مرتضی مکی در گفتگو با فردا مطرح کرد؛

واکاوی اهمیت توافق ایران و مصر

کد خبر: 1232708

کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: توافقی که بین ایران و مصر صورت گرفته نشان می دهد که شرایط به سمت عادی سازی روابط تهران و قاهره در حال پیشرفت است.

واکاوی اهمیت توافق ایران و مصر

گروه سیاسی فردا: منابع دیپلماتیک مصری خبر دادند که در روزهای اخیر دور تازه‌ای از مذاکرات میان مقامات امنیتی ایران و مصر برگزار و به توافقاتی منجر شده است.

مرتضی مکی در گفتگو با فردا درباره اهمیت توافق امنیتی ایران و مصر گفت: توافقات بین ایران با عربستان و دیگر کشورهای عربی به این معنا و مفهموم را دارد که یک دوره طولانی تنش میان این کشورها در حال پایان یافتن است. این یک نقطه تحول بسیار مهمی به شمار می آید.

وی افزود: مصر از جایگاه ویژه ای در جهان عرب برخوردار است، هر چند بعد از تحولات سال 2011 مشکلات اقتصادی و اجتماعی مصر منجر به وضعیتی شد که مصر دیگر آن جایگاه سابق را در جهان عرب ندارد اما به هر حال مصر به عنوان یک کشور بزرگ مسلمان در شمال آفریقا محسوب می شود.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به روابط نزدیک مصر با اکثر کشورهای عربی اظهار کرد: روابط ایران و مصر در کنار روابط ایران و عربستان تحول مهمی در عرصه منطقه و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران ایجاد خواهد کرد.

مکی ادامه داد: اختلافات بین ایران و مصر بیشتر جنبه سیاسی و امنیتی داشت و همواره این مصری ها بودند که دغدغه های امنیتی درباره نوع مناسبات و روابط ایران با جنبش ها و احزاب منطقه داشت. این توافقی که بین ایران و مصر صورت گرفته نشان می دهد که شرایط به سمت عادی سازی روابط تهران و قاهره در حال پیشرفت است.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها