خراسان جنوبی و قم بالاترین مشارکت در انتخابات را دارند

کد خبر: 674567

ادعای وزیر در حالی است که رصد انتخابات‌ گذشته در خصوص میزان مشارکت 2 استان خراسان جنوبی و قم کاملا خلاف این موضوع است و اینها جزو 2 استانی هستند که بالاترین مشارکت را در طول سالیان گذشته در انتخابات‌ مختلف داشته‌اند.

خبرگزاری فارس: عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور شب گذشته در گفت‌وگوی ویژه خبری مدعی شد کمترین مشارکت متعلق به ۲ استان خراسان جنوبی و قم بوده است. ادعای وزیر در حالی است که رصد انتخابات‌های گذشته در خصوص میزان مشارکت این ۲ استان کاملا خلاف این موضوع است و جزو ۲ استانی هستند که بالاترین مشارکت را در طول سالیان گذشته در انتخابات‌های مختلف داشته‌اند. نمودار ذیل میزان مشارکت این ۲ استان را در طول ادوار گذشته نشان می‌دهد:
دوره استان قم استان خراسان جنوبی
هشتم 76 درصد عدم تفکیک استانی در دوره هشتم
نهم 76 درصد 79 درصد
دهم 92 درصد 91 درصد
یازدهم 82 درصد 86.3 درصد
شائبه «مهندسی مشارکت» در ۲ استان خراسان جنوبی و قم از آنجا که طبق نظرسنجی‌های مختلف قاطبه مردم این ۲ استان جزو طرفداران حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی بوده و حتی در انتخابات اخیر نیز طبق آمار غیررسمی که منتشر شده نشان داده شده که آراء رقیب اصلی رئیس‌جمهور منتخب در این ۲ استان بسیار بالا بوده، بنابراین شائبه «مهندسی مشارکت» در این ۲ استان تقویت می‌شود. نرساندن تعرفه به صندوق‌ها، نگه داشتن مردم در صفوف طولانی برای انصراف آن‌ها از رای دادن، نرساندن صندوق به برخی روستا‌ها خصوصا خراسان جنوبی و توصیه به آن‌ها برای رای دادن در شهر از جمله این فرضیات است که این موضوع را تقویت می‌کند. وزیر کشور باید پاسخ دهد در مناطقی که غالبا بیشترین مشارکت از آن آن‌ها بوده چگونه در این انتخابات موضوع کاملا برعکس می‌شود. جزئیات آماری انتخابات گذشته دور نهم انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم کشیده شد که در دور اول که در تاریخ ۲۷ خردادماه ۸۴ برگزار شد ۶۲ درصد و در دوم که در تاریخ سوم تیرماه ۸۴ برگزار شد ۵۹ درصد مردم ایران شرکت و محمود احمدی‌نژاد با کسب ۶۳ درصد آرا به عنوان ششمین رییس جمهور ایران انتخاب شد. دور دهم در تاریخ ۲۲ خردادماه سال ۸۸ با مشارکت ۸۵ درصدی مردم ایران برگزار و در این دوره محمود احمدی نژاد با کسب ۶۳ درصد آرا به عنوان رئیس دولت دهم برگزیده شد. استان قم در دور هشتم انتخابات، ۵۵۵ هزار و ۹۴۴ نفر در قم واجد شرایط بودند که در این دوره ۴۲۸ هزار و پنج نفر (حدود ۷۶ درصد) شرکت نمودند. در دوره نهم انتخابات، ۶۲۵ هزار و ۸۰ نفر در قم واجد شرایط بودند که در مرحله اول تعداد ۴۷۹ هزار و ۷۷۷ نفر (حدود ۷۶ درصد) و در مرحله دوم تعداد ۴۸۱ هزار و ۴۱۳ نفر (حدود ۷۷ درصد) شرکت کردند. استان خراسان جنوبی مردم استان خراسان جنوبی در تمامی سال‌های پس از پیروزی انقلاب حضور پر رنگی در صحنه انتخابات داشتند؛ چه در زمان ۸ سال دفاع مقدس و چه قبل یا بعد از تقسیم استان خراسان بزرگ (به سه استان خراسان جنوبی، رضوی و شمالی در سال ۱۳۸۳). پس از تفکیک استان خراسان جنوبی اولین انتخاباتی که در استان برگزار شد، انتخابات نهمین دروه ریاست جمهوری در تاریخ ۲۷ خرداد سال ۱۳۸۴ بود که در این انتخابات ۷۹ درصد مردم استان شرکت داشتند در حالیکه این مشارکت در کشور ۶۳ درصد بود. آخرین نقش آفرینی‌های مردم این خطه کویری ایران اسلامی مربوط به انتخابات ریاست جمهوری یازدهم و مجلس دهم و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری بود. مردم این استان در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با مشارکت ۸۶. ۳ درصدی رتبه نخست کشوری در مشارکت را از آن خود کردند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها