«فردا» گزارش می‌دهد:

ضرورت پرهیز از تکرار تجربه گشت ارشاد

کد خبر: 1234142

سخنگوی «فراجا» می‌گوید که گشت‌های خودرویی با تأکید رئیس‌جمهور بوده اما رسانه‌های دولتی می‌گویند دستور رئیس‌جمهور برای این کار صحت ندارد.

ضرورت پرهیز از تکرار تجربه گشت ارشاد

گروه سیاست سایت فردا: چند روز پیش بود که سردار سعید منتظرالمهدی، سخنگوی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی، از مستقرشدن گشت‌های خودرویی و پیاده پلیس برای مقابله با پوشش نامتعارف در سراسر کشور خبر داد. همین خبر کافی بود تا در فضای رسانه‌ای چنین مطرح شود که آیا بار دیگر گشت ارشاد مستقر می‌شود؟ هرچند گفته شد که این خودروها گشت ارشاد نیست و نام «گشت ارشاد» بر این خودروها نوشته نشده است. «تسنیم» نوشت که این گشت‌های خودرویی وظیفه تذکر لسانی دارند و درگیری‌ در پی آنها ایجاد نخواهد شد.

متعاقب این خبر واکنش‌های زیادی ابراز شد. برخی آن را مناسب دانستند و البته برخی هم آن را باعث ایجاد مسائلی که منجر به افزایش تنش اجتماعی می‌شود، تلقی کردند اما در این بین معلوم نشد استقرار گشت‌های خودرویی با دستور چه کسی بوده است؟ سخنگوی فراجا اعلام کرد که با «تأکید روسای قوه مجریه و قوه قضائیه» این طرح اجرایی می‌شود. پس از این سخن برخی رسانه‌های دولتی در خبری اعلام کردند که دستور روسای قوه مجریه و قضاییه برای اجرای طرح مقابله با بی‌حجابی از سوی فراجا صحت ندارد. نکته مهم آن است همین رسانه‌های دولتی سخنان سردار منتظرالمهدی را با حفظ همین بخش یعنی تأکید رییس‌جمهور منتشر کرده بودند که گویا بعد از آن خبر را حذف کردند. پس از آن هم بعضی رسانه‌های دولت اعلام کردند که چنین موضوعی یعنی دستور رئیس‌جمهور وجود نداشته است و حذف آن بخش از مطلب را نشانه‌ واقعی بودن خبر خود عنوان کردند.

حالا باید دید که دقیقا وظیفه گشت‌های جدید چیست و آیا قرار است به همان منوال گشت‌های سابق عمل شود؟ اگر چنین باشد، پر واضح است که نتیجه نخواهد گرفت زیرا به گفته کارشناسان گشت‌های ارشاد با آن شیوه عملکردشان باعث ایجاد تنش‌های اجتماعی می‌شدند و تجربه‌ای ناکام در ترویج امر حجاب بود؛ چه آنکه بسیاری باور دارند که در موضوع حجاب بیش از نیاز به برخوردهای پلیسی نیاز به فرهنگ‌سازی وجود دارد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها