غریب‌آبادی: جنایات رژیم صهیونیستی در محاکم بین‌المللی پیگیری شود

کد خبر: 1250802

معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر گفت: جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم بی‌دفاع غزه و فلسطین باید در محاکم ملی و بین‌المللی پیگیری شود.

غریب‌آبادی: جنایات رژیم صهیونیستی در محاکم بین‌المللی پیگیری شود

 معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر گفت: جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم بی‌دفاع غزه و فلسطین باید در محاکم ملی و بین‌المللی پیگیری شود.

معاونت امور بین‌الملل قوه قضائیه و ستاد حقوق بشر، کاظم غریب‌آبادی روز چهارشنبه در جلسه هم‌اندیشی بررسی حقوقی اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در دبیرخانه دائمی کنفرانس بین‌المللی حمایت از فلسطین با اشاره به دور جدید حملات رژیم اسرائیل، حمله شب گذشته به بیمارستان غزه را یک جنایت بی‌سابقه دانست و اظهار داشت: این دور از حملات رژیم صهیونیستی ترکیبی از جنایات مختلف علیه مردم بی‌دفاع فلسطین و غزه است که در زمره صلاحبت دیوان کیفری بین‌المللی قرار دارد.

وی افزود: در ۱۲ روزی که از جنگ رژیم اشغالگر علیه فلسطینیان می‌گذرد، شاهد همه جنایات کیفری بین‌المللی مانند جنایت جنگی، جنایت علیه بشریت و و نسل‌کشی هستیم. مقامات این رژیم نیز در نهایت وقاحت و گستاخی، مواضعی را اتخاذ کردند که در زمره جنایات بین‌المللی قرار می‌گیرند.

دبیر ستاد حقوق بشر در ادامه با اشاره به اساسنامه رم، تصریح کرد: تهدید به اینکه کسی نباید در امان بماند، یکی از مختصات جرم نسل‌کشی است. اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی، مسئولیت جمهوری اسلامی ایران و کشورهای اسلامی و همچنین سازمان‌های بین‌المللی را بسیار سنگین می‌کند. کشورهای اسلامی باید اقدامات عملی انجام دهند.

نقش کشورهای اسلامی در حمایت از مردم فلسطین بسیار کلیدی است

غریب‌آبادی افزود: اکنون کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی منتظر هستند که ببینند آیا کشورهای اسلامی قاطعانه و به طور عملی از مردم فلسطین حمایت می‌کنند یا نظاره‌گر خواهند بود. نقش کشورهای اسلامی در حمایت از مردم فلسطین بسیار کلیدی است.

معاون امور بین الملل قوه قضائیه در ادامه چند پیشنهاد کلیدی را برای پیگیری های حقوقدانان و وکلا و مطالبات آنان از کشورها و سازمان ها و نهادهای همکار خود در عرصه بین‌المللی مطرح کرد و گفت: نکته اول؛ برگزاری نشست اضطراری شورای حقوق بشر سازمان است، چرا تاکنون که چند روز از این فاجعه می‌گذرد نشست اضطراری برگزار نشد! نکته دوم؛ ورود شورای امنیت و هم مجمع عمومی سازمان ملل به این قضیه با هدف قطعنامه آتش‌بس فوری و ارسال کمک های بشردوستانه به غزه و دسترسی به آب، غذا، سوخت و برق و دارو تجهیزیات پزشکی است. نکته سوم؛ تقاضای تحریم تسلیحاتی رژیم اسرائیل است که باید مطالبه جامعه حقوقی باشد.

وی استفاده از ظرفیت دیوان کیفری بین‌المللی را بسیار مهم دانست و اظهار داشت: دولت فلسطین عضو اساسنامه رم است و دیوان صلاحیت رسیدگی به پرونده جنایات رژیم صهیونیستی را دارد. پس دولت فلسطین باید از مردم خود دفاع کند و مستندات جنایات نیز باید جمع‌آوری شوند. گروه‌های فلسطینی و وکلا و حقوقدانان و سازمان‌های مردم نهاد باید مستندسازی کنند.

دبیر ستاد حقوق بشر همچنین گفت: نکته دیگر از جنبه حقوقی، پیگیری در محاکم خارجی است. مقامات رژیم صهیونیستی به برخی کشورها سفر می‌کنند و می توان از طریق محاکم آن کشورها این مقامات را تحت پیگرد قرار داد. وکلا و حقوقدانان باید این کشورها را تحت فشار قرار دهند. یک نکته دیگر که بسیار مهم است شبکه سازی در این قضیه است. باید ظرفیت کانون وکلا، حقوقدانان، مرکز کارشناسان قوه قضائیه، اساتید دانشگاه و سازمان‌های مردم نهاد فعال شود، چون می‌توانند در شبکه‌سازی برای حمایت از مردم فلسطین با حقوقدانان و وکلای سایر کشورها نقش کلیدی ایفا کنند.

وی ظرفیت استفاده از دادگاه‌های مردمی را نیز یکی دیگر از راهکارها برشمرد.

جنایات صهیونیست‌ها در غزه در حالی وارد دوازدهمین روز خود شده که شب گذشته - ۲۵ مهر- یک نمونه دیگر از حقوق بشر صهیونیستی با بمباران وحشیانه بیمارستان المعمدانی غزه و به خاک و خون کشیده شدن مجروحان بستری و مردم پناه برده به آنجا دوباره به نمایش درآمد؛ جنایتی که کشورهای غربی همچون آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان با تمام توان از رژیم صهیونیستی حمایت کردند.

حمله به بیمارستان المعمدانی غزه که بیش از ۵۰۰ نفر را به مسلخ مرگ برد، حتی صدای حامیان جنایتکاران صهیونیست از این توحش سران تل آویو را درآورد و سران برخی از کشورهای غربی در واکنش به این اقدام اشک تمساح ریختند.

صهیونیست‌ها در جنایات خود با استناد به تلمود که در آن نوشته شده «غیر یهودی هرچند که صالح و نیکوکار باشد را باید کشت»، اقدام به جنایت در سرزمین غصب شده فلسطین و دیگر نقاط جهان می‌کنند تا از این طریق خوی ضدانسانی خود را به اثبات برسانند.

همیشه در طول تاریخ کشورهای در حال جنگ به حداقل‌های قوانین بین‌المللی از جمله مصون بودن بیمارستان‌ها و مراکز درمانی از حمله، پایبند بودند اما رژیم اسراییل به هیچ قانونی پایبند نیست و در پی واکنش جامعه جامعه جهانی می‌خواهد مسئولیت این حمله را از خود سلب کند.

شمار شهدای فلسطینی بنابر اعلام وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه تا این ساعت (صبح چهارشنبه)، ۳ هزار و ۲۰۰ نفر و شمار مجروحان نیز به حدود ۱۱ هزار نفر رسیده است که اکثر آنها را زنان و کودکان تشکیل می‌دهد./ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها