از تکرار بازی انتشار نسخه قاچاق یک فیلم توقیفی تا ماجرای قتل مدیر «جم»/ وقتی دولت تدبیر ناگهان به یاد استفاده از توانایی‌ها مردم می‌افتد!

کد خبر: 664506

افتتاح سی‌امین نمایشگاه کتاب در کنار معرفی ناشران سال 95، کشته شدن مدیر شبکه ماهواره‌ای جم و کشمکش‌های میان ارشاد و سازندگان فیلم توقیفی «عصبانی نیستم» از جمله مهمترین اتفاقات فرهنگی هفته‌ای بود که گذشت.

از تکرار بازی انتشار نسخه قاچاق یک فیلم توقیفی تا ماجرای قتل مدیر «جم»/ وقتی دولت تدبیر ناگهان به یاد استفاده از توانایی‌ها مردم می‌افتد!
اتفاقات فرهنگی هفته
سرویس فرهنگی فردا؛ احسان سالمی: انتخابات در کشور ما آن‌قدر مهم هست که از یک ماه قبل که هیچ؛ از چند ماه قبل از برگزاری آن تقریبا همه امور کشور تحت تاثیرش قرار بگیرند. هفته دوم اردیبهشت 96 هم از این قاعده مستثنی نبود و تقریبا اغلب اتفاقات کشور تحت تاثیر این رویداد مهم پیش رو قرار گرفت.
وقتی دولت تدبیر ناگهان به یاد صنوف می‌افتد!
افتتاح سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران یکی از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی این هفته بود. رویدادی که برای دومین سال است که در محل جدید نمایشگاه کتاب تهران یعنی شهر آفتاب کار خود را آغاز کرده است و به نظر می‌رسد با توجه به تجربیات سال قبل، نمایشگاه امسال با کیفیت بالاتری برگزار شود.
سی امین نمایشگاه کتاب
البته در این میان حرف‌های جالب توجهی نیز از سوی برخی از مسئولین وزارت ارشاد در ارتباط با نمایشگاه کتاب مطرح شد. علیرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در افتتاحیه این نمایشگاه در حالی از آمادگی ارشاد برای واگذاری نمایشگاه به صنوف در سال بعد صحبت کرد که گویا در چهار سال اخیر هیچگاه همچنین فرصتی برای دولت یازدهم به وجود نیامده و حالا درست در آستانه انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم چنین فرصتی برای مدیران فرهنگی دولت تدبیر به وجود آمده است!
تکرار بازی انتشار نسخه قاچاق و گرفتن مجوز زوری؟
فیلم توقیفی «عصبانی نیستم» و انتشار نسخه قاچاق آن یکی دیگر از موضوعاتی بود که در هفته گذشته مورد توجه بسیاری از رسانه‌ها قرار گرفت. هر چند که موضوع قاچاق نسخه بازبینی ارشاد این فیلم مربوط به مدتی قبل می‌شود ولی آنچه که باز هم نام این فیلم را به میان خبرهای سینمایی رسانه‌ها کشاند، کشمکش‌های کارگردان آن با وزارت ارشاد بود. از یک سو مدیران ارشاد که این روزها بیش از همه دوران مدیریت خود به دنبال کسب نظر مثبت هنرمندان هستند اصلا دوست نداشتند که این حاشیه جدید به چهره‌شان آسیب بزند و کارنامه ناموفق مدیریتشان را ناموفق‌تر جلوه دهد و از سوی دیگر اصرار کارگردان اثر بر پیگیری درست و قانونی موضوع باعث شد تا در نهایت کمیته‌ای ویژه برای بررسی دلایل قاچاق این فیلم تشکیل شود.
عصبانی نیستم
جالب آن که یکی از اولین خروجی‌های جلسات این کمیته خبری به این شکل شد: «نسخه بازبینی «عصبانی نیستم» به غیر از شورای پروانه نمایش به افراد دیگری نیز ارائه شده است.»؛ خبری که تقصیرها علاوه بر ارشاد متوجه کارگردان و تهیه‌کننده اثر نیز می‌کرد.
هر چند که رضا درمیشیان کارگردان این اثر اظهارات کمیته را رد کرد ولی در نهایت هنوز هم سرنوشت دلایل انتشار نسخه قاچاق این اثر آن هم درست در فاصله کوتاهی تا انتخابات مشخص نشده است. نمونه مشابه این اتفاق برای فیلم سینمایی «سنتوری»س اخته داریوش مهرجویی نیز به وقوع پیوست که در نهایت منجر به صدور مجوز ورود اثر به شبکه نمایش خانگی شد؛ مسیری که در شرایط موجود احتمالا «عصبانی نیستم» نیز طی خواهد کرد.
همه فرضیه‌های یک قتل!
سعید کریمیان مدیر شبکه جم کشته شد! این خبر کوتاه هر چند که تاثیری در رویدادهای فرهنگی داخل کشور نداشت ولی به واسطه خبرهای گسترده‌ای که در چند سال گذشته از مهاجرت برخی از بازیگران درجه سه و چهار به ترکیه و حضور در آثار تولید شده توسط این شبکه منتشر می‌شد، مورد توجه اغلب رسانه‌های داخلی قرار گرفت.
کریمیان در حالی در اثر اصابت 27 گلوله کشته شده بود که به نظر می‌رسید کشته شدن او با برنامه برخی از رقبایش صورت گرفته باشد. ما نیز درست در روز انتشار این خبر با نگارش مطلبی در ارتباط با همه فرضیه‌های موجود پیرامون قتل مالک شبکه جم که از اعضای قدیمی سازمان منافقین محسوب می‌شد؛ به بررسی دلایل احتمالی مرگ او پرداختیم.
هرچند که با گذشت زمان فرضیه قتل او توسط برخی از شرکای قدیمی و رقبای جدیدش قوت گرفت و حتی پای مدیران دیگر شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان نیز به میان کشیده شد؛ اما در هر صورت آنچه که در نهایت واضح و آشکار بود، کشته شدن یکی از مالکان اصلی شبکه‌ای است که بنیان و اساس آن با سرمایه مادی و معنوی سازمان منافقین و در جهت مبارزه با نظام مقدس جمهوری اسلامی شکل گرفته است.
به نظر می‌رسد با حذف کریمیان سیاست‌های این شبکه همچون گذشته بیشتر به سمت مقابله مستقیم و آشکار با جمهوری اسلامی پیش رود.
خندوانه
شیرینی تلخ خندوانه‌ای‌ها در قسمت 500
این هفته پانصدمین قسمت برنامه خندوانه در حالی با حضور احسان علیخانی به عنوان سورپرایز ویژه برنامه به روی آنتن رفت که شاید هیچکس تصور نمی‌کرد، مجری برنامه‌ «ماه عسل» که اساسا یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های برنامه‌هایش حضور مردم عادی در آن است، با مواجه با یکی از همین مردم او را به شکلی توهین‌آمیز تحقیر کند.
ماجرا از آن‌جا آغاز شد که شب گذشته احسان علیخانی به بهانه پخش قسمت پانصدم خندوانه مهمان ویژه این برنامه شده بود و در حالی که مشغول گپ زدن با رامبد جوان بود با نگاه به یکی از تماشاچیان که اصلا در کادر دوربین نبود شروع به خندیدن کرد و از او خواست تا حرکت قبلیش را دوباره تکرار کند. حالا این حرکت چه بود؟ مهمان جوان برنامه که متوجه نبودش در کادر دوربین شده بود؛ در همین فرصت کوتاه مشغول شانه کردن موهای خود با شانه‌ کوچکی که همراه داشته می‌شود و در همین زمان نگاه آقای علیخانی به او می‌افتد و از او می‌خواهد که این کار را دوباره و جلوی دوربین تکرار کند؛ جالب آن که رامبد جوان هم از فیلمبردار می‌خواهد که نمایی از آن مرد جوان نشان دهد و خودش همراه با علیخانی شروع به خندیدن می‌کنند و این خنده دو نفره تبدیل به خنده همگانی می‌شود.
در ادامه اما احسان علیخانی تیر خلاصی را به پیکر نیمه‌جان این نمایش مسخره می‌زند و با لحنی کاملا تمسخر آمیز خطاب به تماشاچی می‌گوید: «یک عمر موهایت را اینجوری شونه کردی که الان این شکل شده!» و رامبد جوان و حضار نیز همزمان به این متلک پرانی آقای علیخانی می‌خندند.
این اتفاق ناخوشایند باعث شد تا جشن ساخت پانصدمین قسمت خندوانه همراه با یک خاطره تلخ در ذهن گروه زیادی از مخاطبان ثبت شود.
جایزه شهید کاظمی برای مدافعان حرم
اعلام فهرست ناشران برگزیده سال اتفاق مهم دیگری بود که در این هفته و در افتتاحیه نمایش کتاب تهران به وقوع پیوست. براساس این فهرست ناشر برگزیده بزرگسال در بخش خصوصی تهران انتشارات «میزان»، و در بخش شهرستان انتشارات موسسه فرهنگی دارالحدیث معرفی شدند. همچنین انتشارات سوره مهر؛ در این بخش به عنوان ناشر شایسته تقدیر معرفی شد.
در بخش ناشران کودک و نوجوان نیز در قسمت ناشران خصوصی تهران انتشارات قدیانی؛ در این بخش انتشارات شهر قلم و افق به عنوان ناشران شایسته تقدیر معرفی شدند و دو انتشارات جمال و براق به صورت مشترک جایزه قسمت شهرستان‌های این بخش را دریافت کردند. انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز به عنوان ناشر نمونه سال در بخش غیرخصوصی کودک و نوجوان معرفی شد.
در بخش جنبی و ناشران نوپا نیز انتشارات شهید کاظمی، انتشارات کتابستان معرفت و انتشارات گمان ناشران برتر معرفی شدند.
اتفاق جالب این مراسم تقدیم جایزه انتشارات شهید کاظمی از سوی نماینده این انتشارات به شهدای مدافع حرم بود.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها