاورد. من معتقدم این راه‌حل همچنان بهترین راه و حل و شاید تنها راه‌حل باشد که برجام را از محاق بیرون بیاورد».

آرمان ملی

وطن امروز / اتهامات و ادعاهای جدید

«وطن امروز» گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را حاوی اتهامات و ادعاهای جدید علیه ایران می‌داند و با عکس کردن رافائل گروسی در گزارشی که عکس یک کرده، نوشته است: «یک هفته مانده به برگزاری نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گزارش ضدایرانی رئیس این نهاد در رسانه‌ها منتشر شد؛ گزارشی که می‌تواند یک حربه فشار علیه ایران و امتیازی برای آمریکا به حساب آید.» در این گزارش آمده است: «گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را می‌توان گروکشی رافائل گروسی علیه کشورمان به نفع آمریکا دانست. لحن و ادعاهای گزارش و به موازات آن زنده نگه داشتن احتمال صدور قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام آن هم در شرایطی که آینده برجام وابسته به تصمیم سیاسی کاخ سفید است، امتیاز آژانس به واشنگتن برای افزایش فشار به تهران در راستای تحمیل یک توافق ضعیف و حداقلی است.»

ابطحی

اعتماد/ اصلی‌ترین مساله زنان

«اعتماد» تیتر یک امروز خود را به تاکید رئیس قوه قضاییه بر لزوم تغییر قانون مطبوعات اختصاص داده است. این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری اما نامه سرگشاده کمیسیون زنان بنیاد باران خطاب به «انسیه خزعلی» معاون زنان ریاست جمهوری را منتشر کرده و تیتر زده: «اصلی‌ترین مساله زنان این سرزمین تامین امنیت است». در این نامه آمده است: «اکنون که در دهه پنجم انقلاب اسلامی به سر می‌بریم مطالبات انباشته شده زنان روز به روز بیشتر و بیشتر می‌شود. ... اکنون پس از طی نزدیک به نیم قرن آنان همچنان نیازمند طرح مطالبات هستند چرا که پاسخ‌های درخور هنوز برای آنان ارایه نشده و شکاف جدی میان خود به عنوان زنان این سرزمین و تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها می‌بینند. زنان این سرزمین اصلی‌ترین مساله خود را امنیت می‌دانند امنیت در جامعه و خانواده و این میسر نمی‌شود مگر آنکه ریشه‌های خشونت علیه زنان از نظر فرهنگی و قانونی خشکیده شود .»

اعتماد

جوان/ رها شدن از طناب برجام

«جوان» در یکی از گزارش‌های امروز خود با عنوان «اقتصاد در حال رها شدن از طناب برجام» نوشته: «با گذشت کمتر از یک‌سال از عمر دولت سیزدهم، حساسیت‌های برجامی اقتصاد تا حد زیادی کاهش یافته است و دولت کنونی سیاست‌هایی را در اقتصاد اعمال کرده که مذاکرات هسته‌ای همچون فرمان، مسیر نتیجه این سیاست‌ها را مشخص نمی‌کند. ... وزارت خزانه‌داری امریکا، تحریم نفت را به این جهت اعمال کرد که بودجه کشور را با چالش مواجه کند و در کنار آن با اطلاع از هزینه واردات کالا‌های اساسی، دست کشور را در حوزه ارزی و اعمال سیاست‌های جدید ارزی ببندد، اما دولت سیزدهم با اصلاح یارانه‌ها ارز ترجیحی زمینه‌ای ایجاد کرد تا قیمت کالا‌های وارداتی واقعی شود و تولید‌کنندگان داخلی فرصتی بیابند تا در جریان تولید این کالا‌ها ورود کنند که این روند افت ارزبری از کشور را به همراه دارد. در این میان بی‌شک در اثر اعمال سیاست مذکور اتفاقاتی در بازار رخ می‌دهد که تورم یکی از آنهاست، اما این تورم جنسش، جنسی نیست که نتوان آن را در میان‌مدت کنترل کرد.»

جوان

سازندگی/ فشار حداکثری علیه روسیه

«سازندگی» پوتین را عکس یکر کرده و در گزارشی با عنوان «فشار حداکثری علیه روسیه» نوشته: «رهبران اتحادیه اروپا توافق کرده‌اند 90 درصد واردات نفت روسیه را تا پایان سال جاری کاهش داده و بدین طریق منابع حیاتی مسکو در جریان حمله به اوکراین را پس از دستیابی به توافق با مجارستان قطع کنند. این بلوک که متشکل از 27 کشور است، هفته‌ها در باب ممنوعیت کامل صادرات نفت از روسیه چانه‌زنی کردند اما مقاومت سرسختانه بازیگرانی چون مجارستان به واسطه نزدیکی آنها به پوتین چالش‌هایی را در مسیر گفت‌وگوها ایجاد کرد. رئیس جمهور مجارستان گفته، تحریم کامل نفتی روسیه اقتصاد کشورش را نابود خواهد کرد. در نشست روز دوشنبه در بروکسل، رهبران اروپا در باب معافیت تحویل نفت روسیه از طریق خط لوله دروژیا سازش کرده‌اند. درهمین راستا شارل میشل، رئیس اتحادیه اروپا در توئیترش نوشت که این تصمیم بیش از دو سوم  واردات نفت روسیه را در بر می‌گیرد و دسترسی مسکو به منبع مالی عظیمی که برای ماشین جنگی‌اش بدان نیاز دارد را متوقف می‌کند.»

سازندگی

دنیای اقتصاد/ رمز عبور از عوارض صادراتی

«دنیای اقتصاد» در گزارشی که تیتر یک کرده با عنوان «رمز عبور از عوارض صادراتی» نوشته: «عوارض صادراتی صنایع معدنی، فولادی، پتروشیمی و کشاورزی لغو شد. این عوارض اگرچه برای تنظیم بازار وضع شده بود، ولی در روزهای مطلوب بازارهای جهانی، فشار مضاعفی بر جذابیت و سودآوری تولید وارد آورد. نگرانی از کاهش حجم عرضه محصولات مختلف در بازار داخلی مهم‌ترین دلیل وضع عوارض صادراتی بوده که برای بسیاری از صنایع تکرارپذیر است و نمی‌توان گفت سایه آن از سر بازار و صنعت کنار رفته است. اما در حوزه محصولات صنعتی حتی پتروشیمیایی می‌توان با الگوبرداری از مدل‌های جهانی، یک بسته سیاستی با رویکرد خودتنظیم‌گری از صندوق‌های کالایی استفاده کرد. این صندوق‌ها با در اختیار داشتن یک موجودی امن از کالا به‌صورت فیزیکی از یکسو در روزهای سخت بازار و افت تقاضا از تولیدکننده حمایت می‌کنند و از سوی دیگر در اوج قیمت‌ها با رشد عرضه به کمک بازار و مصرف‌کننده خواهند آمد. صندوق‌های سپرده کالایی با رویکرد تنظیم‌گری ضمن کسب سود اقتصادی تکانه‌های نوسان نرخ را در زمان‌های مختلف تعدیل می‌کنند.»

دنیای اقتصاد

صبح نو / آغازگر بیداری

«صبح نو» که آخرین شماره خود قبل از سالروز ارتحال امام خمینی را منتشر کرده، عکس یک خود را به او اختصاص داده و با تیتر «آغازگر بیداری» در پی پاسخ به این سوال برآمده که «امام خمینی (ره) چگونه توانست با انقلابی مبتنی بر اندیشه‌های دینی علیه ساختار دو قطبی نظام بین‌الملل قیام کند». این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری هم تولیدات فرهنگی مرتبط با بنیان‌گذار جمهوری اسلامی را بررسی کرده و تیتر زده: «حماسه فراموش نشدنی».

صبح نو در نوار پایینی صفحه یک نیز سایر مطالب خواندنی این شماره را آورده است. مثلا در گزارشی تاکید دارد که قطعنامه‌ای علیه ایران صادر نمی‌شود.

صبح نو


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها