حمایت دهلی‌نو از تعاملات ایران با بریکس

کد خبر: 1239375

سفیر هند در تهران در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این که برای دهلی‌نو، جمهوری اسلامی ایران یک دوست ویژه است گفت: از تعاملات ایران با بریکس که در حال انجام است، حمایت می‌کنیم و نسبت به این قضیه ذهن بازی داریم.

حمایت دهلی‌نو از تعاملات ایران با بریکس

جمهوری اسلامی ایران در راستای اهداف و برنامه‌های خود بر اساس سیاست همسایگی، ارتباط خوب و موثری با هند به‌عنوان یکی از اقتصادهای بزرگ دارد و همواره از برقراری روابط دوستانه و صمیمی دو طرف استقبال کرده اند.

گرچه فراز و نشیب هایی در روابط دو کشور در مسائلی مانند خروج هند از پروژه خط لوله صلح و یا توقف ترید نفت و همچنین موضوعات مربوط به پروژه چابهار مطرح شد اما هیچ‌گاه به تنش جدی میان ایران و هند کشیده نشد.

«رودرا گائوراو» شرست سفیر هند در ایران در گفت‌وگو با ایسنا درباره مناسبات و تعاملات دو کشور از آغاز به کار دولت سیزدهم ابراز داشت که «بعد از آغاز به کار دولت سیزدهم، مناسبات بسیار منظم بوده و به‌رغم همه‌گیری کرونا بسیاری از ملاقات‌ها و دیدارها در سطح بالا بین دو کشور انجام شده است».

وی خاطرنشان کرد: «برای هند، جمهوری اسلامی ایران یک دوست ویژه است، فرهنگ و دوستی مشترکی را از قرن‌ها پیش داریم و این روابط و دوستی به این مسئله بستگی ندارد که چه دولتی سر کار باشد بلکه این دوستی همیشه پابرجاست».

سفیر هند در تهران: دهلی‌نو از تعاملات ایران با بریکس حمایت می‌کند

سفیر هند در ایران

ظرفیت‌های اقتصادی و ژئوپلیتیکی ایران و هند موجب شده تا دو کشور برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت اقتصادی را در دستور کار خود قرار دهند به ویژه این‌که دولت سیزدهم به این مهم توجه دارد.

این دیپلمات هندی همچنین در مراسم سالروز استقلال هند که در تهران برگزار شد، ابراز داشت: «یکی از جنبه‌های بسیار مهم تعامل اقتصادی ما، مواصلات منطقه‌ای است. هند مایل است از منطقه راهبردی و قلمرو کشور دوست، ایران برای دستیابی به بازارهای اوراسیا و آسیای میانه بهره‌مند شود. ما در کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال جنوب و در بندر چابهار شراکت داریم. برای هند، این پروژه‌های مواصلاتی نویدبخش هستند و می‌توانند در آینده به ستون‌های اصلی دوستی هند و ایران تبدیل شوند».

جمهوری اسلامی ایران نقطه مواصلاتی مهمی برای هند به شمار می‌رود زیرا به همراه هند و روسیه از اعضای کریدور شمال-جنوب هستند  که می‌تواند کالاها را از هند تا به سمت اروپا منتقل کند، در واقع ایران، نقطه اتصال تعاملات تجاری آسیا و اروپا است.

«علی باقری» معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران نیز که در این مراسم حضور داشت، با بیان اینکه ایران از ظهور هند قدرتمند در عرصه جهانی که به چندجانبه گرایی کمک می کند، حمایت خواهد کرد، گفت: تعاملات متنوع و گسترده ایران و هند علیه هیچ بازیگری در منطقه نیست و همکاری‌های دو کشور موجب ثبات و امنیت منطقه خواهد شد.

این دیپلمات کشورمان افزود: «همکاری دو کشور در حوزه مواصلاتی به ویژه چابهار به نماد همکاری های دو کشور تبدیل شده است و ظرفیت های زیادی را برای همکاری های دوطرف به وجود آورده است».

سفیر هند در تهران: دهلی‌نو از تعاملات ایران با بریکس حمایت می‌کند

هند به عنوان یکی از اقتصادهای برتر دنیا، به همراه برزیل، روسیه، چین و آفریقای جنوبی یکی از اعضای گروه «بریکس» است و این گروه در نظر دارد تا اعضای جدیدی را جذب کند و ایران یکی از این اعضا خواهد بود و با توجه به ظرفیت‌هایی که دارد می‌تواند نقطه اتصالی ترانزیتی با تراز امنیتی بالا برای اعضای بریکس باشد. همچنین ایران می تواند زمینه ساز تحول بزرگی در استمرار، تقویت و اثرگذاری دیپلماسی اقتصادی کشور باشد.

هفته گذشته «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران برای پیگیری آخرین وضعیت همکاری‌ ایران و بریکس و همچنین شرکت در کمیسیون مشترک ایران و آفریقای‌جنوبی به پرتوریا سفر کرد. آفریقای جنوبی از اعضای اصلی گروه بریکس، قرار است در هفته اول شهریور ماه میزبان نشست سران بریکس باشد.

سفیر هند در تهران همچنین به ایسنا در مورد رویکرد دولت این کشور در خصوص عضویت ایران در بریکس گفت: «از تعاملات ایران با بریکس که در حال انجام است، حمایت می‌کنیم، ضمن این‌که هم‌اکنون کشورها میان خودشان درباره توسعه رسمی بریکس در حال مذاکره هستند تا شرایط را تعیین کنند».

این دیپلمات هندی اظهار داشت: «در واقع ما نسبت به این قضیه ذهن بازی داریم، در مذاکرات داخلی بریکس شرکت می‌کنیم اما چون گفت‌وگوها داخلی است، نمی‌توان به طور واضح گفت چگونه پیش می‌رود».

همچنین، «آنیل سوکلال» نماینده آفریقای جنوبی در کنفرانس «ایران و بریکس» در تهران گفت: «درباره عضویت و همکاری‌های ایران و بریکس صحبت کردیم و به نظر من ایران یک شریک بسیار مهم و راهبردی برای بریکس محسوب می‌شود. انتظار داریم آیین نامه‌ای را مبنی بر نحوه افزایش اعضای بریکس داشته باشیم و ایران یکی از آن کشورهاست که در این روند قرار خواهد گرفت تا عضو بریکس شود».

سران اعضای بریکس قرار است بین روزهای ۲۲ تا ۲۴ آگوست (۳۱ مرداد تا دوم شهریور) در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی گردهم آیند و «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهوری اسلامی ایران نیز به دعوت رئیس‌جمهور آفریقایی جنوبی برای شرکت در نشست دوستان بریکس به این کشور سفر می‌کند.

ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها