قبلا «بچه پولدار» تئاتری‌ها بودیم!

کد خبر: 820841

رییس شورای سیاستگذاری تماشاخانه ایرانشهر گفت: با تغییرات مدیریت شهری، تماشاخانه ایرانشهر حتی یک ریال بودجه و کمک مالی شهرداری دریافت نکرد؛ بنابراین برای تعطیل نکردن تماشاخانه‌ها مجبور به دریافت ۲۰ درصد عواید فروش بلیت تئاتر شدیم.

قبلا «بچه پولدار» تئاتری‌ها بودیم!

خبرگزاری فارس: رییس شورای سیاستگذاری تماشاخانه ایرانشهر گفت: با تغییرات مدیریت شهری، تماشاخانه ایرانشهر حتی یک ریال بودجه و کمک مالی شهرداری دریافت نکرد؛ بنابراین برای تعطیل نکردن تماشاخانه‌ها مجبور به دریافت ۲۰ درصد عواید فروش بلیت تئاتر شدیم.

نشست خبری مجید رجبی معمار مدیر عامل خانه هنرمندان ایران و رئیس تماشاخانه ایرانشهر عصر روز گذشته، ششم خرداد در حالی در سالن امیر خانی خانه هنرمندان برگزار شد که حسین پارسائی رییس شورای سیاست گذاری تماشاخانه ایرانشهر طبق دعوت نامه خانه هنرمندان قرار بود در این نشست حضور یابد، اما رجبی معمار از این امر اظهار بی اطلاعی کرد.

رجبی معمار در این نشست که به گونه پرسش و پاسخ برگزار شد، در پاسخ به سوال خبرنگاران که چرا حسین پارسایی در این نشست حضور ندارد، گفت: من اطلاعی از این امر نداشتم. خودم هم بیمار بودم و تنها برگه دعوتنامه را امضا کردم و به دست روابط عمومی سپردم. اما اینکه حسین پارسایی چرا با رسانه‌ها مصاحبه نمی‌کند باید از خودشان بپرسید.

وی با اشاره به اینکه در این سال چند مرتبه با رسانه‌ها گفتگو کرده و نگرانی از پاسخگویی به سوالات ندارد، گفت: من مسئله پنهانی ندارم که بخواهم نگران آن باشم. خواسته یا ناخواسته ۳۷ سال است که مدیر فرهنگی هستم. کارنامه‌ام مشخص است و در شبکه‌های مختلف سیما و جبهه و جنگ حضور داشته‌ام. خیلی افراد ادعا‌هایی در زمینه فرهنگی می‌کنند. درباره آن‌ها باید بگویم که باید بیایند و ببینند که من در همان نهاد‌هایی که آن‌ها فعال هستند، موسس آن مراکز بوده‌ام!

رجبی معمار درباره جمع پنج نفره شورای سیاستگذاری ایرانشهر که حسین مسافر آستانه، آتیلا پسیانی، حسین پارسایی، محمد غریب‌پور و ایرج راد در آن هستند، گفت: همه این افراد با قابلیت‌ها و توانایی‌ها و تجربیاتی که دارند من به آن‌ها ایمان دارم و البته بهترین مشاورم هم فرهاد مهندس پور است که او فرد عجیبی است. من حکم فعالیت او را هم زده‌ام، اما او از آن دست افرادی است که حسابی و کتابی بر فعالیتش نیست. خودش باید تصمیم بگیرد که اینجا فعال باشد. سابقه این افراد برای من روی هم رفته ۲۵۰ سال می‌شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر عملکرد ضعیف تماشاخانه ایرانشهر در این سال‌ها گفت: یقینا اعلام می‌کنم که آمار شما ضعیف است. ما نه افت مخاطب به لحاظ کمیت و نه تعداد فروش بلیت داشتیم. من درباره تئاتر ادعا ندارم که دانای کل هستم. حتی یک مورد نمایش در این دو سال و اندی بدون تصویب شورای سیاستگذاری روی صحنه نرفته است و همه چیز طبق برنامه و درخواست بررسی و کاتالوگ کار‌ها منتشر می‌شود.

رجبی معمار درباره حذف برخی نمایش‌ها و جابجایی زیاد کار‌های ایرانشهر و همینطور استفاده از نمایش‌های رزرو گفت: خیلی افراد که خود تعهد می‌دهند در تماشاخانه ایرانشهر اجرا داشته باشند به دلایل مختلف بهم می‌زنند. ما دراین نوع مواقع از لیست ذخیره استفاده می‌کنیم. در مواردی شاید پیش آمده باشد که حتی برخی کار‌ها در نوبت رزرو هم نبوده و بعضا حتی تکراری هستند، اما با تصویب شورا کار‌ها انتخاب می‌شوند.

رییس شورای سیاستگذاری تماشاخانه ایرانشهر در پاسخ به این سوال که علت حذف برخی کار‌ها مثل تئاتر دکتر رفیعی در ابتدای امسال چیست، گفت: من موظف نیستم در این باره پاسخی بدهم که چرا دکتر رفیعی که قرار بوده کار ما را امسال شروع کند به دلیل برخی مشکلات نمایشش به صحنه نرفته و کار آتیلا پسیانی جایگزین آن شده است. به نظرم پاسخگویی به بخش زیادی از این سوالات اتلاف وقت است.

وی با اشاره به محدودیت وضعیت فرهنگ و هنر ایران گفت: من به تیم خود اطمینان و اعتماد دارم و می‌توانم در این عرصه تصمیم بگیرم. شما نمی‌توانید به جای من تصمیم بگیرید! بهرحال وقتی کاتالوگ کار‌های ایرانشهر منتشر می‌شود، خیلی افراد تکلیفشان مشخص است. این خود یک قدم روبه جلو است و من ادعایی ندارم که نفر اولی هستم که در این زمینه برنامه‌ریزی داشته است.

هم و غم ما این است که به تئاتر کمک کنیم

رجبی معمار درباره همکاری محمد قدس برای هماهنگی نمایش‌ها در سالن ایرانشهر گفت: او نخستین تهیه کننده ایرانشهر بوده است و ما هم، چون این را می‌دانیم با او همکاری می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه برخی نمایش‌ها زیاد در سالن‌ها اجرا می‌روند در حالی که نمایشی، چون فروغ ساراپینا در ۱۵ شب اجرایش بسته می‌شود، گفت: خود آقای حسینی تصمیم گرفتند که اینطور باشد و نامه‌شان نیز موجود است.

رجبی معمار در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر اینکه در صورت اعتقاد داشتن به ارتقای فرهنگ تئاتر کشور چطور است که بسیاری از نمایش‌های این روز‌های تئاتر ایرانشهر به سمت گیشه‌محوری و سلبریتی‌پروری رفته است، گفت: هم و غم ما این است که به تئاتر کشور کمک کنیم؛ هر چند بازیگران هم یکی از آیتم‌های ما هستند که برایمان مهم‌اند؛ بنابراین اگر این بازیگران ممنوع‌الکار نباشند ما مشکلی برای اجرای کارهایشان نداریم. اما باز هم می‌گویم که اصلی‌ترین شاخص ما متن انتخاب شده کارگردان و تجربیات گروه است. حتما اولویت ما این است که کار قبلا اجرا نرفته باشد.

وی درباره تأکید خبرنگاران مبنی بر اجرای نمایش‌های تکراری در تماشاخانه گفت: ما تلاشمان این است که نمایش‌های بکر و جدید به تماشاخانه بیاید، اما اگر هم شرایط فراهم نشد، قسم جلاله نخورده‌ایم که کار‌های تکراری را اجرا ندهیم. ما برای خیلی از نمایش‌های لغو شده توبیخ هم داریم؛ به طوری که برخی از آن‌ها یک سال نمی‌توانند دوباره اجرا بروند، ولی بهرحال شرایط فرق دارد. فردی مثل حمیدرضا نعیمی که یک سال اجرایش را به دلایل مشکلاتی که داشت، لغو کرد، سال بعد ما به او اجرا دادیم. باز هم مشکل پیش آمد و او نتوانست بر صحنه بیاید و کارش را به شهرزاد برد.

رجبی معمار در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر اعلام فروش غیرواقعی نمایش‌ها گفت: آمار ما دقیق است و براساس فروش سال گذشته ۳۸ کار به صحنه رفت که ۲۴ تا ۶۰ درصد فروش را پر کردند و متوسط فروش سال گذشته ۸۰ میلیون تومان بود. در هر صورت ما باید مشکلاتی که در کشور وجود دارد؛ همچنین مجموعه مشکلات تئاتر، عقبه دولت و بضاعتمان را در نظر بگیریم.

وی در پاسخ به ادعای خبرنگاران مبنی بر بی‌اطلاع بودنش از عرصه تئاتر گفت: آقای سرسنگی از بدنه تئاتر بود و درس تئاتر خوانده بود و مسئول دپارتمان تئاتری شد. من هیچ وقت ادعایی ندارم که به صورت تخصصی تئاتر را می‌شناسم و فاصله زیادی هم با او حس می‌کنم.

رجبی معمار درباره ۲۰ درصد عواید فروش که از تیم‌های تئاتری گرفته می‌شود، گفت: ما در سال ۹۴ از آقای قالیباف، شهردار تهران بودجه خوبی برای ایرانشهر و انتظامی دریافت کردیم. فشار‌هایی هم به تماشاخانه‌های خصوصی و مرکز هنر‌های نمایشی وارد شد که ما را «بچه پولدار» می‌خواندند! بیشتر این پول‌ها هم به جیب گروه‌های تئاتری رفت. در سال ۹۵ چیزی حدود ۳۵ هزار تماشاگر داشتیم، اما سال ۹۶ و با تغییرات شهرداری حتی بودجه‌های مصوب هم پرداخت نشد؛ چه برسد به کمک مالی شهرداری!

وی در ادامه افزود: ما ابتدا با بحران جدی حقوق پرسنل روبه‌رو شدیم؛ چرا که بالغ بر ۸۰ درصد هزینه‌ها برای حقوق و مزایای پرسنل بود. حتی تعداد پرسنل را کم کردیم و اسپانسر هم نتوانستیم بگیریم. با همه تلاشی که کردیم اینجا باید تصمیم مدیریتی می‌گرفتم که یا هر دو تماشاخانه را تعطیل کنیم و یا عواید فروش دریافت می‌کردیم که دومی را با ۱۰ درصد عواید آغاز و برای سال جدید ۲۰ درصد دریافت کردیم؛ چرا که در بودجه ۶ هزار میلیاردی فرهنگ و هنر حتی یک ریال هم برای بودجه ایرانشهر در نظر گرفته نشده است.

*جوابگوی اداره مالیات باید باشیم نه دولت

وی با اشاره به اینکه به دولت جواب پس نمی‌دهد، بلکه باید جواب اداره مالیاتی را بدهد، گفت: یک بار شهرداری این مکان‌ها را ساخت و تمام شد. ما فقط ۱۳ تا ۱۵ میلیون تومان هر ماه پول برق تماشاخانه ایرانشهر را می‌دهیم؛ چرا که برق دولتی نداریم.

رجبی معمار در پایان نشست دست به ارائه آمار زد و گفت: مجموع فروش نمایش‌ها در سال ۹۳، دو میلیارد و ۱۰۰ تومان، سال ۹۴، یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، سال ۹۵، سه میلیارد و سال ۹۶ نیز سه میلیارد در دو سالن ایرانشهر بوده است. اما درآمد‌ها در سال ۹۳، حدود ۳۵۰ میلیون تومان، سال ۹۴، حدود ۳۳۰ میلیون، سال ۹۵، حدود ۱۵۰ میلیون تومان و سال ۹۶ نیز ۱۹۰ میلیون تومان از محل تماشاخانه ایرانشهر بوده است.

وی همچنین با ارائه آمار‌هایی درباره تساوی بین بخش هزینه‌ها و درآمد‌ها در سال‌های ۹۳ تا ۹۶ و هزینه‌های جاری که تقریبا ۴۰۰ و اندی میلیون تومان هر سال بوده است، درباره توافق با سایت تیوال برای بلیت فروشی کار‌ها گفت: ما قراردادمان با تیوال روبه اتمام است و از چند سایت بلیت فروشی دعوت کردیم که بیایند و صحبت کنند. الان با دو سایت قرارداد بستیم و یکی هم هنوز مشخص نیست که به زودی بیان می‌شود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها