ناگفته ها از چتر سیاسی گسترده رهبری

کد خبر: 1228438

عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب: خاتمی عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام را نپذیرفت. در دوران رهبری، آقا در جاهای حساس، از میرحسین موسوی به رغم اختلافات به عنوان مشاور استفاده کرد

ناگفته ها از چتر سیاسی گسترده رهبری

مهدی فضائلی عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در اظهارات اخیر خود از ناگفته هایی درباره دعوت رهبری از سید محمد خاتمی برای عضویت  در مجمع تشخیص مصلحت نظام، انتخاب موسوی خوئینی ها به عنوان مشاور سیاسی و پیشنهاد به  مهدی کروبی برای عضویت در دفتر رهبری  پرده برداشت که البته در فضای مجازی بازتاب زیادی پیدا کرد. این فعال شناخته شده سیاسی که درصدد تبیین چتر گسترده رهبر انقلاب بر جریانات مختلف سیاسی است در بخش هایی دیگر از سخنان خود با اشاره به تاکید ویژه رهبر انقلاب بر مشارکت حداکثری، از مخالفت ایشان با افرادی که به دنبال انتخابات مدیریت شده بودند،خبر می دهد و نمونه هایی را نیز در این باره ذکر می کند. در ادامه بخش های مهم سخنان او را به گزارش فارس و اطلاعات می خوانید:

*در بحث انتخابات، دعوت امام از همه مردم مشخص است و با تأکید ایشان بر مشارکت حداکثری، روبه روست. مهم‌ترین دغدغه رهبری نیز در انتخابات صرف‌نظر از نتیجه آن، مشارکت حداکثری مردم است.

*مسلماً افرادی که با نظر امام در زمینه مشارکت حداکثری و دعوت از عموم مردم موافق نبودند، فقط روحانیت سنتی نبودند. حتی در دوران رهبری نیز کسانی با ایشان بحث کردند که تأکید بر مشارکت حداکثری نداشته باشید و یک مشارکت معمولی و دراصطلاح یک دموکراسی مدیریت شده‌ای را داشته باشیم تا چیزی که مایل هستیم برقرار کنیم! (رهبری نیز در واکنش به این مطلب)  تصریح کردند که «من نه تنها در این انتخابات (سال۸۸)، بلکه در گذشته هم معتقد و مصر بر مشارکت حداکثری مردم در امور از جمله مشارکت حداکثری در انتخابات بودم. ایشان به اختلاف دیدگاهی که بر سر این قبیل موارد با برخی از آقایان داشته‌اند و در جلسات متعدد روی آن بحث کرده‌اند، استناد کردند. برای مثال اشاره کردند، ظاهرا به دوره دوم انتخابات آقای خاتمی و گفتند: من مثل سابق اعتقادم این بود که باید مشارکت، بالا باشد و بر آن اصرار داشتم؛ اما برخی از آقایان همیشه با آن مخالف بودند و معتقد بودند که لازم نیست مشارکت مردم در انتخابات بالا باشد؛ اگر ۱۰ ،۱۲ میلیون نفر هم شرکت کنند، رئیس جمهوری مد نظر ما انتخاب می‌شود.» این اشاره آقا به مرحوم آقای هاشمی رفسنجانی بود. من  وبعضی از دوستان سال ۸۴ خدمت مرحوم هاشمی رفسنجانی رفتیم و از ایشان پرسیدیم شما وضعیت کشور را چگونه می‌بینید؟ آیا بحرانی است یا در آستانه بحران هستیم؟تحلیل مرحوم هاشمی در آن سال این بود که شرایط کشور بحرانی است و فحوای کلام ایشان این بود که بحث‌های مشارکت‌های حداکثری باعث این مشکلات می‌شود و باید مشارکت مردم مدیریت شده باشد. لذا این نگاه، محدود به یک دیدگاه سنتی قبل و بعد از انقلاب با امام(ره) نبوده است!

ایستادگی رهبری  بر رای مردم در سال 88

*  براساس شواهد و ادله‌هایی که بیان کردم، همان طور که امام همه مردم را به مشارکت در انتخابات می‌طلبید و فضا را برای مشارکت همه مردم مهیا می‌کرد، رهبری نیز همواره بر این امر، تأکید داشته اند. پایبندی به رأی مردم بحث مهمی است و نتیجه انتخابات هر چه که باشد، اگر رأی مردم است باید به آن پایبند باشیم. در چند مقطع در دوران رهبری، اختلاف نظرهایی درباره نتیجه رأی مردم به وجود آمد. یکی انتخابات مجلس ششم بود که با نگاه رهبری فاصله زیادی داشت و نیز انتخاب آقای خاتمی و انتخاب آقای احمدی‌نژاد در سال ۸۸ و انتخاب آقای روحانی در سال ۹۲ در همه این دوره‌ها، عده‌ای نتیجه انتخابات را بر نمی‌تابیدند و در تلاش بودند که انتخابات را ابطال کنند. در همه آن چهارنوبت، ایستادگی مقام رهبری بر رأی مردم و در عین حال تأکید بر رسیدگی به تخلفات انتخابات، مانع ابطال انتخابات شد.

دعوت رهبری از کروبی برای حضور در دفتر پس از انتخابات مجلس هفتم

*  پس از امام هم در مقاطع مختلف، شما این نگاه را از ناحیه رهبری می‌بینید. در بیانات ایشان اشاره شده ‌است که زمانی آقای خاتمی و آقای خوئینی‌ها، به دیدار من آمدند و بحث‌هایی شد و من به این ها گفتم که اگر شماها نبودید، من جریانی مانند شما را ایجاد می‌کردم تا در کشور تنوع سلایق به وجود بیاید و بین نگاه شما و آقای هاشمی، توازن و تعادل برقرار شود. همچنین فضایی که توسط رهبری برای فعالیت آقای خوئینی‌ها باز شد. پس از انتخاب رهبری، تلقی این بود که حتماً فلانی، رئیس دفتر ایشان خواهد شد. شاید آن افراد هم همین توقع را داشتند. ولی، افرادی مسئول دفتر ایشان شدند که هیچ رنگ و بوی جناحی و سیاسی نداشتند.

* آقا، زمانی که به آقای ناطق نوری حکم مسئولیت دفتر بازرسی را می‌دهد، همان روز به آقای خوئینی‌ها هم به عنوان مشاور سیاسی حکم می‌دهد. بعد آقای خوئینی‌ها به آقا می‌گوید که من فلانی و فلانی را برای دفتر خودم می‌خواهم بیاورم و رهبری موافقت می‌کنند. آقای میرحسین موسوی در دوران ریاست جمهوری آقا، با ایشان اختلافاتی داشت، اما در دوران رهبری، آقا در جاهای حساس، از ایشان به عنوان مشاور استفاده کرد. در مجمع تشخیص مصلحت و شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز، افرادی از جریانات مختلف توسط رهبری منصوب شدند. بعد از انتخابات مجلس هفتم که آقای کروبی و فهرست ایشان رأی نیاورد، رهبری از آقای کروبی برای حضور در دفتر، دعوت کردند. بعد از دوره ریاست جمهوری آقای خاتمی نیز، به ایشان پیشنهاد عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام داده شد که البته ایشان نپذیرفت. برخی گمان می‌کنند که چتر رهبری کوچک شده ‌است؛ اما آقا فرمود این چتر تغییری نکرده ولی برخی اصرار دارند که از زیر این چتر خارج شوند که آن بحث دیگری است.

خراسان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها