مهر: اروپا هسته‌ای بودن ایران را پذیرفته است

کد خبر: 1227059

یک تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه اروپا توان هسته‌ای ایران را پذیرفته است، گفت: آژانس در گزارش اخیر خود اعلام کرد که ایران در چارچوب قوانین آژانس به پیشرفت‌های هسته‌ای خود ادامه می‌دهد.

مهر: اروپا هسته‌ای بودن ایران را پذیرفته است

امیر رضا واعظ آشتیانی تحلیلگر مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار مهر و در خصوص سخنان اخیر رهبری انقلاب در جمع متخصصان صنعت هسته‌ای کشورمان، گفت: فرمایشات مقام معظم رهبری نشان داد که انرژی هسته‌ای و بهره از آن موضوعی نیست که دولت‌های زورمند بتوانند آن را برای کشور ما محدود کنند؛ زیرا چگونه است که کشورهای مستکبر و قدرتمند از امتیازهای صنعت هسته‌ای و مواهب آن بهره‌مند باشند، اما سایر کشورهای این اجازه را نداشته باشند.

وی با بیان اینکه آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای را خود غربی‌ها ایجاد کردند، تصریح کرد: غربی‌ها آژانس هسته‌ای را تأسیس کردند و معنا و مفهوم آژانس این است که کشورهای جهان با تعریف یک چارچوب منصفانه به انرژی هسته‌ای دسترسی آزاد داشته باشند و به پیشرفت دست یابند؛ اما شاهدیم عملاً چند کشور اروپایی و غربی می‌خواهند از انرژی هسته‌ای بهره‌مند شده و بقیه کشورها از آن محروم باشند. در این صورت بهتر بود آن چند کشور محدود آژانس هسته‌ای را فقط برای خود تعریف می‌کردند.

واعظ آشتیانی با اشاره به گزارش اخیر آژانس هسته‌ای اظهار داشت: اخیراً آژانس هسته‌ای و شخص گروسی اعلام کرده است که ایران در چارچوب قوانین آژانس به پیشرفت‌های هسته‌ای خود ادامه می‌دهد. در عین حال که با پیروی از آموزه‌های دینی ما به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم و بارها نیز بر آن تاکید کرده‌ایم، زیرا ایران به دنبال نابودی بشر نیست و این موضوع در شأن آمریکایی‌ها است لذا با فرمول‌های مختلف به دنبال سلب حق هسته‌ای ما هستند.

وی با طرح موضوع خروج آمریکا از برجام، گفت: بزرگترین اشتباه آمریکایی‌ها خروج از برجام بود. از سویی هرچند غربی‌ها با توافق دولت یازدهم و دوازدهم در برجام محدودیت‌هایی را برای ما ایجاد کرده بودند، با این حال به پیشرفت‌های چشم‌گیری در حوزه هسته‌ای دست یافتیم و این تلاش‌ها در چارچوب آژانس هسته‌ای تداوم دارد.

این فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه اروپا هسته‌ای بودن ایران را با همه زیرساخت‌هایش پذیرفته است، اذعان کرد: اگر قرار است توافقی صورت بگیرد معنا و مفهوم آن این نیست که ما بخواهیم زیرساخت‌های هسته‌ای خود را از بین برده و یا اینکه از حقوقمان عقب‌نشینی کنیم؛ بلکه با حفظ حقوق هسته‌ای‌مان توافق خواهیم داشت، زیرا ایران بر سر اصولش معامله نمی‌کند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها