دکه/ بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور

برگرفته از خاطرات هاشمی رفسنجانی؛ درخواست خاتمی از هاشمی درباره قوه قضائیه چه بود؟

کد خبر: 1216832

در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

برگرفته از خاطرات هاشمی رفسنجانی؛ درخواست خاتمی از هاشمی درباره قوه قضائیه چه بود؟

گروه سیاست سایت فردا: در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور پرداخته می‌شود.

جوان: روحانی فکر می‌کند طرح موضوع رفراندوم رأی‌ساز است

طرح موضوع همه‌پرسی با هدف احیای دوقطبی‌‌ها و جلب توجه افکار عمومی به جریان‌های سیاسی ناکام با واکنش‌های متعددی روبرو شده است.

در این همین راستا روزنامه جوان نوشته: برخی گمان می‌کنند رفراندوم در اصل ۵۹ قانون اساسی برای تغییر نظام سیاسی است و می‌پندارند روشی بدون خشونت برای گذار از جمهوری اسلامی است. برخی نیز تصور می‌کنند رفراندوم می‌تواند اسلامیت نظام را تعطیل کند و درعین حال جمهوری اسلامی اسمی همچنان باقی بماند!

روحانی فکر می‌کند طرح این موضوع رأی‌ساز است و می‌توان در هر شرایط معیشتی نیز این موضوع را طرح کرد و رأی آورد. به همین دلیل وارد مصداق گزاره دقیق رفراندوم نمی‌شود. خود وی نیز می‌داند که طرح این موضوع نوعی جنگ روانی، پوشاندن کچلی‌های خود و نوعی بی‌اخلاقی سیاسی است. چرا؟

رابطه با امریکا آری یا خیر؟ وقتی رهبری می‌فرماید مگر توده مردمی که می‌خواهند رأی دهند از این موضوع تحلیل دارند یعنی اینکه مردم گمان می‌کنند با کلمه آری مشکلاتشان حل می‌شود؟ آیا مردم می‌دانند که یک طرف معادله دیگری است که با رفراندوم مطالباتش حل نمی‌شود؟ مردم می‌دانند که طرف برای رابطه از ما چه می‌خواهد؟ مردم می‌دانند که اگر آنچه امریکا می‌خواهد بدهیم (هسته‌ای، موشکی، قدرت منطقه‌ای و...) نه‌تن‌ها موعد گشایش فرا نمی‌رسد که سرنوشت عراق و لیبی در انتظار است؟ آیا سیاست‌بازان نمی‌توانند با رفراندوم و تبلیغات رنگی و دروغین عزت ملت را به دست خودش نابود کنند؟ حتماً می‌توانند.

جوان: خاتمی هیچ عقیده‌ای به استقلال قوا و یکدست‌نشدن قوا نداشت

همکاری و همسویی قوای سه‌گانه که اصلاح‌طلبان با استفاده از تعابیر منفی سعی در زیر سوال بردن آن دارند جزو مهم‌ترین تاکیدات مقام معظم رهبری و مطالبات مردم از دولت،‌ مجلس و دستگاه قضائی است. در عین حال به‌نظر می‌رسد در این مورد هم مواضع اعلامی اصلاح‌طلبان با آنچه در رسانه‌ها می‌گویند مغایرت دارد.

روزنامه جوان در این زمینه نوشته: استقلال قوا فرض قانون اساسی دارد و اصلاح‌طلبان وقتی که قوه مجریه را در اختیار می‌گرفتند-که سی‌واندی سال از این چهار دهه انقلاب چنین بود- بسیار بر استقلال قوا پافشاری می‌کردند. حالا با انتشار خاطرات مرحوم هاشمی معلوم شده خاتمی اعتقادی که به استقلال قوا نداشته هیچ، دنبال یکدست‌کردن قوا هم بوده است!

مطابق خاطرات سال ۷۸ مرحوم هاشمی، آقای خاتمی، رئیس‌جمهور وقت در دیدار با هاشمی که لابد مرجعیت و صلاحیتی برایش در تعیین رئیس قوه قضائیه قائل بوده است، برای انتخاب رئیس دستگاه قضا لابی می‌کرده است: «آقای [سیدمحمد]خاتمی، به دفترم آمد در مورد رئیس احتمالی قوه قضائیه بعداز آقای [محمد]یزدی صحبت کرد. مایل است، افرادی مثل آقای [سیدمحمد موسوی]خویینی‌ها و یا آقای [سیدکاظم]نورمفیدی و یا آقای [سیدمصطفی]محقق داماد منصوب بشوند و در درجه بعد، افرادی مثل آقای [سیدحسن]طاهری خرم‌آبادی یا سیدمحمود هاشمی [شاهرودی]».

خاتمی با حضور در دفتر مرحوم هاشمی به دنبال تمامیت‌خواهی بوده و می‌خواسته رئیس‌قوه قضائیه را خارج از اصول دموکراتیک و با کدخدامنشی آقای هاشمی و به شکل هیئتی تعیین کند و رئیس همسوی با خود را در دستگاه قضا بنشاند.

جام‌جم عنوان کرد:‌ آوار جدال مسکن و بانک بر سر مردم

مسکن همچنان از بزرگترین معضلاتی است که مردم با آن دست به گریبان هستند و در سالیان گذشته نیز هیچکدام از وعده‌ها نتوانسته تسکینی در این حوزه ایجاد کند.

جام جم در این ارتباط گزارش داده: وعده ساخت سالانه یک‌میلیون مسکن برای کسانی که صاحب خانه نیستند، امیدوارکننده بود اما این طرح در عمل هنوز توفیق چندانی نداشته است.

طرح نهضت ملی مسکن همچنان در انتظار تامین سرمایه توسط بانک‌هاست و حتی وضع جریمه برای بانک‌ها نیز نتوانسته آنها را به پرداخت تسهیلات مجاب کند. البته بانک‌ها دلایلی را برای عدم ارائه وام مسکن اعلام کردند که چندان به مذاق وزارت راه‌وشهرسازی خوش نیامده است.

بسیاری از بانک‌ها علاوه بر تامین تسهیلات واحدهای تولیدی باید منابع لازم برای سایر بخش‌های دیگر اقتصاد از قبیل ازدواج، فرزندآوری، وام‌های قرض‌الحسنه و سایر تسهیلات را نیز تامین کنند. در این شرایط تامین تسهیلات مسکن فشار مضاعفی را به منابع بانکی وارد می‌کند. تفکیک وظایف بانک‌ها درخصوص پرداخت تسهیلات می‌تواند نقش مهمی در افزایش ارائه تسهیلات به دنبال داشته باشد.

کیهان: عربستان بی‌اعتماد به آمریکا مصلحت را در کاهش تنش با ایران دید

پس از یک دوره سردی روابط ایران و عربستان از اسفند ماه گذشته مناسبات دو کشور رو به تغییر گذاشت که نمود رسمی‌اش امضای توافق میان دو کشور بود.

کیهان در این خصوص به نقل از المانیتور نوشته: در حالی که ایران شرایط را مهیای ایجاد نظم جهانی چند قطبی می داند، عربستان اعتماد سابق را به آمریکا ندارد و همین موجب توافق تهران- ریاض شد.

محرک‌ها و تصورات کلیدی وجود داشت که منجر به این تغییر نگاه استراتژیک در تهران و ریاض شد: اول، عدم اطمینان فزاینده در مورد نقش ایالات متحده در منطقه با توجه به خروج از افغانستان و چرخش استراتژیک به سمت آسیا که این تصور قوی را شکل داده است که نقش آمریکا در منطقه رو به افول است. دوم، جنگ روسیه در اوکراین و این تصور که صرف نظر از نتایج جنگ، به چالش کشیدن نظم بین‌المللی توسط روسیه می‌تواند منجر به تغییرات استراتژیک بزرگی شود. سوم، آینده برنامه هسته‌ای ایران بدون چشم‌اندازی برای توافق در کوتاه‌مدت.

نقش چین به عنوان واسطه نشان دهنده گذار به چند قطبی منطقه‌ای است. ریاض و تهران از پکن به عنوان یک شریک استراتژیک جدید با پیش بینی کاهش نقش آمریکا در منطقه استقبال کرده‌اند.

همشهری: پیام مردم به صف اولی‌ها چه بود؟

روزنامه همشهری با اشاره به حضور مردم در شب‌های احیای، روز قدس و نماز عیدفطر نوشته: وحدت تنها برای اهل عبادت است. اهل باطل وحدت‌شان ممکن نیست. فروپاشی‌شان حتمی است. نمونه‌اش همین جریان اراذل خارج نشین و وامانده‌های پهلوی که این روزها مثل گرگ با چشم باز مقابل هم می‌خوابند.

وحدت تنها برای اهل دست‌گیری است. اهل دست‌گیری‌اند که اهل مدارا و مراعات اند. دست‌گیری فقط اقتصادی نیست. دست‌گیری در همه ابعاد است. آنها که جبهه خودی را فراخ می بییند و به یکایک آدم‌ها عشق می ورزند و برای رزق مادی و معنی‌شان غم می‌خورند و با مردم همدل‌اند و یک رنگ.

شناخت دشمن است و قیام مقابل او. شناخت دشمن اصلی و تقابل با او اصل اساسی در وحدت است. در غیر این صورت گرفتار حواشی و اختلاف های داخلی می شوند.

اقتدا به امام امت است. وحدت بدون اصل وحدت‌بخش میسر نیست. وحدت نقطه کانونی و اتصال می خواهد. رهبر نقطه وحدت بخش جامعه است.

این چهار اصل پیام رمضانی مردم به صف اولی هاست. مسئولان این بروز و ظهور وحدت را از مردم جرعه جرعه بگیرند و بنوشند.

خراسان عنوان کرد: در انتظار تغییر منش دوقطبی‌سازها!

این همه اصرار بر ادامه مواضع و رفتاری که به‌طور صریح و روشن از سوی مقام معظم رهبری نهی می‌شود جای واکاوی و بررسی فراوانی دارد. اظهارنظرها و اقداماتی که جزو مهم‌ترین موانع پیش روی یکپارچگی و وحدت در جامعه هستند.

روزنامه خراسان در این باره نوشته: سخنان رهبر انقلاب در نمازعید فطر بازتاب‌های فراوانی داشته است. توصیه به وحدت و عدم ورود به حاشیه‌ها با بازخوردهای مثبتی در فضای مجازی مواجه شده است.

زمانی می‌توان با گروهها و جریان‌های فکری که با ما هم‌نظر نیستند و باور متفاوتی دارند،  تعامل داشت و گفت‌و‌گو کرد که  نقطه‌های مشترک پر رنگ و مسائل اختلافی و حاشیه‌ای کمرنگ شود. امر مهمی که شهید سلیمانی نیز در سیره و کارنامه خود آن را به کاربست. درواقع سرَّ محبوبیت شهید سلیمانی در آن بود که او  عمومیت را نمایندگی می کرد و باورهای خود را نه از نقطه اختلافی بلکه از نگاه اشتراکی روایت می‌کرد.

متاسفانه، دسته‌ای از سیاست‌‌ورزان با حق مطلق انگاری خود و خودی‌ها از یک سو و اهریمن‌سازی و باطل محض انگاشتن دیگرانی که چون  آن ها نمی‌اندیشند و برنامه ریزی برای تخفیف و نفی و حذف آن ها از سوی دیگر، اساس سیاست مبتنی بر دو قطبی‌سازی بین مردم را کلید زده‌اند.

صبح نو مطرح کرد: بازی سیاسی روحانی با رفراندوم با هدف میدان‌داری در انتخابات آینده

با نزدیک شدن به موعد برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس، سنسورهای سیاسی جریان‌های موسوم به اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرا نیز حسابی حساس شده تا با وجود کارنامه‌ پراشکالی که در طول چندین دوره حضور در قدرت از خود برجای گذاشتند مجددا شانس خود را امتحان کنند.

صبح نو در این باره نوشته: حسن روحانی و اصلاح‌طلبان در شرایطی سعی دارند خود را طرفدار ایده رفراندوم و بازگشت به نظر عامه مردم نشان بدهند که اساسا در گفتمان فکری و اندیشه‌ای پر نخوت ایشان، ذره‌ای مجال برای بروز نظر عامه مردم وجود ندارد. برای فهم عمیق طرز اندیشه اصلاح‌طلبان و اعتدالیون نسبت به عامه مردم، شاید اظهارات سال‌ها پیش محمود سریع‌القلم، استاد مدل‌های توسعه و از مشاوران حسن روحانی در دولت یازدهم، واضح‌ترین نمونه باشد.

سریع‌القلم را که بسیاری با دفاعیاتش از برجام می‌شناسند، سال 96 صدا و سیما را به خاطر پرسیدن نظر مردم عادی در مورد پرونده هسته‌ای، پوپولیست خواند و با توهین به لبوفروش‌ها و رانندگان تاکسی، آنها را تهی از فهم موضوعات حیاتی کشور دانست.

اصلاح‌طلبان و اعتدالیون از طرح همه‌پرسی، اولا به دنبال برهم زدن حواس و تعادل قوای تصمیم‌گیر در انتخابات مجلس پیش‌رو هستند و ثانیا درصددند تا این پالس را به جامعه ارسال کنند که برخلاف به‌زعم خودشان «هسته سخت قدرت»، آنها مردم‌گرا و مردم‌باور هستند و می‌خواهند تجلی اراده جامعه در انتخابات مجلس دوازدهم و سپس ریاست‌جمهوری چهاردهم باشند.

طرح دعاوی شاذی نظیر برگزاری رفراندوم در شرایط کنونی، صرفا یک بازی سیاسی و ابزاری خطرناک برای دوقطبی‌سازی جامعه و کامروایی از دل این دوقطبی‌سازی در انتخابات پیش‌رو است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها