خبر به روایت «فردا»

چشم آژانس بسته شد/ قطار خطاهای انسانی/ بازبینی دهک‌بندی

کد خبر: 1153141

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

چشم آژانس بسته شد/ قطار خطاهای انسانی/ بازبینی دهک‌بندی

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

وطن امروز/ چشمت کور

«وطن امروز» که مثل سایر روزنامه‌های امروز به صدور قطعنامه علیه ایران در شورای امنیت نرسیده، اقدام ایران در مقابل این رویکرد یعنی جمع کردن دوربین‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را عکس یک و یکی از آن تیترهای مخصوص به خودش را هم ضمیمه کرده است. این روزنامه اصولگرا با عنوان «چشمت کور» نوشته: «نخستین پاسخ ایران به گزارش غیرفنی و مغرضانه مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و همچنین اتخاذ رویکرد سیاسی‌کارانه و غیرحرفه‌ای رافائل گروسی که دستمایه آمریکا برای قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام قرار گرفت روز گذشته انجام شد و سازمان انرژی اتمی با صدور بیانیه‌ای از قطع فعالیت‌ دوربین‌های فراپادمانی دستگاه اندازه‌گیری برخط سطح غنا OLEM و فلومتر آژانس در ایران خبر داد.»

روزنامه ها 19 خرداد

اعتماد/ فقیرانه‌ترین نوع حمایت دولتی

«اعتماد» عکس یک امروز خود را به سیدعباس صالحی که دیروز با حکم رهبری هدایت موسسه اطلاعات را به عهده گرفت، عکس یک کرده و تیتر زده: سید عباس صالحی در سنگر «عایی».

این روزنامه اصلاح طلب در مطلب دیگری با تیتر «فقیرانه‌ترین نوع حمایت دولتی» با استناد به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس از شکست طرح بیمه زنان خانه‌دار خبر داده و نوشته: «این پژوهش تاکید دارد مهم‌ترین علت ناموفق بودن این طرح طی 23‌سال گذشته، محدودیت منابع دولت‌ها به دلیل کاهش تولید سرانه کشور در سال‌های دهه 1390، افزایش نرخ تورم، وضعیت نامناسب نرخ بیکاری و سایر مولفه‌های اساسی مرتبط با معیشت و رفاه مردم، وضعیت نابسامان صندوق‌های بازنشستگی، هم از بابت مالی و هم از بابت تعداد بالای مستمری‌بگیران، فقدان اختصاص بودجه و اعتبارات پایدار، تاکید صرف بر مدل بیمه‌ای در حمایت از این قشر، اولویت‌دهی حمایت‌های دولت به بیمه سرپرستان خانوار و مهم‌تر از همه، فاقد درآمد بودن زنان خانه‌دار و به خصوص، ممکن نبودن تدوین اساسنامه صندوق بیمه اجتماعی زنان خانه‌دار به دلیل ممنوعیت ایجاد صندوق جدید و بار مالی برای دولت بوده است.»

روزنامه ها 19 خرداد

جوان/ چشم صهیونیستی آژانس کور شد

«جوان» تیتر یک امروز خود را به سخنان دیروز رهبری در جمع کارگزاران حج اختصاص داده و در گزارش دیگری که عکس یک شده به اقدام ایران در قبال رویکرد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پرداخته است. این روزنامه اصولگرا با عنوان «چشم صهیونیستی آژانس کور شد» نوشته: «در حالی که امریکا و متحدانش تلاش می‌کنند با صدور قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تهران را تحت فشار قرار داده و امتیازات جدیدی بگیرند، ایران نیز در این میان دست بسته نبوده و از برگ‌های خود در برابر غرب استفاده می‌کند. ... خاموش کردن دوربین‌های فراپادمانی قبل از صدور قطعنامه در شورای حکام انجام شده و اقدامی پیشدستانه در مقابل زیاده‌خواهی‌های غرب است. اینکه ایران دوربین‌های پادمانی را هنوز خاموش نکرده و جلوی فعالیت‌های آن را نگرفته است، نشان می‌دهد تهران برای ادامه همکاری با آژانس اتمی تمایل دارد و با بازگذاشتن دوربین‌های پادمانی حسن‌نیت خود را نشان داده است.»

روزنامه ها 19 خرداد

شرق/ نیمه‌شب سیسلی

«شرق» عکس یک امروز خود به حادثه‌ای که دیروز برای قطار یزد-مشهد رخ داد، اختصاص داده و تیتر زده «آه از غمی که تازه شود با غمی دیگر». این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری که تیتر یک شده نیز به ابعاد حقوقی ماجرای سرقت از صندوق امانات بانک ملی پرداخته و با تیتر «نیمه‌شب سیسیلی» به نقل از محمدحسین شریفی، وکیل پایه یک دادگستری نوشته: «اگرچه نوع قرارداد منعقده فی‌مابین بانک‌ها و مشتریان اجاره نامیده شده است اما با درنظرگرفتن شرایط حاکم بر اراده طرفین علی‌الخصوص دلیل اصلی رجوع مشتریان به صندوق‌های امانات که «تأمین امنیت صندوق» ازسوی نهادی به نام بانک است که حجم اصلی نقدینگی ریالی، ارزی و اوراق بهادار و ... کشور را در اختیار دارد و از آن حفاظت می‌کنند، ماهیت رابطه قراردادی بین بانک و مشتری درخصوص صندوق‌های امانات بی‌ارتباط با عقد ودیعه نیست. اگرچه بانک از آنچه درون صندوق قرار می‌گیرد، مطلع نیست و کالا مستقیم به بانک سپرده نشده است اما مسئولیت بانک در حفظ و حراست از صندوق مسئولیت محض است.»

روزنامه ها 19 خرداد

کیهان/ اقدامات ناکافی ایران

«کیهان» سخنان دیروز رهبری را با تیتر «افشای توطئه و طراحی صهیونیست‌ها از کارهای ضروری حج است» پوشش داده است. این روزنامه اصولگرا در گزارشی که عکس یک کرده نیز به حادثه ناگواری که برای قطار یزد – مشهد رخ داد، پرداخته است.

کیهان اما در گزارشی که تیتر دو کرده به اقدام دیروز ایران در قبال آژانس بین‌المللی پرداخته و درحالی که از آن راضی نیست با تیتر «واکنش سازمان انرژی اتمی به اقدامات خصمانه آژانس قابل تقدیر اما ناکافی است» نوشته: «اقدام سازمان انرژی اتمی کشورمان در مواجهه با گزارش‌های جعلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گرچه قابل‌تقدیر است اما در برابر خباثت‌ها و خیانت‌های دشمنان قسم‌خورده ملت ایران به‌ویژه در موضوع فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان، کافی نیست.»

روزنامه ها 19 خرداد

ایران/ ماموریت ویژه برای دهک‌بندی

«ایران» عکس یک امروز خود به رهبری و سخنان دیروز ایشان در جمع کارگزاران حج اختصاص داده است. این روزنامه دولتی در گزارش دیگری که تیتر یک کرده نیز با عنوان «مأموریت ویژه برای بازبینی دهک‌بندی» نوشته: «رئیس جمهور با اشاره به برخی گلایه‌های مردمی به وزیر کار دستور داد با تعیین یک تیم کاری بسرعت شرایط افراد جامانده از یارانه بررسی شود». در این گزارش آمده است: « رئیس‌جمهور همچنین با ابراز تأسف از رخداد خارج شدن قطار از ریل در مسیر مشهد به یزد، درگذشت تعدادی از هموطنان‌مان را در این حادثه تسلیت گفت و دستوراتی برای تسریع در رسیدگی به علل این واقعه و رسیدگی به مجروحان و بازماندگان درگذشتگان آن حادثه صادر کرد.»

روزنامه ها 19 خرداد

آرمان ملی/ قطار خطاهای ناتمام ِ انسانی!

«آرمان ملی» تیتر یک امروز خود به حادثه دیروز و از ریل خارج شدن قطار یزد-مشهد اختصاص داده و با عنوان «قطار خطاهای ناتمام ِ انسانی!» نوشته: «هنوز دو هفته از حادثه متروپل نگذشته که خارج شدن قطار از ریل، جان ده‌ها تن از هموطنان‌مان را گرفت. بامداد چهارشنبه، خبــــر برخورد یک قطار مسافربری در مسیر مشهـد به یزد‌ و در کیلومتر ۸۵ طبس منتشر و منجر به خارج شدن ۵ واگن مسافـــری از خط شد. این قطار در شرایطــی ۳۴۸ مسافر داشته، تا لحظه تنظیم این گزارش ۲۱ نفر جان خود را از دست دادند و 86 نفر مصدوم شدند. ... اگر چه علت دقیق حادثه در حال بررسی است اما موضوع خروج قطار از ریل مساله جدیدی نیست و در چند سال اخیر در مسیرهای ریلی مختلف تکرار شده است که از جمله آنها می‌توان به حادثه قطار سمنان- مشهد با قطار تبریز- مشهد، قطار زاهدان- تهران، تهران- ارومیه، همدان- مشهد و حادثه امروز طبس- یزد اشاره کرد.»

روزنامه ها 19 خرداد

دنیای اقتصاد/ تابلوی راهنمای مهار تورم

«دنیای اقتصاد» در تیتر یک امروز خود به بسته ضد تورمی دولت پرداخته و با عنوان «تابلوی راهنمای مهار تورم» نوشته: «وزیر اقتصاد خبر داد که دولت برای ۹ ماه باقی‌مانده سال قرار است بسته ضد تورمی ارائه دهد. احسان خاندوزی، فعلا جزئیاتی از این بسته ارائه نداده‌است که اقدامات دولت شامل چه مواردی خواهد شد؟ مهار تورم در اقتصاد ایران، اصلی‌ترین چالش سیاستگذار طی ۵ دهه اخیر بوده؛ اما هنوز سیاست راهگشا و موفق برای مهار تورم، حاصل نشده است. در سال جاری میلادی، افزایش نرخ تورم به یکی از دغدغه‌های سیاستگذاران کشورها تبدیل شده است؛ اما به نظر می‌رسد که فرمول مهار تورم با استناد به تجربه جهانی، برای اکثر کشورها مشخص است. «دنیای‌اقتصاد» در یک بررسی سه پیش‌شرط پولی، مالی و سیاستی بسته مهار تورم۱۴۰۱ را معرفی کرده است. توجه به این سه مهم می‌تواند ضامن موفقیت بسته مهار تورم باشد؛ اما اگر تمرکز این بسته، معطوف به کنترل قیمت‌ها و ارائه منوی قیمتی برای کالاهای بازاری باشد یا اینکه به دنبال تکرار تجربه‌های قبلی باشد، در نتیجه نرخ تورم اقتصاد ایران همان مسیر گذشته را خواهد پیمود.»

روزنامه ها 19 خرداد

سازندگی/ حادثه پشت حادثه

«سازندگی» حادثه قطار را عکس روی جلد کرده با تیتر «حادثه پشت حادثه» این سوال را طرح کرده که «چه کسی مقصر این حوادث است»؟

این روزنامه اصلاح‌طلب نوشته: «تا دیروز نوبت آبادان و فرو ریختن متروپل بود و حالا نوبت به طبس و واژگونی قطار رسیده است. گویی پایانی بر حادثه‌ها و مرگ‌های بی‌شمار نیست و آنچه بیش از همه در این روزها خودنمایی می‌کند حوادثی هستند که با سرعت از مسئولان جلو می‌زنند و در این میان جز گفتن از مقصران و متهمان احتمالی هیچ چیز عاید بازماندگان این حوادث نمی‌شود. 43 نفر در حادثه فرو ریختن ساختمان ده طبقه متروپل و 21 نفر قربانی سهم واژگونی قطار در طبس؛ محموعا از دو تا هجده خرداد 64 نفر جان خود را برای حوادثی که خود در آن مقصر نبودند از دست داده‌اند».

روزنامه ها 19 خرداد

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها