«فردا» گزارش می‌دهد

تاکتیک اصلاح‌طلبان؛ تحریک «پایداری»!

کد خبر: 1230731

با انتخاباتی شدن فضای سیاسی کشور شاهدیم که جریان اصلاحات از طریق رسانه‌های خود سعی در اختلاف افکنی بین طیف‌ها اصولگرایی و ممانعت از ایجاد وحدت بین آنها دارد.

تاکتیک اصلاح‌طلبان؛ تحریک «پایداری»!

گروه سیاست فردا - آرام آرام به انتخابات نزدیک می‌شویم و اصلاح‌طلبان اگرچه امیدی به موفقیت در این کارزار و جلب بدنه رای از دست خود ندارند، دست از تلاش نکشیده‌اند. این جریان سیاسی از یک سو امید دارد که با پررنگ کردن جایگاه طیف تندرو خود و پوشیدن رخت اپوزیسیون، در میان بخشی از جامعه که پیش‌تر هوادار این جریان بود، برای خود محبوبیتی دست و پا کند. از سوی دیگر تلاش دارد که با تئوری تفرقه انداز و حکومت کن، میان گروه‌های مختلف جریان رقیب خود اختلاف افکنی کند. امید اصلاح طلبان این است که با ایجاد چنددستگی بین اصولگرایان و عدم وحدت آنها برای خود فرصتی فراهم آورند. 

شاهد این مدعا،  تحلیل داوود حشمتی است که روزنامه هم‌میهن منتشر کرده است. او در این مقاله با عنوان «سیاست انتخاباتی جبهه پایداری ائتلاف یا اصلح‌گزینی؟ » تمام تلاش خود را به کار گرفته تا جبهه پایداری را در مقابل شورای وحدت قرار داده و این طور القا کنند که اگر در انتخابات‌های قبلی با سایر گروه‌های اصولگرایی همراه شده است؛ فریب خورده! 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در راستای سیاست اختلاف افکنی خود نوشته: «در صورتی که قرار باشد ائتلاف میان پایداری و دیگر جریان‌های درونی اصولگرایان صورت بگیرد، پایداری به سمت ائتلاف با شریان و سعید جلیلی پیش خواهد رفت. آنها دیگر حاضر نیستند نام‌شان ذیل لیستی قرار بگیرد که سرلیست آن، قالیباف است. اگرچه این حرف را هنوز هم علنی بیان نمی‌‎کنند. با این حال ائتلاف آنها با لاریجانی و اصولگرایان سنتی (شورای وحدت) را می‌توان کاملاً منتفی دانست. اصولگرایان شورای وحدت (به رهبری حدادعادل و قالیباف) پایداری را مهارشده در ذیل چتر خود می‌خواهد. اما پایداری به این وضعیت راضی نیست. لذا آنچه می‌ماند «اصلح‌گزینی» یا «خالص‌سازی» است که احتمالاً به آن سمت حرکت می‌کنند؛ خواه به صورت هدف نهایی و خواه به‌صورت تاکتیکی برای وادار کردن اصولگرایان به تن دادن به خواسته‌های آنها. لیست اصلح از نظر پایداری داشتن «رای بالا» ملاک و ارزش نیست. «راهبرد در یک کلمه انتخاب اصلح است، نه اینکه صرفاً به‌دنبال کسی برویم که رای‌آوری بیشتری داشته باشد، اما نمره او پایین باشد.» این جملاتی است که صادق محصولی یک ماه پیش در نشستی در دانشگاه علامه طباطبایی بر زبان آورد. دبیرکل پایداری در صحبت‌های خود «مجدداً تاکید» کرده که «آن کسی که اصلح است را باید متقاعد کنیم تا به صحنه بیاید.»

تلاش اصلاح‌طلبان برای رو در روی هم قرار دادن طیف‌های مختلف اصولگرایی اما در شرایطی است که جریان اصولگرا در مرحله فعلی بیش از هر چیزی روی برگزاری یک انتخابات حداکثری و پرشکوه تاکید دارد. وحدت اما آرمانی است که در انتخابات‌های قبلی هم مد نظر بوده و تا حدی نیز حاصل شده است، در نتیجه همین وحدت و همراهی نیز شاهد کامیابی این جریان در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری پییشین بوده‌ایم. تجربه قابل توجه و مفیدی که قطعا با این طور اختلاف افکنی‌های عیان جریان اصلاحات نادیده انگاشته نخواهد شد.

 

۱

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها