«فردا» گزارش می‌دهد؛

همه واکنش‌ها نسبت به اقدام دولت آلبانی علیه منافقین

کد خبر: 1228739

از دولت آلبانی و دولت آمریکا تا وزارت خارجه ایران و البته کاربران ایرانی در فضای مجازی نسبت به ممنوعیت منافقین از برگزاری نشست سالانه‌شان واکنش نشان دادند.

همه واکنش‌ها نسبت به اقدام دولت آلبانی علیه منافقین

گروه سیاست سایت فردا: روز گذشته خبر عملیات سراسری دولت آلبانی علیه منافقان بازتاب‌های وسیعی در رسانه‌های داخلی و بین‌المللی پیدا کرد. ضمن اینکه خبر رسید، فرانسه اجازه تجمع سالانه به سازمان مجاهدین را نداده است. ابتدا وزارت کشور آلبانی اعلام کرد: «به علت نقض توافق سال 2014عملیات سراسری علیه سازمان مجاهدین» اجرا کرده است و سپس رویترز گزارشی را منتشر و اعلام کرد: «پلیس فرانسه با مطرح‌کردن نگرانی‌های امنیتی درباره برگزاری تجمعات سالانه گروهک منافقین، امسال اجازه برگزاری این نشست را نداد». پلیس آلبانی صبح دیروز با حمله به مقر منافقین در شهر دورس موسوم به اشرف۳، بیش از ۷۰عضو این سازمان را بازداشت کرد. برخی گزارش‌ها حکایت از درگیری اعضای این سازمان با یگان ضد تروریسم پلیس آلبانی دارد. در پی بروز درگیری بین یگان ضد تروریسم دست کم یکی از اعضای این سازمان کشته شد. مطابق گزارش‌های منتشر شده، ۳۶تن از اعضای این سازمان مجروح شده‌اند که حال شش تن از آنان وخیم گزارش شده است.

حالا وزارت کشور آلبانی در بیانیه‌ای آورده است: «عملیات ما مطابق قوانین و بر اساس حکم دادگاه عالی مبارزه با تروریسم صورت پذیرفته است. مطابق توافق میان ما و سازمان در سال ۲۰۱۴، اعضای این سازمان صرفا به دلایل انسان‌دوستانه در کشور ما پناهنده شده بودند، اما با انجام اقدامات تروریستی و سایبری این توافق را نقض کرده‌اند».

متعاقب ممانعت از برگزاری مراسم منافقین، کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه، در توئیتی نوشت: «براساس خبرهای منتشره، صبح روز ۳۰ خرداد، پلیس آلبانی براساس حکم دادگاه عالی مبارزه با تروریسم آن کشور، اقدام به ورود به پادگان اشرف جهت بازرسی نمود. دلیل این اقدام، ارتکاب اقدامات مجرمانه و تروریستی توسط منافقین در آلبانی اعلام شد. مقامات ذی‌ربط کشور آلبانی از کشف و ضبط شماری از سیستم‌های الکترونیکی و پهپادهایی که منافقین اقدامات تروریستی خود را به واسطه آنها پیگیری و هدایت می‌کردند، خبر داده و گفتند آنها(منافقین) با اقدامات تروریستی و سایبری، توافق سال ۲۰۱۴ با آلبانی را نقض کرده‌اند. منافقین به دلیل ذات تروریستی خود، همواره خطری برای امنیت میزبان خود خواهند بود، به همین دلیل دولت عراق آنها را اخراج کرد و دولتهای دیگر نیز از پذیرش آنها خودداری نمودند. امیدواریم دولت آلبانی اشتباه خود در میزبانی از این فرقه تروریستی را جبران کند».

نکته جالب آن است که حتی آمریکا به عنوان مهم‌ترین حامی منافقین هم پشت این گروهک نایستاده و اکنون یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا از اقدام دولت آلبانی برای جلوگیری از برگزاری نشست سالانه منافقین حمایت کرده و گفته است: «دولت بایدن از حق دولت آلبانی برای تحقیق در مورد احتمال فعالیت‌های غیرقانونی در خاک خود، حمایت می‌کند. به نظر می‌رسد ورود پلیس آلبانی به اردوگاه اشرف برای اجرای یک دستور دادگاه بوده و پلیس آلبانی به آمریکا اطمینان داده که طبق قوانین عمل کرده است».

واکنش‌ها از سوی ایرانیان و رسانه‌های ایرانی هم نسبت به این موضوع زیاد بود؛ مثلا عطاالله مهاجرانی که اکنون در انگلیس به سر می‌برد، در توئیتی نوشت: «‌از ٣٠ خرداد ١٣٦٠ که سازمان مجاهدین تصمیم به مبارزه مسلحانه علیه ج ا ایران گرفت، تصمیمی ویران کننده بود و بعد: تصمیم به مهاجرت به عراق و فعالیت در ذیل ارتش عراق و دستگاه امنیتی عراق، جنگ با نیروهای نظامی ایران، تروریسم سراسری در ایران، عملیات فروغ جاویدان، همکاری با اسرائیل. اکنون که سازمان با ممنوعیت حضور تبلیغاتی- سیاسی در فرانسه و بازرسی پلیس آلبانی در کمپ اشرف ٣ روبرو شده است».

او در ادامه به کنایه خطاب به سران منافقین مطرح کرد: «به نظرم رهبران سازمان و شورای ملی مقاومت، به این جمعیت پیرزنان و پیرمردان کمپ که فرصت زندگی را از دست داده اند، رحم کنند. آنها را آزاد کنند هر جا که میخواهند بروند. البته اگر درایت و انصاف داشته باشند میبایست انحلال سازمان مجاهدین خلق و شورای مقاومت را اعلام کنند. وقتی سازمان و شورایی با توجه به تجربه ٤٢ساله از جنگ مسلحانه تا کنون، کارنامه اش شکست و بی اعتباری است یعنی بدون آینده است! به اعضای کهنسال و فرتوت رحم کنید. آزادشان کنید!»

روزنامه هم‌میهن هم در در سرمقاله خود نوشت: «اتفاقات روزهای گذشته درباره منافقین و دیگر نیروهای مخالف حکومت ایران و نیز منتقدان رادیکال باید این را ثابت کرده باشد که این نیروها نیستند که از آن کشورها به نفع اهداف خود استفاده کرده‌اند، بلکه آن کشورها هستند که از این نیروها برای رسیدن به مقاصد خود و توافق و سازش با تهران استفاده کرده‌اند، نیروی سیاسی مستقل همیشه از بهبود روابط خارجی و برقراری آرامش در این روابط حمایت می‌کند، زیرا نفع مردم خود را در تنش‌های خارجی نمی‌داند و هیچ علاقه‌ای به حضور بیگانگان در مسائل داخلی ایران ندارد».

در توئیتر هم کاربران ایرانی نسبت به ممنوعیت منافقین از برگزاری نشست سالانه‌شان ابراز خوشنودی کردند که در زیر چند نمونه از این توئیت‌ها آورده می‌شود.

توییتر1

توییتر2

توییتر3

توییتر5

توییتر6

توییتر7

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها