حضور شركت صهيونيستی در مسابقات آسيايی واليبال+عكس

کد خبر: 163236

اكنون كه تيم ملي واليبال با موفقيت همراه بوده، اين پرسش ايجاد شده كه مطلوب ما در ورزش چيست؟ آيا رسيدن به موفقيت هاي بين المللي مي تواند سندي بر موفقيت حقيقي ورزش در گفتمان انقلاب اسلامي است؟ اكنون كه انقلاب اسلامي توانسته آغازگر گفتمان ضد صهيونيسم در جهان و منطقه باشد، اين حضور و تبليغ را در چه محيطي مي توان تبيين كرد؟ و ...

حضور شركت صهيونيستی در مسابقات آسيايی واليبال+عكس
مشرق: مسابقات آسيايي واليبال كه اكنون در سالن آزادي تهران برگزار مي شود، با نكته اي همراه بوده كه از نظرها دور مانده است. اين ديدارها داراي حاميان مالي متعددي است كه به نوعي خرج اين رقابت ها را تامين مي كنند؛ اما نكته حائز اهميت در اين زمينه حضور يك شركت صهيونيستي است. نام شركت "مينوت ميد" در تبليغات دور زمين ديده مي شود كه در توضيح آن عنوان شده، تحت ليسانس كوكا كولا است. اين اتفاق در حالي روي مي دهد كه بازيكنان تيم ملي واليبال ايران پس از ديدار برابر افغانستان با داور زن دست دادند كه با اعتراض گسترده مردم مواجه شد و البته، واكنشي از سوي مقامات فدراسيون نداشت. وقتي اين دو واقعه را كنار هم قرار مي دهيم، اين موضوع بيشتر به نظر مي رسد كه رئيس فدراسيون و مسئولان فرهنگي آن، اين ميزباني را به چه قيمتي دريافت داشته اند.

* كوكاكولا و ارتباط گسترده با صهيونيست ها شايد عنوان كردن نمونه هايي از فعاليت كوكاكولا و رژيم صهيونيستي بتواند ابعادي از اين اتفاق ناگوار را براي مخاطبان، افشا سازد وزارت خارجه‌ رژیم اشغالگر در روزنگاری که برای سال 1345 منتشر کرده، شش واقعه را حیاتی خوانده است. مخالفت صریح شرکت کوکاکولا با تحریم آنها از سوی کشورهای اسلامی، یکی از این وقایع است. این شرکت در سال 1356، به پاس سی‌سال پشتیبانی از رژیم صهیونیستی و مقاومت در برابر تحریم مسلمانان، از سوی هیات اقتصادی اين رژيم مورد تشویق قرار گرفت. از سوي ديگر، کوکاکولا در برابر دریافت 55 میلیارد تومان معافیت مالیاتی، یک مجتمع تولیدی در زمین‌های یک روستای فلسطینی ساخته است. این شركت میزبان و پشتیبان مالی اتاق بازرگانی اسراییل و آمریکا در سال 1380 نیز بود. استفاده از مواد سمی و مضر برای کودکان در کشورهای جهان سوم و به‌کارگیری گروه‌های شبه‌نظامی برای برخورد با کارگران معترض در کشورهای آمریکای جنوبی، موجب شده که محصولات این شرکت از سوی برخی از نهادهای مدنی جهانی تحریم شود.

* بر وضعيت فرهنگي ورزش چه مي گذرد؟ اكنون كه تيم ملي واليبال با موفقيت همراه بوده، اين پرسش ايجاد شده كه مطلوب ما در ورزش چيست؟ آيا رسيدن به موفقيت هاي بين المللي مي تواند سندي بر موفقيت حقيقي ورزش در گفتمان انقلاب اسلامي است؟ اكنون كه انقلاب اسلامي توانسته آغازگر گفتمان ضد صهيونيسم در جهان و منطقه باشد، اين حضور و تبليغ را در چه محيطي مي توان تبيين كرد؟ و ... البته، اين مورد فقط مختص ورزش نيست؛ بلكه در ساير بخش ها هم ديده مي شود. به طور مثال، مدت هاست از حضور نستله كه ارتباطات خاصي با رژيم اشغالگر دارد، در بازار ايران گفته مي شود؛ اما تا كنون اقدامي عملي صورت نرفته است. اما آنچه در فضاي فعلي داراي اهميت است، مربوط به محيط تبليغي ورزش و اثر بين المللي اين ديدارهاست. اين موضوع موجب مي شود تا حساسيت ها نسبت به اين حضور بيشتر شود و اين ژرسش كه، ورزش كدامين غايت را دنبال مي كند؟
Bookmark and Share
X Share
Google Reader Stumble Upon Delicious Cloob
Facebook Twitter Digg
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها