دکه/ بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور

کیهان: سیاست‌های اصلاح‌طلبان باعث نارضایتی اقتصادی مردم شد

کد خبر: 1215332

در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

کیهان: سیاست‌های اصلاح‌طلبان باعث نارضایتی اقتصادی مردم شد

گروه سیاست سایت فردا: در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور پرداخته می‌شود.

شریعتمداری: اصل 19 و 20 قانون اساسی ارتباطی به محرومیت مجرمان از خدمات اجتماعی ندارد

چندی پیش دستیار رئیس‌جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی با انتشار یک توئیت نوشت که «منع خدمات‌ اجتماعی، مغایر اصول ۱۹ و ۲۰ قانون اساسی، خلاف عدالت و مصداق بارز کار بی‌قاعده‌ است.‌»

حسین شریعتمداری،‌ مدیرمسئول کیهان در واکنش به این توئیت نوشته: اصل 19 در مقام نفی تبعیضات نژادی قومیتی و کلیه تبعیضات مبتنی بر تفاوت‌های تکوینی میان انسان‌ها مانند رنگ و زبان و قومیت و نژاد است و هیچ ارتباطی به خودداری از محرومیت متخلفان و مجرمان ندارد چون طبعاً هر مجرم و متخلفی از یک سری حقوق شهروندی محروم می‌شود.

اصل 20 نیز بر یکسانی و برابری افراد و شهروندان در برخورداری از حمایت‌های قانونی تاکید دارد. از کجای این اصل بر می‌آید که باید شخص مجرم و متخلف را مانند شخص غیر‌مجرم و غیر‌متخلف مشمول بهره‌مندی از همه خدمات اجتماعی دانست؟! شخصی که مجرم یا متخلف است را قانون مشمول مجازات می‌داند.

در قانون اساسی و قوانین جاری بر حرمت جان و مال انسان‌ها تاکید شده است. حالا اگر کسانی دست به قتل انسان بی‌گناهی بزنند و یا مرتکب دزدی و سرقت بشوند، آیا می‌توان با استناد به قوانینی که جان و مال انسان‌ها را محترم دانسته است، از مجازات آنها صرفنظر کرده و ادعا کنیم بر اساس قوانین یاد شده، نمی‌توان متعرض آنها شد؟! و آیا این دیدگاه مستلزم نادیده گرفتن جان و مال انسان‌های بی‌گناه نیست؟!

کیهان: اصلاح‌طلبان و سیاست‌هایشان باعث ناراحتی مردم از وضعیت اقتصادی شده

اینکه شرایط اقتصادی و اجتماعی موجود محصول چه سیاست‌ها و عملکردهایی است همواه محل بحث کارشناسان، جریان‌های سیاسی و رسانه بوده است.

کیهان در این باره نوشته: مدعیان اصلاحات در حالی سعی می‌کنند به جامعه ایران، برچسب شکست‌خورده و غمگین و غم‌آلود بودن بزنند و القا کنند که مردم به انقلاب اسلامی ایران انتقاد دارند که اتفاقاً خودشان و سیاست‌هایشان باعث ناراحتی مردم از وضعیت اقتصاد کشور شده است.

ملت ایران در اوج فشارهای اقتصادی و نفرت عمومی برآمده از آن و در اوج اپیدمی کرونا پای صندوق‌های رأی آمدند. همین مردم در همایش‌های ملی و مناسبت‌های ملی و دینی حضور دارند چه آنکه 13 آبان امسال و 22 بهمن امسال پدیده آفریدند.

مدعیان اصلاحات به خاطر سیاست‌هایشان که ماحصل آن تورم‌های چند‌صد درصدی در بخش‌های مسکن و خودرو و ارز بود به ‌جای آنکه عذرخواهی پیشه کرده و به مردم بازگردند درصدد آن هستند که از نمد وضعیت موجود برای خود کلاهی ساخته و اهداف و برنامه‌های جناحی و سیاسی خود را پیش ببرند.

گزارش جام جم از فصل اجاره‌های نجومی

مشکل مسکن برای بسیاری از خانواده‌ها حکم کابوس شب و روزشان را دارد که فروشنده و خریدار و مستاجر نمی‌شناسد چرا که هر یک به نوعی گرفتار نابسامانی‌ها و قیمت‌های عجیب و غریب بازار مسکن هستند.

جام جم در این رابطه گزارش داده:‌ اجاره‌های نجومی به خانه‌های کوچک رسید. مسکن مدت‌هاست به یک چالش اساسی در اقتصاد خانوارها تبدیل شده که این موضوع هر روز به مشکلات این بخش می‌افزاید.

بیش از ۵۰درصد درآمد یک خانوار برای بخش مسکن هزینه می‌شود. اعداد و ارقام مربوط به اجاره مسکن در مقایسه با حق مسکنی که برای کارگران تعیین می‌شود فاصله زیادی دارد.

مسکن به یکی از وعده‌های مسئولان تبدیل شده و قرار بود در تابستان امسال دو میلیون واحد مسکونی به متقاضیان تحویل شود، اما شواهد نشان می‌دهد بعید است این اتفاق رخ دهد و هنوز پیشرفت فیزیکی در طرح نهضت ملی مسکن اتفاق نیفتاده است.

در گذشته رقم وام مسکن بین ۵۰ تا ۸۰ درصد قیمت مسکن را تشکیل می‌داد و واحد ارزیابی در هر شعبه وام‌دهنده در قالب مسکن فعال بود اما اکنون در خوشبینانه‌ترین حالت بین ۳۰ تا ۴۰ درصد قیمت یک واحد مسکونی از طریق وام تامین می‌شود.

جوان: شاید اختلافات تهران-ریاض پابرجا بماند، اما مسائل بسیار سرنوشت‌سازتری در حال وقوع است

مناسبات ایران و عربستان به‌ویژه در یک دهه اخیر با فراز و نشیب‌های متعددی همراه بوده است. حالا پس از چند سال به حداقل رسیدن این روابط، با توافقی که در ماه گذشته صورت گرفت روند مناسبات نیز تغییر کرد.

جوان در این زمینه نوشته: بعد از اعلام توافق تهران و ریاض، شبهات زیادی در خصوص این توافق مطرح شد، از جمله اینکه چطور تا همین چند ماه پیش اختلافات عمیقی میان جمهوری اسلامی ایران و حکومت عربستان وجود داشت، پس چگونه ناگهان این اختلافات کناری نهاده شد و روابط به گرمی گرایید؟

آنچه میان تهران و ریاض و برخی دیگر از پایتخت‌های عربی فاصله انداخته است، در واقع اختلافات مذهبی و طایفه‌ای نیست، بلکه تفرقه‌افکنی استعماری غربی ها، به‌ویژه امریکایی‌ها است.

شاید اختلاف دیدگاه‌های سنتی تهران و ریاض در مسائل عقیدتی همچنان پابرجا بماند و پرونده‌های لاینحلی، چون فاجعه منا و خون شهدای مظلوم آن همچنان مفتوح باشد، اما مسائل بسیار سرنوشت‌سازتری در حال وقوع است که چهره‌ای جدید از منطقه را به‌زودی به جهان عرضه خواهد کرد.

جوان: کشف حجاب‌کنندگان نوعی از بی‌قانونی و عصیانگری را به نمایش می‌گذارند

نحوه برخورد با هنجارشکنان از جمله موضوعات مورد توجه در هفته‌های اخیر بوده است. برخی جریان‌های سیاسی اصرار بر روش‌ها قدیمی و امتحان پس داده دارند و برخی دیگر معتقدند باید از راه‌حل‌های بدیع در این خصوص استفاده کرد.

روزنامه جوان در این باره نوشته: مسئولان عالی ازجمله رئیس‌جمهور بر حل فرهنگی آن اصرار دارند که البته زمان‌بر و مستلزم کار دقیق و زبان گویا و همزمان حل مسائل اقتصادی و سیاسی است و حل هیچ مسئله فرهنگی در عین بسته بودن گذرگاه‌های اقتصادی ممکن نیست.

ازطرفی برای پلیس هم عمل به وظایفی که قانون در میان‌مدت مشخص کرده، مغایرتی با کار فرهنگی طولانی مدت ندارد. پلیس از دیروز هنجارشکنی‌های نامتعارف و کشف حجاب را با دوربین و ارسال پیام‌های اخطار و سپس برخورد مطابق قانون در دستور کار قرار داده و این جدا از برنامه فرهنگی دولت‌ها و درکنار آن است.

تصویر زنان با مو‌های باز و سر‌های برهنه رفته‌رفته در سطح شهر بیشتر نمود می‌یابد.

زنان و دخترانی که بخشی از آن‌ها به شکلی سازمان‌یافته برای خط‌شکنی و عادی‌سازی بدحجابی و کشف حجاب سازماندهی شده‌اند و برخی دیگر اگر نسبت به آثار و تبعات رفتارشان آگاه شوند، بی‌تردید در آن تجدید‌نظر می‌کنند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها