گفتگوی «فردا» با احمد بخشایش اردستانی

گزارش گروسی مقدمه‌ای برای احیای برجام می‌شود

کد خبر: 1224525

کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: گزارش آقای گروسی مقدمه ای برای احیای برجام می شود. احتمالا نیز احیای برجام به شکل مرحله به مرحله خواهد بود.

گزارش گروسی مقدمه‌ای برای احیای برجام می‌شود

گروه سیاسی فردا: خبرگزاری ایرنا روز گذشته اعلام کرد «در جریان گفتگو‌ها و تعاملات میان سازمان انرژی اتمی کشورمان و آژانس بین المللی انرژی اتمی دو توفیق جدید دیپلماتیک بدست آمده است. در نتیجه مذاکرات فنی صورت گرفته، پرونده یکی از مکان‌های ادعایی مطروحه آژانس (موسوم به آباده) بسته شده است. همچنین ماجرای ادعا‌های مطرح شده از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص تولید اورانیوم با غنای ۸۳.۷ در سایت فردو نیز با توضیحات سازمان انرژی اتمی پایان یافته است». در همین راستا رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی که در نیویورک به سر می‌برد، در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت «گزارش من در مورد وضعیت برنامه هسته‌ای در ایران قرار است به زودی منتشر شود.ما روی چند موضوع با ایران کار می‌کنیم و در برخی از آن‌ها پیشرفت داریم و در برخی نه».

احمد بخشایش اردستانی در گفتگو با خبرنگار فردا درباره تأیید ضمنی پیشرفت در مذاکرات بین ایران و آژانس توسط رافائل گروسی گفت: راه برای احیای برجام باز شده است. به نظر می رسد آمریکایی ها به عمانی ها گفتند «برای بازگشت ما به برجام 2015 باید نخست مشکلات فنی بین ایران و آژانس حل شود».

وی با اشاره به حل دو موضوع اختلافی بین ایران و آژانس افزود: درباره سایر موضوعات نیز قطعا دو طرف راهکاری برای حل موضوع پیدا خواهند کرد تا راه ارتباطی ایران با غربی ها باز بماند. در هفته های گذشته وقتی رژیم صهیونیستی موضوع حمله به تأسیسات هسته ای ایران را مطرح کرد، تهران موشک خیبر را آزمایش و عواقب هر نوع ماجراجویی علیه ایران را برای دشمنان روشن کرد.

این استاد دانشگاه یادآور شد: بعد از آزمایش موشک خیبر، لحن طرف غربی عوض شد. این اتفاق یعنی راه فقط برای دیپلماسی باز است. در مجموع گزارش آقای گروسی مقدمه ای برای احیای برجام می شود. احتمالا نیز احیای برجام به شکل مرحله به مرحله خواهد بود. یعنی ایران غنی سازی 60 درصد را متوقف می کند و در عوض آمریکایی ها 18 میلیارد دلار پول ایران را آزاد می کنند. ضمن آنکه زندانیان مدنظر آمریکا نیز در مقابل بعضی مسائل دیگر مبادله خواهند شد.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها