دکه/ بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور

رادیکال‌ها مشغول کارند

کد خبر: 1255819

در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

رادیکال‌ها مشغول کارند

گروه سیاست سایت فردا - در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

 

خراسان عنوان کرد: نامعادله وام های مسکن و درآمد مردم

رئیس مجلس گفته است وام مسکن هست، اما مردم توان پرداخت اقساط را ندارند. محمدباقر قالیباف با بیان این که بانک ها تسهیلات مسکن را پرداخت می کنند، اما دیگر مردم توانی برای گرفتن وام و پرداخت اقساط را ندارند، لزوم چاره اندیشی مجلس در این خصوص را متذکر شد. این سخنان روز گذشته مورد متوجه و واکاوی رسانه‌ها قرار گرفت.

روزنامه خراسان در این رابطه نوشته: شوک های ارزی از جمله عوامل برهم خوردن تناسب قیمت زمین و مسکن در مقایسه با دیگر کالاها از جمله دستمزد کارگران در اقتصاد ایران بوده است. آمارها نشان می دهد از سال 1377 تا 1400 شاخص قیمت زمین در تهران 215 برابر شده، اما در همین بازه زمانی حداقل دستمزد کارگران افزایش تنها 88 برابری داشته است. وام ها در شرایطی است که اگر اقشار متوسط و ضعیف نظیر مزد بگیران بخواهند آن را دریافت کنند، (جدای از هزینه های اولیه و همچنین این که مبلغ وام شاید به راحتی کفاف خرید یک منزل را ندهد) با چالش نابرابری اقساط و درآمدها مواجه خواهند شد. به عنوان مثال طبق مصوبه مزد سال جاری، دریافتی یک کارگر با دو فرزند پس از کسر حق بیمه به بیش از 7 میلیون و 300 هزار تومان می رسد که از همه اقساط وام های یادشده کمتر است.

 

جام جم: با وجود تایید‌ صلاحیت ۷۰درصد داوطلبان، رادیکال‌ها مشغول کارند/ درگیری دوباره اصلاح‌طلبان در دوگانه «تحریم - مشارکت»

در روزهای اخیر مشخص شده برخی گروهها که دم از تحریم انتخابات می‌زندند افراد پرشماری را روانه پیش ثبت‌نام انتخابات کرده بودند اما همچنان از علاقه‌شان به عدم مشارکت در انتخابات دم می‌زنند.

روزنامه جام جم در این باره نوشته: اصلاح‌طلبان در مواجهه با انتخابات مجلس، دوباره درگیر دوگانه‌ سنتی «تحریم - مشارکت» شده‌اند؛ آن هم وقتی انتخابات مجلس دوره دوازدهم در پیش است و احزاب و گروه‌های سیاسی خود را برای حضور مؤثر در این آوردگاه آماده می‌کنند. البته آنچه اصلاح‌طلبان را ناامید کرده، نبود یک راهبرد اجماعی است؛ مشارکت یا تحریم، این جریان را دچار تشتت کرده است. یکی از نفرات اصلی رویکرد تحریم انتخابات، آذر منصوری از طیف حزب اتحاد و از اجراکنندگان اصلی پروژه تحریمی است که یک طیف این ماجرا به سعید حجاریان می‌رسد، کما این‌که خود او در جریان حرکت تحریمی اصلاح‌طلبان در انتخابات سال ۱۳۹۸ گفته بود: جریان اصلاحات دیگر زیر بار گزینشی پیدا کردن نامزد نخواهد رفت. درواقع برخی محافل سیاسی معتقدند چپ‌های تحریمی با تحریم رسمی انتخابات، عملا وارد فاز براندازی شده‌اند و این رادیکالیسم نیازمند نگاه تبیینی و امنیتی است، چون هیچ راهی جز دوراهی صندوق رأی یا خشونت وجود ندارد‌.

 

صبح نو: روحانی در پی میوه‌چینی در انتخابات سال ۱۴۰۴ است؟

در میان 510 نامزد انتخابات مجلس خبرگان، حسن روحانی که روز آخر شخصا به ستاد انتخابات رفت، پر سر و صداتر از همیشه بود. برای کسانی که روحانی را در هشت سال ریاست‌جمهوری‌اش شناختند، این عجیب بود شخصیتی که زیاد عادت به خروج از پروتکل‌های خاص را نداشت، اکنون بی‌واسطه در مقابل دوربین‌ها حاضر شده و درحالی‌که می‌توانست مانند خیلی از دیگر نامزدها نماینده بفرستد، ولی شخصا وارد گود ثبت‌نام شد.

روزنامه صبح نو با ذکر این مطلب نوشته: برخی بر این باورند که روحانی در تلاش است خلأ هاشمی را پر کند. گزاره‌ای که صادق زیباکلام، شخصیت دانشگاهی اصلاح‌طلب به تندی پاسخ آن را داد. صادق زیباکلام معتقد است: «روحانی و هاشمی هر دو نتوانستند گامی برای دموکراسی بردارند؛ اما آنها یک تفاوت مهم دارند؛ هاشمی نشان داد که می‌خواهد گام‌هایی در این زمینه بردارد، ولی روحانی تاکنون نشان نداده که دموکراسی برایش اهمیت دارد. یک نطق طی چهار سال دوم نمی‌توان از ایشان پیدا کرد که از مردم قدردانی کرده باشد که در انتخابات به او رأی دادند.» روحانی با کارنامه هشت‌ساله‌ای که تاکنون درباره آن حتی به بدنه حامی خود نیز پاسخگو نبوده است، شاید حتی نقشی منفی برای اقبال به هر لیستی ایفا کند و همراهی‌اش با هر جریانی، نه رأی، بلکه ضد رأی تلقی شود. روحانی می‌خواهد ولی حداقل فعلا نمی‌تواند نقش محوری برای اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان ایفا کند.

 

توصیف رسالت از جنگ غزه: جنگ کثیف!/ برخی روشنفکران و اصلاح‌طلبان موضع خود را پنهان کرده‌اند

جنایات صهیونیست‌ها هرچقدر هم تکرار شود نبایستی به عنوان مقوله‌ای عادی تلقی شده و هر قدر نیز درباره آن گفته شود باز جای پرداختن دارد. روزنامه رسالت درباره عمق فجایع رخ داده در غزه نوشته: جنگ کثیف یعنی جنگ برای برتری، کبر و غرو؛ محصول جنگ کثیف چیزی جز تجاوز، اشغالگری و تداوم قتل‌عام بی‌گناهان به‌ویژه کودکان و زنان نیست. صدای جنگ کثیف ، صدای بمب و انفجارهای وحشتناک، ویرانی و خرابی ، بی‌خانمانی، آوارگی و صدای ضجه کودکان و زنان است. مقابل جنگ کثیف «دفاع مقدس» است و خداوند به انسان اجازه داده از خود دفاع کند. عقل هم این اجازه را تجویز می‌کند. جنگ کثیف و دفاع مقدس یعنی جنگ باطل با حق، جنگ شر با خیر، جنگ ظالم با مظلوم و بالاخره جنگ «آدم بدا» با «آدم خوبا»! ا آنکه صورت مسئله جنگ در غزه مثل روز روشن است و ملت ایران و دولت ایران و جامعه جهانی در کنار ملت مظلوم فلسطین ایستاده‌اند و جنایات اشرار جهانی را محکوم کرده‌اند، اما برخی از جریان روشنفکری و نیز برخی از جریان به اصطلاح اصلاح‌طلب موضع خود را دراین‌باره پنهان کرده و سکوت پیشه کرده‌اند و برخی هم در کمال وقاحت و بی‌شرمی از اسرائیل غاصب حمایت می‌کنند. در حالی که دانشجویان و اساتید دانشگاه‌ هاروارد که آمریکایی‌ترین و یهودی‌ترین دانشگاه جهان است، جنایات صهیونیسم را محکوم می‌کنند. در برخی دانشگاه‌ها برخی اساتید به تبع آن برخی دانشجویان هنوز تردید دارند در این جنگ جهانی حق و باطل کدامین سو بایستند این نتیجه عقب‌افتادگی ، جهل و غفلت است.

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها