دکه/ بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور

روحانی در انتظار چراغ سبز؟!

کد خبر: 1255126

در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

روحانی در انتظار چراغ سبز؟!

گروه سیاست سایت فردا - در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

 

فرهیختگان: کمک پایداری به حامیان تحریم انتخابات/ ظاهرا مدل مطلوب پایداری‌ها مشارکت 5 تا 10 درصدی در انتخابات است

در حالی که رویکرد نام و همچنین جریان اصولگرا رقابتی‌تر شدن انتخابات و تلاش برای فضایی پرشور برای برگزاری انتخاباتی با مشارکت بالاست اما برخی گروهها مسیر دیگری را در پیش گرفته‌اند.

روزنامه فرهیختگان در این رابطه نوشته: قاسم روانبخش عضو شاخه ارتدوکس جبهه پایداری چهار ماه قبل از انتخابات مجلس دوازدهم از شورای نگهبان خواسته است نمایندگانی که مخالف صیانت بوده‌اند را ردصلاحیت کند. بد نیست بدانیم وسط جنگ تعیین‌کننده غزه و مسائل مهم منطقه‌ای، دغدغه جمعی از نمایندگان و یک گروه سیاسی، فشار سیاسی به شورای نگهبان است. این خود برای تحلیل عملکرد جریانی که مدعی عدالت و استکبار ستیزی و... است قابل تأمل است. بسیاری از دلسوزان کشور بعد از حوادث تلخ پاییز 1401 مهم‌ترین موضوع سیاسی کشور را بازگرداندن فرآیندهای سیاسی از کف خیابان به صندوق رای و موضوع مشارکت می‌دانند اما دغدغه یک گعده سیاسی حتی اگر در بیانیه‌های رسمی حرف دیگری بزنند، چیزی است که دقیقا نقطه مقابل این راهبرد است. ظاهرا مدل مطلوب آقایان این است که یک مشارکت 5 تا 10 درصدی داشته باشیم تا حضورشان در مجلس تضمین شود، حالا مملکت هر طور هم که شد، شد. مطالبه رد صلاحیت رقبا چهار ماه مانده به انتخابات یعنی نه مشارکت مساله این جریان است نه رقابت. این جریان رقابت را دوست ندارد، حوصله رقابت هم ندارد، ترجیحش این است که شورای نگهبان ریشه رقبا را از بیخ بکند. این یعنی ساده‌سازی و ترویج رانت.

 

جوان مطرح کرد: ‌ روحانی دنبال هزینه از نظام برای کاندیداتوری؟!

ثبت نام انتخابات مجلس خبرگان رهبری در این روز‌ها انجام می‌شود و رسانه‌ها و اهل سیاست مثل همیشه پیگیر آن هستند که کدام اشخاص از جریان‌های سیاسی مختلف کشور قرار است در این انتخابات ثبت‌نام کنند.

روزنامه جوان در این باره نوشته: از برخی چهره‌هایی که پیش از این و در موارد مختلف هم حاشیه‌آفرینی داشتند، خبر‌هایی به گوش می‌رسد که گویا باز هم قصد حاشیه‌آفرینی و مشخصاً هزینه از نظام برای خود را دارند. سایت اصلاح‌طلب انصاف نیوز از قول یک چهره نزدیک به روحانی نوشته است: «آقای روحانی هنگامی کاندیدا خواهد شد که از سوی نظام برای حضور او چراغ سبزی داده شود و همین‌طور مطمئن باشد که کاندیداتوری‌اش از سوی جامعه نیز با استقبال مواجه خواهد شد. در غیر این صورت او کاندیدا نخواهد شد». تعبیر چراغ سبز دو برگ برنده احتمالی را در خود دارد که روحانی شاید تصور می‌کند آن‌ها را به دست خواهد آورد؛ اول اینکه یعنی روحانی تا این حد هماهنگ با نظام است که بدون چراغ سبز نظام کاندیدا هم نمی‌شود، دوم اینکه او که می‌خواهد کاندیدا شود، اما حالا کاندیداتوری‌اش را موافقت نظام با خودش جا می‌زند!

 

کیهان: چرا برخی مدعیان اعتدال و اصلاحات مورد بی‌اعتمادی نظام و مردم قرار گرفتند؟

اصلاح‌طلبان بی‌آنکه نگاهی صادقانه به کارنامه خود بیندازند همواره سعی دارند علت رویگردانی مردم از این جریان را به عوامل دیگری نسبت دهند‌.

روزنامه کیهان در این خصوص نوشته: اگر برخی مدعیان اعتدال و اصلاحات مورد بی‌اعتمادی نظام و مردم قرار گرفته‌اند، باید علت را در عملکرد سیاسی و دیپلماتیک دو دهه گذشته خویش ببینند که به دشمنان اعتماد کردند، در پروژه‌های ضدامنیتی آنها نقش‌آفرینی کردند، بی‌اعتمادی در داخل را به موازات همرازی با دشمن ترویج کردند و دیپلماسی و منافع ملی را ابزار رقابت‌های سیاسی و انتخاباتی قرار دادند، مانند سخنرانی موهن ظریف در شورای روابط خارجی آمریکا و هشدار درباره سرنوشت انتخاباتی هم‌طیفانش در ایران، در صورت عدم توافق با دولت روحانی! یا ماجرای همکاری یکطرفه (و تا مدتی پنهانی) با fatf و لو رفتن برخی اسرار کشور به انحاء مختلف، و تنگ‌تر شدن حصار تحریم به اسم رفع تحریم‌ها و... طبیعی است که این رویکرد، موجب سلب اعتماد شود. در این‌جا هم، مقصر کسی جز مرتکبان آن رفتار‌های بی‌پروا و سؤال‌برانگیز نیست.

 

جوان عنوان کرد: انتقاد مشاور سابق از تلاش رضا پهلوی برای کشاندن جنگ به مرز‌های جغرافیایی ایران

براندازان در فضای مجازی و همچنی رسانه‌های اپوزیسیون از هر موضوعی برای ایجاد بحران برای ایران استفاده می‌کنند.

روزنامه جوان در این زمینه نوشته: همه تلاش رسانه‌های اپوزیسیون در طول این هفته‌های آغاز جنگ اخیر غزه بر این بود که ضمن دفاع از رژیم صهیونیستی، دامنه جنگ را به ایران برسانند. بار‌ها در این رسانه‌ها پیرامون جنگ غزه و در موضع‌گیری علیه حماس عنوان شد که «سر مار در تهران است»؛ یعنی ابایی ندارند که بمب و موشک صهیونیست‌ها روی سر مردم ایران بریزد و حتی تشویق به چنین کاری هم می‌کنند. رضا پهلوی در گفتگو با یک مجری بریتانیایی با موضوع جنگ اسرائیل- غزه، موضوع را به ایران کشاند و مطابق آنچه بی‌بی‌سی فارسی نوشته، «در مورد نقش جمهوری اسلامی در اشاعه اسلام افراطی و خطرات آن گفت: چشم اختاپوس در تهران است و ما سرگرم مقابله با پا‌ها (در منطقه) هستیم. "» تلاش رضا پهلوی و دارودسته رسانه‌ای و مجازی او برای کشاندن جنگ به مرز‌های جغرافیایی ایران به حدی از صراحت رسیده که صدای حامی و مشاور سابق رضا پهلوی را هم درآورده است. رامین پرهام در واکنش به این سخنان رضا پهلوی گفته که: «کشاندن پای ایران به جنگ، خیانت به مردم، خیانت به میهن و به منافع ملی ایران است. تشویق غرب برای حمله نظامی به ایران و آماده کردن اذهان عمومی غرب برای چنین اقدام شومی، خیانت به ایران و ایرانی است. فقدان صلاحیت سیاسی و فقدان حس مسئولیت را نه فراموش می‌کنیم و نه خواهیم بخشید.»

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها