گفتگوی فردا با حسن بهشتی‌پور

سه ضلع سفر سلطان

کد خبر: 1223987

کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: سفر هیثم بن طارق پادشاه عمان به تهران از لحاظ روابط دوجانبه، تقویت همکاریهای منطقه ای و بین المللی حائز اهمیت بود

سه ضلع سفر سلطان

گروه سیاسی فردا: هیثم بن طارق آل سعید سلطان عمان یکشنبه 7 خرداد وارد تهران شد و در مجموعه سعدآباد مورد استقبال سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران قرار گرفت و سپس، مقامات دو کشور 4 سند در حوزه همکاری‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری، همکاری در مناطق آزاد و همکاری در حوزه انرژی به امضا رساندند اما مهمتر از امضای این اسناد، پیام هایی بود که سلطان عمان به تهران آورد.

حسن بهشتی پور در گفتگو با خبرنگار فردا درباره پیام های سلطان عمان برای تهران گفت: سلطان عمان میانجیگری بین ایران و مصر داشت که تقریبا این میانجیگری به نتیجه رسید و در آینده نزدیک قرار است بین تهران و قاهره تبادل سفیر انجام شود؛ حتی دیداری بین آقای رئیسی و آقای سیسی در عمان صورت گیرد.

وی با اشاره به طرح صلح هرمز از دولت دوازدهم افزود: ایجاد یک نوع همکاری بین ایران، عراق و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در قالب 2+6 از دیگر موضوعاتی است که ایران و عمان به طور مشترک دنبال می کنند. با توجه به اینکه قطر از این ایده پشتیبانی کرد و عربستان نیز اخیرا روابط دیپلماتیک خود را با تهران از سر گرفت، به نظر می رسد یک نوع همکاری امنیتی جدید در سطح منطقه شکل بگیرد که اگر چنین شود حداقل آن است که بهانه ایران هراسی از دست طرف های مقابل گرفته خواهد شد و کشورهای غربی کمتر بهانه برای فروش سلاح ها به کشورهای منطقه بهانه پیدا می کنند.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه همکاری امنیتی بین کشورهای منطقه خیلی می تواند موثر باشد، اظهار کرد: میانجیگری بین ایران و آمریکا برای احیای برجام و مبادله زندانیان بین دو کشور موضوع دیگر این سفر بود. در کل عمان به این کمک می کند که بتواند یک همکاری جدیدی بین ایران و غرب شکل بگیرد، حال باید دید چقدر می تواند در این زمینه پیشرفت حاصل شود.

بهشتی پور گفت: براساس اخبار، پادشاه عمان حامل پیام از سمت مصری ها و آمریکایی ها برای تهران بود بنابراین به نظر می رسد سفر هیثم بن طارق پادشاه عمان به تهران از لحاظ روابط دوجانبه، تقویت همکاریهای منطقه ای و بین المللی حائز اهمیت بود. امیدواریم این سفر در نهایت به ایجاد همکاریهای بیشتر و با ثبات کمک کند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها