صالحی: ایران تنها کشوری که شیر انرژی خودش را در اختیار دارد

کد خبر: 1278974

وزیر امورخارجه پیشین کشورمان گفت:سیاست‌خارجی ما برآمده از سیاست داخلی ما هست و آنچه فکر می‌کنیم و عمل می‌کنیم بازتابش در سیاست خارجی دیده می‌شود. جمهوری اسلامی ایران از استقلال واقعی سیاسی برخوردار است و در مدار هیچ قدرتی نیست.

صالحی: ایران تنها کشوری که شیر انرژی خودش را در اختیار دارد

علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه پیشین کشورمان صبح امروز (چهارشنبه) در نشست آینده نظام جهانی سیاست‌ها و الگوهای رفتار ایرانی که در دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران برگزار شد، اظهارداشت: امروز رژیم صهیونیستی جنایات زیادی را در غزه براحتی انجام می‌دهد و آمریکا نیز عملکردش در حمایت از این رژیم مشخص است.

وی با بیان اینکه جهات بینی جمهوری اسلامی ایران با جهان متفاوت است و همین باعث ایجاد چالش‌هایی شده است، گفت: موضوعاتی از جمله جمهوریت و حقوق بشر، ما بر اساس آیه قرآن که می‌گوید لقد کرمنا بنی آدم حقوق بشر را تعریف می‌کنیم ولی در غرب بر مبنای حقوق فردی و اجتماعی است. جمهوری اسلامی ایران چندجانبه‌گرایی و انصاف را قبول دارد و در غرب نظم جهانی دلخواه را ترویج می‌کنند.

وزیر امور خارجه پیشین ایران تصریح کرد: از منظر اسلام افراط و تفریط گمراهی است و راه درست اعتدال و میانه روی است. بپذیریم که جهان درحال درهم تنیده شدن است و هر روز این موضوع هم افزایش پیدا می‌کند.

صالحی ادامه داد: سیاست‌خارجی ما برآمده از سیاست داخلی ما هست و آنچه فکر می‌کنیم و عمل می‌کنیم بازتابش در سیاست خارجی دیده می‌شود. جمهوری اسلامی ایران از استقلال واقعی سیاسی برخوردار است و در مدار هیچ قدرتی نیست و اینکه از استقلال سیاسی خود درست استفاده می کنیم یا خیر بحث دیگری است.

رئیس اسبق سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: پس از انقلاب اسلامی ایران شاهد ایجاد منظومه مقاومت در منطقه بودیم و از آن حمایت کردیم و برای حمایت از آن نیز هزینه دادیم. ایران نه تنها است و نه کشوری منزوی بلکه روابط سیاسی با برخی کشورها داریم و عضو برخی سازوکارهای منطقه‌ای و بین المللی نیز هستیم.

صالحی بیان کرد: در برخی بزنگاه‌های تاریخی تنها بودیم به طور مثال، در جنگ هشت ساله چه کسی به ما کمک کرد؟ هیچ کس کمکی نکرد و تنها بودیم و می‌توان گفت جنگ جهانی غرب و شرق علیه ما بود.

وزیر امور خارجه پیشین کشورمان تصریح کرد: ما در حال حاضر دچار تنهایی استراتژیک هستیم و باید هوشمندانه عمل کنیم و این را در عین اینکه باید آرمانگرایی خود را داشته باشیم، واقع گرایی را هم لحاظ کنیم. ارزیابی درستی از فرصت‌ها و تهدیدات موجود و آینده در روابط بین الملل داشته باشیم.

وی گفت: مثلثی را در نظر بگیرید یک راس آن آمریکا و متحدانش هست، راس دیگری چین و راس دیگر آن روسیه است. آمریکا می‌خواهد هیمنه تک قطبی خود را حفظ کند و باید اقتصاد و نظامی‌گری قوی داشته باشد و برای همین است که بودجه سنگینی برای امور نظامی خود در نظر می‌گیرد، اما باید در پی مهار روسیه و چین باشد.

صالحی همچنین بیان کرد: روسیه را درگیر جنگ اوکراین کرد و این واقعیت است و اعتقاد دارم امریکا ابزار مهار چین را هم دارد و مهمترین جایی که می‌تواند انرژی را تامین کند منطقه غرب آسیا است و بنابراین آمریکا مسلط بر کشورهای خلیج فارس است. تنها کشوری که شیر انرژی خودش را در اختیار دارد ایران است.

در ادامه هم محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه پیشین کشورمان اظهارداشت: نظم جهانی سابقا بر اساس دو قطبی بود و نظم جدیدی جایگزین آن نشد و بنده با اینکه دوره‌ای شاهد نظم تک قطبی بودیم مخالفم و روابط بین الملل بُرد با حاصل جمع صفر نیست که بُرد یک طرف بابت طرف دیگر را در پی داشته باشد.

وی گفت: صاحبان هوش مصنوعی می‌توانند در حوزه امنیت جمعی و جنگهای غیر متعارف حضور پیدا کنند. این کنشگران در سیطره هیچ دولتی قرار نگرفتند و خودشان لایه جدیدی از قدرت را در نظام جهانی ایجاد کردند.

وزیر امور خارجه پیشین کشورمان تصریح کرد: دیگر مرکز تحولات و قدرت بین الملل غرب نیست، نه همه اتفاقات مهم جهان در غرب می افتاد و نه دیگر غرب می‌تواند در خصوص مسائل مهم تصمیم گیری کند. کنفرانس مونیخ سه محور داشت،

ظریف بیان کرد: پسا غربی شدن در نظام جهانی یک واقعیت است. حمله روسیه به اوکراین تله‌ای بود که آمریکا برای روسیه گذاشت و پوتین هم این را می‌گوید. دنیا به سمت تک قطبی بودن نخواهد رفت و شرایط چنین چیزی را ندارد.

وی افزود: در سال ۲۰۰۴ بر اساس آمار اعلام شده از سوی مجامع بین المللی از ۱۰ قدرت برتر جهان ۸ قدرت غربی هستند و در سال ۲۰۲۴ از ۱۰ تا قدرت جهانی ۴ قدرت آن آسیایی هستند، اما این به معنای پایان قدرت آمریکا و غرب نیست.

وزیر امور خارجه پیشین ایران تصریح کرد: حمایت از مقاومت یک قدرت برای جمهوری اسلامی ایران است. مقاومت در لبنان و فلسطین و در دورانی بود که نفوذ جمهوری اسلامی از طریق ایده و انگیزه انقلاب بود و این مزیت نسبی ما هست. در دوران جدید قدرت معنایی مادی و انگیزشی همزمان در حال بالا اندک است و باید تشخیص دهید مزیت نسبی شما در کجاست.

وی ادامه داد: به طور مثال چینی ها بالن خود را بالای سر آمریکا می‌فرستند برای جاسوسی، اما وارد تنش با آمریکا نمی‌شوند. از روسیه نباید توقعاتی داشته باشیم که بعدها از آن دلسرد شویم.

ظریف با بیان اینکه در حال حاضر منابع قدرت در جهان متکثر است، گفت: دوران اتحادهای دائمی به سر آمده و اگر جنگ اوکراین نبود ناتو با بحران هویتی مواجه می‌شد و امروز دوران ائتلاف‌های موقتی است.

لازم به ذکر است همایش سالانه انجمن علوم سیاسی ایران با حضور دانشجویان، اساتید و مقامات فعلی و پیشین کشورمان با عنوان «آینده نظام جهانی ، سیاست‌ها و الگوهای رفتار ایرانی» امروز (چهارشنبه) در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد.

در این همایش یک روزه علی لاریجانی، محمد جواد ظریف، علی‌اکبر صالحی و تعدادی از اساتید حوزه روابط بین‌الملل و علوم سیاسی حضور داشته و سخنرانی کردند.

ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها