گفت‌وگوی «فردا» با حشمت‌الله فلاحت‌پیشه

انتظارها از مهمترین سفرخارجی رئیس‌جمهور

کد خبر: 1204807

یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: انتظار می‌رود از فرصت سفر به پکن، برای جذب سرمایه‌گذاری چین در حوزه های بهره‌مندی از فناوری‌های روز دنیا، اجرای پروژه‌های عمرانی، حمل‌ونقل و توسعه بنادر و مخازن مشترک نفت‌وگاز ایران به بهترین نحو استفاده شود.

انتظارها از مهمترین سفرخارجی رئیس‌جمهور

گروه سیاسی فردا: رئیس‌جمهور ایران در سفری دو روزه به دعوت همتای چینی خود، از روز سه‌شنبه تا پنجشنبه در پکن خواهد بود. حال این سئوال پیش می آید که از این سفر چینی ها چه می خواهند و ایران چه می خواهد؟

حشمت الله فلاحت پیشه درباره اهمیت سفر سیدابرهیم رئیسی به پکن گفت: این سفر نخستین دیدار مقامات عالی رتبه دو کشور بعد از مبادله سند همکاری های راهبردی دو کشور است یعنی دو طرف برای 25 سال تکلیف سمت و سوی مناسبات فی مابین خودشان را روشن کرده اند. از این نظر سفر رئیس جمهور به پکن با سفرهای دیگر تفاوت دارد.

وی با اشاره به ملاقات دو رئیس جمهور ایران و چین افزود: هیأت های عالی رتبه دو کشور به ویژه وزرای اقتصادی نیز حضور دارند تا بالاترین سطح قراردادها و موافقت نامه هایی را با یکدیگر به امضا برسانند. چین نخستین شریک تجاری ایران در دنیای امروز به حساب می آید و از لحاظ آینده مناسبات نیز پیش بینی می شود بیش از هر کشوری، مناسبات ایران و چین گسترش پیدا کند.

این استاد دانشگاه با اشاره به شرایط تحریمی ایران یادآور شد: در شرایط تحریم ایران و چین مناسبات خاصی را با هم تعریف کردند تا از یک طرف چین به منبع ارزان انرژی دست پیدا کند و از طرف دیگر ایران سیاست های ضدتحریمی خودش را پیش ببرد.

وی با اشاره به انتظارات از سفر رئیس جمهور به پکن ادامه داد: چند دستورکار باید در این سفر دنبال شود. نخست انعقاد موافقت نامه ها و قراردادهای شفاف به لحاظ موضوعی و زمانی در قالب سندهمکاری بلندمدت بین دو کشور است. ثانیا انتظار می رود خارج از حوزه دلار و یورو جایگاه شایسته ای برای ایران تعریف شود.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی اظهار کرد: چینی ها در قضیه عضویت ایران در شانگهای پیشگام شدند و انتظار داریم در عضویت ایران در بریکس هم چنین همراهی را از چین شاهد باشیم. بریکس 24 درصد گردش پولی و مالی خارج از حوزه یورو و دلار را به خود اختصاص می دهد که حضور در این مجموعه می تواند فرصت هایی را برای فراهم آورد.

وی افزود: نکته بعدی انتظار آن است که از رفتار رئیس جمهور چین در سفر به عربستان سعودی مخصوصا در موضوع جزایر سه گانه ایرانی شائبه زدایی شود. البته اصل سفر نباید تحت تأثیر این موضوع قرار گیرد. معتقدم این مهمترین سفر خارجی آقای رئیسی است، امیدوارم طرفین به جای طرح یکسری شعارها و برنامه های کلی، به صورت امضای قراردادهای شفاف آینده مناسبات دو کشور را شکل دهند.

فلاحت پیشه گفت: بارها از طرف دولت آقای روحانی و دولت آقای رئیسی اعلام شد که قرارداد 25 ساله با چین وارد فاز اجرایی شده است چون وقتی روسای جمهور حضور دارند سطح امضای قراردادها در عالی ترین سطح تعریف می شود بنابراین انتظار می رود از این فرصت برای جذب سرمایه گذاری چین در حوزه های بهره مندی از فناوری های روز دنیا، اجرای پروژه های عمرانی، حمل و نقل و توسعه بنادر و مخازن مشترک نفت و گاز ایران به بهترین نحو استفاده شود.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها