فردا گزارش می‌دهد؛

رمزگشایی از بیانیه نابهنگام

کد خبر: 1174247

تغییر لحن اروپایی‌ها در آستانه نشست شورای حکام گرچه به ظاهر بدموقع به نظر می‌آید اما بررسی جوانب ماجرا نیت آنها را آشکار می‌کنند.

رمزگشایی از بیانیه نابهنگام

گروه سیاسی فردا: جلسه سپتامبر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از روز دوشنبه آغاز شد و انتقال مواد هسته‌ای در چارچوب ایمنی هسته‌ای «آکوس»، امنیت و مسائل پادمانی در اوکراین و همچنین نظارت و مسائل پادمانی در ایران از موضوعات محوری این نشست است.

نیت پنهانی تروئیکای اروپایی

آنچه نشست شورای حکام را بیش از پیش برای ایران حساس کرد، بیانیه‌ای بود که آلمان،‌ فرانسه و انگلیس دادند و روایتی وارونه را از روند مذاکرات ارائه کردند. آنها بدون اشاره به موضع منفعلانه خود و بدعهدی و زیاده‌خواهی طرف آمریکایی، ایران را مقصر عدم احیای برجام معرفی کرده‌اند و در این بیانیه مدعی شدند که «در شرایطی که در حال نزدیک‌تر شدن به توافق بودیم، ایران موضوعات جداگانه‌ای را بازگشایی کرد که مربوط به تعهدات بین‌المللی الزام‌آور حقوقی آن تحت معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان‌پی‌تی) و توافق پادمان‌ با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. این خواسته اخیر تردیدهای جدی را در مورد نیات و تعهد ایران به نتیجه موفقیت آمیز برجام ایجاد می‌کند».

گرچه به تحلیل برخی کارشناسان و حتی دیپلمات ها این بیانیه خیلی بدموقع بود اما روند موضعگیری غربی‌ها نشان می‌دهد بیانیه تروئیکای اروپایی نوعی مقدمه‌چینی برای اعمال فشار بیشتر بر ایران در نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی است. رحمان قهرمانپور کارشناس مسائل سیاست خارجی با تأیید این موضوع گفت «بیانیه سه کشور اروپایی نشان می‌دهد که عزم آنان برای اعمال فشار بر ایران در شورای حکام جدی است.»

علت تغییر لحن اروپایی‌ها

سه کشور اروپایی در هماهنگی با آمریکا برنامه دارند تا در نشست شورای حکام یک بیانیه هشدارگونه به ایران بدهند تا مقداری فشار را بر ایران افزایش دهند اما وارد پروسه تصویب یک قطعنامه علیه ایران نخواهند شد چون می دانند این اتفاق حصول توافق را خیلی دشوار می کند. در واقع آنها مسیر مذاکره را باز نگه می دارند ولی در عین حال فشار می آورند تا ایران در حد امکان از خواسته هایش عقب نشینی کند.

علت طراحی غرب برای اعمال فشارهای تازه بر ایران این است که در آمریکا انتخابات میاندوره ای کنگره نزدیک است و دموکراتها وضعیت شکننده ای دارند. حزب دموکرات می‌کوشد با استفاده از موضوع «کشف اسناد محرمانه در خانه ترامپ» موقعیت خود را نزد افکارعمومی نسبت به حزب جمهوری خواه ارتقا بخشد یا حداقل در یک وضعیت برابر قرار دهد. از این رو دولت بایدن نمی‌خواهد در موضوع توافق با ایران مرتکب ریسک شود، به گونه ای که جمهوری خواهان به این بهانه زمین بازی را تغییر داده و معادلات انتخاباتی را به نفع خود تنظیم کنند. به عبارت دیگر بایدن دنبال توافقی با ایران است که نه تنها هیچ بهانه ای به دست جمهوری خواهان ندهد بلکه برگ برنده ای در دست دموکراتها باشد. البته بایدن پلن B هم دارد و آن اینکه اگر ایران بر خواسته منطقی خود اصرار ورزید و تحت تأثیر فشارهای غرب قرار نگرفت، زمان توافق به بعد از انتخابات کنگره آمریکا موکول شود.

هر چند اروپایی ها برای توافق لحظه شماری می کنند چون زمستان سردی را در پیش دارند و نمی خواهند برای حل آن چالش منتظر وقایع دقیقه 90 بمانند اما ناگزیر مجبورند در پازل بایدن بازی کنند تا ببینند در نهایت چه زمانی شرایط برای حصول این توافق مهیا خواهد شد.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها