واعظ آشتیانی در گفت‌وگو با «فردا»:

وضعیت برای اقشار ضعیف شکننده شده است/ زیرساخت‌ها درست نشود، اتفاق مثبتی در اقتصاد رخ نمی‌دهد

کد خبر: 1287070

یک فعال سیاسی گفت: توجهی از مردم به لحاظ سختی‌های اقتصادی در تنگنا قرار دارند و باید سازوکاری برای رفع مشکلات مردم در نظر گرفته شود.

وضعیت برای اقشار ضعیف شکننده شده است/ زیرساخت‌ها درست نشود، اتفاق مثبتی در اقتصاد رخ نمی‌دهد

گروه سیاست سایت فردا: وضعیت اقتصادی خوب نیست و این امری است انکارناپذیر. تورم بالا، کاهش ارزش پول ملی و افزایش نرخ ارز، کوچک‌شدن سفره مردم، بیکاری و... همه و همه باعث شده است فشار کم‌سابقه‌ای بر مردم وارد شود. اما راه حل چیست؟

امیررضا واعظ آشتیانی، فعال و تحلیلگر سیاسی، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «بخشی از موضوعات اقتصادی جهانی است و عملا جنگ اوکراین زنجیره تولید و توزیع را مختل کرده است. امروز تورم در کشورهای دیگر هم غیرقابل تحمل شده است و در کشورهای اروپایی اعتراضات گسترده‌ای وجود دارد؛ در آمریکا هم وضعیت همین‌طور است. البته گرچه بخشی از مشکلات جهانی است اما ما هم در داخل مشکلات زیادی داریم و در این شرایط باید مدیریتی به خرج دهیم تا آسیب کمتری متوجه مردم شود».

او ادامه داد: «شرایط برای قشر ضعیف به شدت شکننده شده است. اینکه به مردم بگوییم باید صبوری کنید، این صبوری هم حدی دارد. اقتصاد یک علم است و نمی‌شود با روش‌های غیرعلمی امر اقتصاد را پیش ببریم. اینکه در موضوی موردی برخورد و مُسکن‌وار عمل کنیم، ریشه‌ها را درمان نمی‌کند».

این فعال سیاسی همچنین بیان کرد: «در این چهاردهه مشکلات به صورت ریشه‌ای حل نشده است. یک دهه ما درگیر جنگ بودیم و زمان‌های دیگر را در جهت ساماندهی خرابی‌ها قرار دادیم اما این دلیل نمی‌شود تدابیر لازم را پیش‌بینی نکنیم. ضمن اینکه تحریم‌ها هم سهم خودشان را داشته‌اند. تحریم‌ها باعث شده است که به سمت خودکفایی برویم اما همه‌اش این نیست و تحریم‌ها اثر منفی خودشان را هم گذاشته‌اند. مشکلات اقتصادی با مُسکن حل نمی‌شود. بخش قابل توجهی از مردم به لحاظ سختی‌های اقتصادی در تنگنا قرار دارند و باید سازوکاری برای رفع مشکلات مردم در نظر گرفته شود».

واعظ آشتیانی در پایان گفت: «اینکه بحثی بین دو عضو کابینه شود اگر در جهت بهتر شدن شود، اشکالی ندارد اما اگر کشمکش تحت‌الشعاع قرار بگیرد، آسیب‌پذیر است. ما هم استاد فرصت‌سوزی هستیم و هم استاد حذف نیروهای کارآمد. ما از سرمایه‌های انسانی‌مان خوب استفاده نمی‌کنیم و هنوز باور نداریم از نیروهایی که کارآمدی داشتند را باید همچنان استفاده کنیم. تا امروز ندیده‌ام دولت‌ها از وزرای دولت‌های قبل از خودشان استفاده کنند. به هر روی همه مسئولان باید متوجه باشند که تا زمانی که زیرساخت‌های اقتصادی درست نشود، نمی‌شود انتظار داشت در حوزه اقتصادی اتفاق مثبتی رخ دهد».

۳

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها