گفتگوی «فردا» با جعفر قنادباشی

نقش همسر رئیس‌جمهور در تقویت دیپلماسی عمومی

کد خبر: 1227272

کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: با توجه به جایگاه و مسئولیت های اجتماعی و فرهنگی همسران رئیس جمهور، دیدار آنها می تواند روابط دوجانبه کشورها را در این حوزه ها نزدیک و دیپلماسی عمومی را تقویت کند.

نقش همسر رئیس‌جمهور در تقویت دیپلماسی عمومی

گروه سیاسی فردا: از ابتدای دولت سیزدهم شاهد پررنگ شدن جنبه تازه ای از حوزه دیپلماتیک بوده‌ایم و آن اینکه همسر رئیس جمهور در حوزه تقویت دیپلماسی عمومی نقش آفرینی می کند. جدیدترین مصداق این موضوع همراهی رئیس جمهور در سفر به ونزوئلا و دیدار با همسر نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا است که عکس این دیدار در رسانه های داخلی و خارجی و شبکه های اجتماعی بازتاب پررنگی داشت.

جعفر قنادباشی در گفتگو با خبرنگار فردا درباره نقش‌آفرینی همسر رئیس جمهور گفت: یک اصل نانوشته در دیپلماسی این است که همسر رئیس جمهور در سفرهای خارجی رئیس جمهور را همراهی می کند و دیدارهایی را با همتایان خود در دیگر کشورها انجام می دهد. هرچند انجام نشدن این اقدام نقطه ضعفی برای دیپلماسی نیست اما انجامش از چند جهت حائز اهمیت است. نخست آنکه با توجه به جایگاه و مسئولیت های اجتماعی و فرهنگی همسران رئیس جمهور، دیدار آنها می تواند روابط دوجانبه کشورها را در این حوزه ها نزدیک و دیپلماسی عمومی را تقویت کند.

وی افزود: متأسفانه رسانه های غربی یک تصویر غلطی را از نقش زنان در جامعه ایران به جهان نشان دادند. آنها سعی می کنند چهره ای خشن و داعشی از ایران نسبت به جامعه زنان ارائه کنند. حالا وقتی همسر رئیس جمهور در سفرهای خارجی رئیس جمهور را همراهی و با رسانه های دیگر کشورها گفتگو و با همتای خود در کشور میزبان ملاقات می کند یا با زنان فرهیخته و موفق آن کشور نشست می گذارد، طبیعتا آن تبلیغات غلط غربی ها علیه ما خنثی می شود.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی اظهار کرد: امروزه یک فصل جداگانه ای در حوزه علوم روابط بین المللی به نام فمنن گنجانده شده است، به دلیل نقش آفرینی برجسته ای که زنان در عرصه های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی دارند. لذا فعالیت همسر رئیس جمهور در عرصه دیپلماسی عمومی نشان می دهد که ما موافق نقش آفرینی زنان در اجتماع هستیم.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها