شبکه ملی اطلاعات در پیچ‌وخم بازی‌های سیاسی

کد خبر: 610916

شبکه ملی اطلاعات ایران یا همان اینترنت ملی خواسته و مطالبه‌ای که سال‌هاست نام آن در شنیده می‌شود و هر از چند گاهی خبری از آن در رسانه درج می‌شود.

شبکه ملی اطلاعات در پیچ‌وخم بازی‌های سیاسی
شبکه ملی اطلاعات در پیچ‌وخم بازی های سیاسی
سرویس فناوری فردا: شبکه ملی اطلاعات ایران یا همان اینترنت ملی خواسته و مطالبه‌ای که سال‌هاست نام آن در شنیده می‌شود و هر از چند گاهی خبری از آن در رسانه درج می‌شود.
لزوم ایجاد این شبکه با توجه به تهدیدهای جدی سایبری که هم‌اکنون کشورمان را در حوزه‌های مختلف تهدید می‌کند بسیار ضروری است.
طرح واژه «اینترنت ملی» به اواخر سال 85 برمی‌گردد، زمانی که کمیسیون صنایع و معادن بودجه‌ای معادل 10 میلیارد تومان را برای سرمایه‌گذاری روی مفهومی بانام اینترنت ملی در مجلس مطرح کرد.
اما تلاش این کمیسیون برای دریافت بودجه شبکه ملی به دلیل مبهم بودن این طرح با عدم تصویب مواجه شد و در گام اول طرح شبکه ملی اطلاعات در ایران نتوانست ردیف بودجه موردنیازش را در بودجه سال 86 جای دهد.

شبکه ملی اطلاعات شبکه‌ای مبتنی بر پروتکل اینترنت (IP) به همراه سوئیچ‌ها، مسیریاب‌ها و مراکز داده‌ای است؛ به‌طوری‌که درخواست‌های دسترسی داخلی و اخذ اطلاعاتی که در مراکز داده داخلی نگهداری می‌شوند به‌هیچ‌وجه از طریق خارج کشور مسیریابی نشود.

شبکه مستقلی داخلی که وظیفه آن برقراری ارتباط مجازی بین کاربران است. در حال حاضر کاربران در داخل کشور برای هر نوع استفاده از اینترنت باید به مرکز اصلی آن در خارج از کشور متصل شوند که این به معنای کاهش سرعت و افزایش هزینه است؛ یعنی دیگر نیازی نیست برای چک کردن حساب بانکی یا دسترسی به سایت‌های خبری و شبکه‌های داخلی از پهنای باند بین‌‌المللی استفاده کنیم.
با ایجاد این شبکه در گام اول پهنای باند افزایش‌یافته و به‌تبع آن سرعت نیز افزایش می‌یابد. در گام دوم دست دلال‌های بین‌المللی کوتاه شده و هزینه‌های اینترنت کاهش می‌یابد و در گام سوم، وابستگی ما به کشورهای خارجی کمتر می‌شود.
نقش ویژه شبکه ملی اطلاعات در شکوفایی اقتصاد مقاومتی و مقابله بانفوذ
شبکه ملی اطلاعات اول برای مردم مفید است و بعد برای خدمات دهنده های شبکه چون برای آنها هم اشتغال ایجاد می شود، درواقع در هر سال بین 100 تا 150 هزار نفر می‌توانند از این طریق شغل داشته باشند.
این شبکه از گرایش کشور ما به سمت اباهی گری نیز جلوگیری می‌کند زیرا فضای مجازی قطعاً بستر بسیار مهم برای نفوذ فرهنگی در جوامع است الآن ما شاهد نفوذ فرهنگی توسط برنامه‌هایی مانند اینستاگرام و تلگرام در داخل کشور هستیم مسلماً وقتی شبکه ملی اطلاعات راه‌اندازی شود باید پیام‌رسان‌ها در داخل کشور ما در بستر این شبکه قرارگرفته و فعالیت کنند.
سید علیرضا آل داوود پژوهشگر فضای مجازی با اشاره به دیدار مقام معظم رهبری با هیئت دولت و هشدارهای ایشان در خصوص تهدیدهای فضای مجازی و لزوم راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات در کشور اظهار داشت: زمزمه شبکه ملی اطلاعات از سال 79 به‌صورت غیررسمی شروع و از سال 84 به‌صورت رسمی این پروژه در داخل کشور مطرح شد.
وی می گوید: شبکه ملی اطلاعات نقش بسیار مهمی در اقتصاد مقاومتی، مقابله بانفوذ، ناتو و قتل‌عام و شبیخون فرهنگی در سطح کشور خواهد داشت.
مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کرمان در این رابطه با اشاره به افزایش تولید محتوای داخلی عنوان می‌کند: وزارت ارتباطات به افراد حقیقی و حقوقی که تولید محتوای فاخر اسلامی و بومی داشته باشند تسهیلات ارائه می دهد تا قرار نباشد درخواست های ما به خارج از کشور برود؛ این مساله از خروج ارز از کشور جلوگیری می کند.
مسعود الهامی نیز در این باره معتقد است: اگر اطلاعات مورد نیاز ما در مراکز تبادل داده داخل کشور باشد، شبکه اطلاعات را در اختیار ما می گذارد در غیر اینصورت اطلاعات به خارج از کشور لود می شود.
همچنین آل داوود با اشاره به نقش شبکه ملی اطلاعات در اقتصاد مقاومتی عنوان کرد: یکی دیگر از مباحث اصلی در شبکه ملی اطلاعات رویکردی است که به حوزه اقتصاد مقاومتی برمی‌گردد، راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات می‌تواند سالی 2000 میلیارد تومان صرفه‌جویی ارزی برای ما داشته باشد که ما اینترنت جهانی را خریداری نکنیم و همین شبکه داخلی کشور به مردم خدمات ارائه دهد.
وی معتقد است: پروژه شبکه ملی اطلاعات این‌گونه نیست که فقط مختص ایران باشد و یا بخواهد ارتباط ایران را با اینترنت جهانی قطع کند بلکه راه افتادن یک شبکه پاک، امن و ارزان داخل کشور هست.

نصرالله جهانگرد رئیس سازمان فن‌آوری اطلاعات، در مورد اهمیت شبکه ملی اطلاعات میگوید: هدف ما این بوده که وقتی می‌گوییم شبکه ملی، در چارچوب جغرافیای کشور بتوانیم دارای یک شبکه باشیم که با مدیریت، کنترل و امنیت خودمان و باکیفیت پایدار به همه سرویس دهیم و هرزمانی که لازم باشد خدماتمان را کم، زیاد و گسترده کنیم دست خودمان باشد.

کندی در اجرای طرح شبکه ملی اطلاعات موجب صدمه به کشور است

طبق تعریف مصوب در تبصره ۲ ماده ۴۶ قانون برنامه پنجم توسعه و مصوبه شورای عالی فضای مجازی شبکه ملی اطلاعات کشور به‌عنوان یکی از بندهای برنامه پنجم توسعه، قرار بود تا پایان سال 94 وانتهای زمان برنامه پنجم توسعه به‌طور کامل و در سه فاز به بهره‌برداری برسد. درحالی‌که فقط فاز نخست طرح، آن‌هم به‌صورت ناقص در شهریور 95 با حضور معاون اول دولت افتتاح شد.

وظیفه پایش اطلاعات در سطح دنیا در اینترنت یک پدیده صرفاً فوق امنیتی است و توسط آژانس امنیت ملی آمریکا انجام می‌شود و طبیعی است که اگر مردم ما از سرویس‌های پیام‌رسان و سرویس‌های فیلتر هوشمند استفاده کنند اطلاعاتشان به خارج از کشور منتقل می‌شود.
آل داوود با اشاره به تاخیر دولت در اجرای این مهم میگوید: این دولت می‌خواهد که این شبکه را راه‌اندازی کند اما باید دید که الزامات امنیتی اجرای شبکه ملی اطلاعات به دست متخصصان داخلی بوده و یا جریان نفوذی که متأسفانه وجود دارد هم در این شبکه نقش بازی کرده است؟ حریم خصوصی مردم باید در این شبکه موردبحث جدی واقع شود و باید دید امنیت این شبکه به چه صورتی انجام‌شده و به‌اضافه اینکه تجهیزات که برای این شبکه استفاده‌شده تجهیزات آلوده به ابزار جاسوسی نباید باشد.
عدم راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات صدای بزرگان دینی، مراجع و کارشناسان را درآورده است. متأسفانه کشورهایی که داعیه و ادعای دفاع از حقوق بشر را دارند بیشترین سایت‌های پورنو گرافی و غیراخلاقی را راه‌اندازی کردند که در صدر آن آمریکا قرار دارد که بیشترین سایت‌های مستهجن دنیا را هدایت می‌کند. طبق آمارها 43 درصد مردم دنیا حداقل یک‌بار یک سایت پورنو گرافی را دیده‌اند.
چندی پیش بود که آیت‌الله سبحانی با گلایه از دولت برای عدم راه‌اندازی شبکه اینترنت ملی، گفت: باید وابستگی خود را درزمینه اینترنت از بین ببریم و اینترنت مستقل، سریع‌تر در اولویت قرار گیرد. وی در این باره تاکید داشت که راه‌اندازی شبکه اینترنت ملی نگهبان دین، اخلاق و ناموس کشور خواهد شد.

به نظر می‌رسد عدم جدیت در اتمام و انجام این طرح ملی هرلحظه ضربات مهمی بر پیکره‌ی ابعاد مختلف جامعه‌ی ایرانی وارد می‌کند و تعلل دولت در این زمینه برخلاف مصوبات قانون توسعه، مجلس و شورای عالی فضای مجازی است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها