اهمیت کمیسیون مشترک ایران و آلمان

کد خبر: 573846

قائم مقام صدراعظم و وزیر اقتصاد آلمان در حالی برای دومین بار بعد از توافق هسته‌ای به ایران سفر کرده است که تهران و برلین وارد فصل تازه‌ای از روابط اقتصادی و سیاسی شده‌اند. در جریان سفر زیگمار گابریل قرار است پروسه سرمایه‌گذاری دو کشور به ارزش بیش از سه میلیارد یورو نهایی شود که تأمین سرمایه آن در قالب یک کنسرسیوم از سوی شش بانک آلمانی صورت خواهد گرفت.

روزنامه ایران: قائم مقام صدراعظم و وزیر اقتصاد آلمان در حالی برای دومین بار بعد از توافق هسته‌ای به ایران سفر کرده است که تهران و برلین وارد فصل تازه‌ای از روابط اقتصادی و سیاسی شده‌اند. در جریان سفر زیگمار گابریل قرار است پروسه سرمایه‌گذاری دو کشور به ارزش بیش از سه میلیارد یورو نهایی شود که تأمین سرمایه آن در قالب یک کنسرسیوم از سوی شش بانک آلمانی صورت خواهد گرفت.
همچنین پنجمین کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور پس از 14 سال در جریان این سفر برگزار می‌شود که طی آن سند همکاری جامع اقتصادی دو کشور امضا خواهد شد. سند کمیسیون مشترک حاوی بخش‌های مختلفی است که ذیل آن راهبرد همکاری‌های ایران و آلمان در زمینه‌های مختلف مشخص شده است. این سند راهبردی، چشم‌انداز پروسه‌های اقتصادی جدید آلمان و مشکلات و چالش‌های شرکت‌های جدید التأسیس این کشور را در ایران ترسیم نموده و از این منظر نقطه عطفی در ارتقای همکاری تهران و برلین به حساب می‌آید.
آلمان پیش از تحریم‌ها یکی از بزرگترین شرکای تجاری ایران بوده است. این کشور، نظامی فدراتیو دارد و بعد از حل موضوع هسته‌ای و دستیابی به برجام، همه مقامات اقتصادی در سطح معاون و نخست‌وزیر از تمام 16 ایالت این کشور به ایران سفر کرده‌اند و زمینه ساز تقویت پیوندهای جدید اقتصادی با ایران شده‌اند. بسیاری از شرکت‌های آلمانی بعد از دستیابی به برجام، شعبه‌های بزرگ و متوسط خود را در ایران راه‌اندازی کردند. این شرکت‌ها که بخش اعظم آنها به بخش خصوصی تعلق دارند با شناسایی اولیه بازار ایران و بر مبنای یک شناخت کارشناسی زمینه فعالیت‌های خود را پیدا کرده و اقدام به سرمایه‌گذاری در ایران می‌کنند اما هزینه ورود به بازار را به عهده دولت ها و اتاق‌های بازرگانی می‌گذارند؛ لذا انجام سفرهای مقامات دولتی سطح بالا راه را برای عملیاتی نمودن برنامه‌های اقتصادی این شرکت‌ها در بازار ایران باز می‌کند.
مروری بر سوابق همکاری‌های اقتصادی ایران و آلمان نشان دهنده این موضوع است که آلمان‌ها شرکای ماندگار و قابل اعتمادی برای ایران به حساب می‌آیند.عملکرد شرکت‌های آلمانی فعال در ایران ثابت‌کننده آن است که آنها بخوبی آمادگی انتقال فناوری‌های نوین خود را به ایران دارند. گسترش فعالیت‌های اقتصادی و افزایش نقش عمومی در خاورمیانه در زمره برنامه اصلی آنها قرار دارد و به دنبال رایزنی‌های سازنده‌ای که بعد از توافق هسته‌ای با مسئولان کشورمان داشتند، متقاعد شده‌اند که ایران می‌تواند مناسب ترین کشور به‌عنوان هاب اقتصاد آلمان برای کشورهای همسایه و منطقه باشد.

زمینه همکاری اقتصادی ایران و آلمان در حالی بیش از پیش مهیا شده است که روابط اقتصادی دو طرف از روابط سیاسی پیشی گرفته است. ایران و آلمان با وجود بهره‌مندی از زمینه‌های مشترک اقتصادی، از منظر سیاسی نقاط اختلاف و ملاحظاتی دارند که تلاش می‌کنند این نکات افتراق بر روابط سازنده دو کشور سایه نیندازد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها