گفت‌وگوی «فردا» با امیررضا واعظ آشتیانی

دولت باید به سمت اجرای اصل 44 حرکت کند

کد خبر: 1211654

امیررضا واعظ آشیانی گفت: دولت همان‌طور که در جراحی اقتصادی جرأت به خرج داد، امیدواریم این جسارت را هم داشته باشد که اصل44 قانون اساسی را به طور کامل اجرا کند و فضا برای بخش خصوصی فراهم شود.

دولت باید به سمت اجرای اصل 44 حرکت کند

گروه سیاست سایت فردا: سال 1402 فرارسید و در حوزه سیاسی مهم‌ترین پرسش آن است که دولت در سال پیش رو با چه چالش‌هایی روبه‌رو خواهد بود؟

امیررضا واعظ آشتیانی، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «دولت باید در عرصه‌های مختلف تلاش خود را به کار گیرد اما باید دید در این عرصه‌ها چالش‌ها چه میزان است و اولویت‌بندی‌هایی برای مسئولان ذی‌ربط چیست؟ در سیاست خارجی باید تلاش بیشتری به کار گرفته شود. باتوجه به نشست ایران و عربستان که با میانجی‌گری چین انجام شد، باید بسترها را برای بهبود روابط با دیگر کشورها مانند مصر، اردن و امارات فراهم شود. آقای امیرعبداللهیان قبلا اعلام کرده بود که می‌خواهیم روابطمان با همسایگان بهبود یابد. در صورت تحقق این موضوع امنیت و ثبات منطقه هم بهتر می‌شود. هرچه با همسایگان خود ارتباط بهتری داشته باشیم، منافعمان نیز بیشتر تأمین می‌شود. کشورهایی که در حوزه خاورمیانه هستند و با ما زاویه داشتند هم روابطشان بهتر می‌شود و کشورهای دوست ما نیز روابط بهتری با عربستان خواهند داشت».

او ادامه داد: «آمریکایی‌ها به اندازه کافی دست به ایران‌هراسی زدند و کشورهای خاورمیانه و حوزه خلیج فارس که با ما مشکلاتی داشتند امروز متوجه شده‌اند که خطر آمریکا از هر کشوری بیشتر است. آمریکایی‌ها بارها نشان داده‌اند قابل اعتماد نیستند و به کشورهایی که از آنها حمایت می‌کنند هم وفادار نیستند. امروز به کشورهای منطقه ثابت شده است اگر دوستی داشته باشند، آن ایران است. در بین نباید از نقش مخرب انگلستان هم غافل شویم. این کشور سنگ‌های اولیه ایران‌هراسی را گذاشت و آمریکا ادامه‌دهنده راه دشمنی این کشور را پیمود. البته ما دنبال قطع روابط با این کشورها نیستیم و تا وقتی دخالت در امور ایران نکنند، نمی‌خواهیم مشکلی ایجاد شود اما اگر دخالت کنند حتما برنمی‌تابیم».

این تحلیلگر مسائل سیاسی همچنین بیان کرد: «در سالی که گذراندیم یک جراحی بزرگ اقتصادی داشتیم و امروز با ورودمان به پیمان شانگهای و البته توافق با عربستان نوید روزهای خوبی در اقتصاد به مشام می‌رسد. البته باید تیم اقتصادی دولت کارآمدتر از این باشند. متأسفانه شاهد بوده‌ایم تیم اقتصادی دولت گاهی کم‌کاری کرده‌اند. باید همه در جهت کاهش تورم، ایجاد بازارهای سرمایه‌ای و مدیریت درست اقتصاد حرکت کنند. دولت همان‌طور که در جراحی اقتصادی جرأت به خرج داد، امیدواریم این جسارت را هم داشته باشد که اصل44 قانون اساسی را به طور کامل اجرا کند و فضا برای بخش خصوصی فراهم شود و دولت تصدی‌گری کمتری انجام دهد. اگر دولت آقای رئیسی بتواند سهم دولت در اقتصاد را به 50درصد برساند بزرگ‌ترین توفیق را به دست آورده است. یکی از چالش‌های بزرگ چند دهه اخیر اقتصاد دستوری و دولتی ما بوده است که باعث بزرگ‌شدن دولت و کاهش کارآمدی شده است. هیچ کس نباید در صدد انتقام سیاسی از دولت باشد زیرا موفقیت یا ناکامی دولت برای ایران و ایرانی است».

واعظ آشتیانی در پایان گفت: «در حوزه فرهنگی هم نیاز داریم تدابیر جدید، سیاست‌گذاری‌های کارآمد و شیوه حکمرانی تازه‌ای هستیم. همان‌طور که رهبر انقلاب درباره ناآرامی‌های سال1401 فرمودند که دشمنان ما ترکیبی عمل کردند، نشان می‌دهد، دشمنان علاوه بر حوزه سیاست و اقتصاد بر موضوع فرهنگ هم توجه داشته‌اند؛ بنابراین لازم است در حوزه فرهنگی هم کارهای ویژه‌ای صورت بگیرد و به مسائل جوانان و بانوان توجه شود. متأسفانه از دولت‌های قبل هم برخی از مشکلات به یادگار رسیده است و دولت باید آنها را رفع کند و امیدواریم دولت آقای رئیسی در پایان کارش میراث خوبی برای دولت‌های بعدی از خود به جا بگذارد».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها