گفت‌وگوی «فردا» با منصور حقیقت‌پور

آثار اقتصادی توافق تهران و ریاض

کد خبر: 1210022

تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: قطعا توافق تهران و ریاض تأثیر بر تسهیل مبادلات پولی و بانکی و تقویت ارزش پول ملی ما خواهد داشت.

آثار اقتصادی توافق تهران و ریاض

گروه سیاسی فردا: توافق ایران و عربستان یک هفته بعد از توافق تهران و آژانس پالس های امیدوارکننده ای برای حل دیپلماتیک چالش هسته ای تحلیل و تفسیر می شود.

منصور حقیقت‌پور در گفتگو با خبرنگار فردا توافق تهران و ریاض را مثبت ارزیابی کرد و گفت: این توافق می تواند تأمین کننده منافع ما باشد چون منافع ما در گفتگو، تعامل و حضور در صحنه تأمین می شود، نه در انزوا و قهر. در مجموع این توافق همراه با توافق ایران و آژانس می تواند زمینه خوبی برای دستاوردهای دیپلماتیک بعدی باشد.

وی افزود: البته آژانس دنبال بهانه می گشت حال آنکه ایران هیچ گاه در راستای فعالیت های صلح آمیز هسته ای اش خطایی انجام نداده بود. ایران به تمام تعهدات برجامی اش جامعه عمل پوشاند، حال آنکه طرف مقابل بی تعهدی نشان داد. اگر هم اقدام به غنی سازی بیشتر از برجام اقدام کردیم، طبق مقررات، آژانس بین المللی انرژی اتمی را در جریان قرار دادیم.

تحلیلگر مسائل سیاست خارجی یادآور شد: توافق بین ایران با عربستان و آژانس قطعا می تواند مقدمه ای برای احیای برجام باشد که بسیار بسیار آن اتفاق مثبت خواهد بود. بازندگان اصلی در توافقات یادشده اخیر آمریکا و اسرائیل هستند. توافق تهران و ریاض پالسی به آمریکا بود که باید از منطقه برود و دیگر ارزش و اقتداری در سطح منطقه نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه آمریکایی ها امروز تمام خواسته های خودشان را بر باد رفته می بینند، افزود: توافق ایران و عربستان موجب می شود کشورهای کوچک ذره بینی که در منطقه آتش بیار معرکه شده بودند و سعی می کردند عرضه اندام کنند، ادب شوند و سرجای خودشان خواهند نشست چون متوجه شدند به پشت گرمی آمریکا با دم شیر نمی توانند بازی کنند؛ آمریکا رفتنی است و ایران است که می تواند امنیت منطقه را تأمین کند.

حقیقت پور درباره تأثیر توافق تهران و ریاض بر مبادلات پولی و تجاری منطقه ای گفت: قطعا این توافق تأثیر بر تسهیل مبادلات پولی و بانکی و تقویت ارزش پول ملی ما خواهد داشت، مراودات و همکاری های اقتصادی ما را با همسایگان بهبود خواهد بخشید. امیدوارم هرچه زودتر برجام نیز احیا شود تا گام بلندی برای تحکیم اوضاع اقتصادی مان برداریم.

 

۱

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها