واکنش دوحه به خبرسازی واشنگتن‌پست

کد خبر: 1249867

مقامات دولت قطر و کاخ سفید خبرسازی رسانه امریکایی مبنی‌بر قطع دسترسی ایران به اموال آزاد شده خود را رد کردند

واکنش دوحه به خبرسازی واشنگتن‌پست

منابع ارزی آزاد شده ایران در قطر از طریق سوئیفت و با گشایش‌های LC قابل استفاده است

توافق رؤسای بانک مرکزی ایران و قطر درباره استفاده از منابع ارزی آزاد شده خط بطلانی بر فضاسازی رسانه های غربی علیه تفاهم تهران و واشنگتن بود. بویژه آنکه رئیس بانک مرکزی قطر تأکید کرد کشورش به کلیه تعهدات خود با ایران پایبند است.

دعواهای داخلی در صحنه سیاست امریکا با دروغ‌پردازی رسانه واشنگتن‌پست درباره اموال آزاد شده ایران وارد مرحله جدیدی شد؛ ادعایی که بلافاصله از سوی مقامات کاخ سفید رد اما معلوم شد مخالفان دولت «جو بایدن» همه ظرفیت رسانه‌ای خود را به‌کار گرفته‌اند تا بهانه‌ای برای حمله به او و سیاست‌ خارجی دولتش از جمله توافق اخیر تبادل زندانیان با ایران بتراشند. چند روز پیش شماری از رسانه‌های امریکا از جمله روزنامه «واشنگتن پست» به نقل از منابعی بی‌نام و نشان مدعی شدند که امریکا با قطر به توافق رسیده‌ تا دسترسی جمهوری اسلامی به شش میلیارد دلار پول آزادشده در توافق تبادل زندانیان که به قطر منتقل شده بود، متوقف شود. این ادعا اما بلافاصله از سوی مقامات دولت ایالات متحده رد شد. «جان کربی» سخنگوی کاخ سفید، تأکید کرد که هنوز یک سنت هم از ۶ میلیارد دلار منتقل شده به قطر خرج نشده است. سخنی که به این معنا بود، این پول از اختیار دولت امریکا خارج شده و عملاً این کشور امکانی برای تصمیم‌گیری درباره آن ندارد.

«کربی» همچنین گفت شواهدی مبنی‌بر دخالت جمهوری اسلامی در حملات حماس وجود ندارد. «آنتونی بلینکن»، وزیرامور خارجه امریکا هم که به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده است بار دیگر تأکید کرد که هیچ مقدار از پول ایران هنوز هزینه نشده است.

در ادامه این واکنش‌ها جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا در حالی که در جمع شماری از رهبران جامعه یهودی امریکا در کاخ سفید سخن می‌گفت، برای گرفتن ضرب حمله جمهوری‌خواهان به توافق اخیر او با تهران و آزادسازی اموال، مدعی شد که کاخ سفید به جمهوری اسلامی در مورد عدم دخالت در درگیری بین اسرائیل و حماس هشدار داده است.

درخواست جمهوری‌خواهان

همه اینها درحالی است که در پی حمله حماس به رژیم صهیونیستی، گروهی از جمهوری‌خواهان امریکا «بایدن» را تحت فشار قرار داده‌اند تا دسترسی جمهوری اسلامی به شش میلیارد دلار وجوه نفتی‌اش را دوباره مسدود کند. برخی حتی خواستار انتقال این پول به اسرائیل شده‌اند. در همین چهارچوب، روزنامه واشنگتن‌تایمز چند روز پیش نامه‌ای را با امضای ۲۰ سناتور جمهوری‌خواه امریکا منتشر کرد که در آن از وزارت امور خارجه این کشور خواسته شده است، معافیت‌های تحریمی ایران را لغو کند و اجازه ‌دهد شش میلیارد دلار وجوه ایران به حساب‌های بانکی در قطر و ایران منتقل شود.

در پی حمله غافلگیرانه و گسترده حماس موسوم به «طوفان الاقصی» از سوی نیروهای مقاومت فلسطین علیه رژیم اشغالگر اسرائیل، محافل سیاسی و رسانه‌ای غرب وابسته به تل‌آویو یک عملیات گسترده روانی و تبلیغاتی را برای درگیر کردن جمهوری اسلامی  و کشیدن به این جنگ آغاز کردند. مخالفان «بایدن» می‌کوشند با لابی گسترده‌ای که به جریان انداخته‌اند در روند دسترسی ایران به اموال خود مانع‌تراشی کنند. اما این تلاش‌ها درحالی است که تفاهم اخیر تهران و واشنگتن با ارائه ضمانتی از سوی امریکایی همراه شد که بی‌تردید عقب‌نشینی از تفاهم شفاهی می‌تواند خساراتی جبران‌ناپذیر برای این کشور به‌دنبال داشته باشد. از این‌رو تلاش مخالفان ضد ایرانی برای دست‌اندازی در اجرای این توافق و دلخوش‌کردن شماری از جریان‌های همراه با آنها نمی‌تواند محملی برای اجرا داشته باشد. این مهم را می‌توان از موضع‌گیری مقامات عالی‌رتبه امریکایی مبنی‌بر عدم ارتباط ایران به جنگ جاری در سرزمین‌های اشغالی فهمید.

حمایت فکری ایران از حماس

مقامات اسرائیلی هم همچنان در موضع‌گیری‌های خود در قبال جنگ جاری با حماس می‌کوشند به نقش ایران در این جنگ اشاره مستقیمی نداشته باشند. در جدیدترین موضع گیری، «یوآف گالانت»، وزیر دفاع رژیم صهیونیستی ضمن اشاره به دریافت کمک‌های لازم این رژیم از ایالات‌متحده به ایران اشاره کرد و مدعی شد: «ایران برای حماس پول می‌فرستد و افکار آنها را تغذیه می‌کند.» اگر چه اشاره او به حمایت معنوی ایران از گروه‌های مقاومت امری دور از واقعیت نیست اما آنچه سبب شده که مسئولان اسرائیلی ترجیح دهند همچون گذشته از طرح ادعاهای موهوم و بدون سند پرهیز کنند، متأثر از ملاحظه مؤلفه قدرت میدانی ایران است که در صورت ورود به نبردی که اسرائیل آغازگر آن باشد، نمی‌توان نتیجه‌ای جز شکست برای تل‌آویو پیش‌بینی کرد.

پول متعلق به مردم ایران است

همزمان با دروغ‌پردازی منابع خبری امریکا درباره قطع احتمالی دسترسی ایران به اموال آزاد‌ شده خود، نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل ادعای روزنامه امریکایی واشنگتن‌پست مبنی‌بر توافق امریکا با قطر را برای بلوکه کردن 6 میلیارد دلار ایران رد کرد. منبع دیپلماتیک کشور در سازمان ملل اعلام کرد: «این خبر صحت ندارد و انتشار آن اعتبار واشنگتن‌پست را خدشه‌دار می‌کند. سناتورهای مورد بحث و دولت ایالات‌متحده همگی کاملاً آگاه هستند که نمی‌توانند از توافق عقب‌نشینی کنند.» به گفته نمایندگی ایران این پول متعلق به مردم ایران است که دولت جمهوری اسلامی ایران از آن برای تسهیل همه نیازهای ضروری و غیرتحریمی ایرانی‌ها استفاده خواهد کرد.

توافق ایران و قطر درباره استفاده از منابع ارزی آزاد شده

رؤسای‌ کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و قطر در حاشیه اجلاس سالانه صندوق بین‌المللی پول، موضوعات مربوط به توسعه همکاری‌های بانکی و سرمایه‌گذاری‌های مشترک پس از انتقال ۶ میلیارد دلار به بانک‌های ایرانی در قطر را که محقق شده است بررسی و راهکارهای توسعه روابط با استفاده از این منابع را نیز مورد گفت‌و‌گو و رایزنی قرار دادند.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، محمدرضا فرزین رئیس‌کل بانک مرکزی کشورمان در این دیدار تصریح کرد: با توجه به اینکه منابع ارزی آزاد شده ایران در قطر از طریق سوئیفت و با گشایش‌های LC قابل استفاده است لذا هم‌اکنون ارتباطات فنی بین بانک‌های قطری و ۶ بانک ایرانی در حال جریان است و بانک‌های عامل با برقراری این ارتباطات فنی، دستور پرداخت‌های لازم را ارسال و عملیاتی می‌کنند. رئیس‌کل بانک مرکزی کشورمان با اشاره به محورهای توافق قبلی ایران با قطر درباره نحوه استفاده از این منابع ارزی در ۶ بانک ایرانی در قطر، بر تسریع موضوع به منظور شروع پرداخت در هفته آینده تأکید کرد. «شیخ بندر بن‌محمد بن سعود آل ثانی»، رئیس‌کل بانک مرکزی قطر نیز در این دیدار تأکید کرد: قطر به کلیه تعهدات خود با ایران پایبند است و هیچ مانعی در توسعه روابط بانکی دو کشور وجود ندارد. رئیس‌کل بانک مرکزی قطر با اشاره به اقدامات اساسی و خوبی که طی روزهای گذشته درباره استفاده از منابع ارزی ایران در قطر انجام شده است گفت: شایعات مطرح شده در این باره طی یکی دو روز گذشته ارزش واقعی ندارد و بیشتر یک شوخی و بازی رسانه‌ای بود.

روزنامه ایران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها